• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Fidelio

Ludwig van Beethoven

  • 23 czerwca 2021 środa 19:00 Sala Moniuszki PREMIERA PRZENIESIONA NA SEZON 2021/22
  • 25 czerwca 2021 piątek 19:00 Sala Moniuszki PREMIERA PRZENIESIONA NA SEZON 2021/22
  • 27 czerwca 2021 niedziela 18:00 Sala Moniuszki PREMIERA PRZENIESIONA NA SEZON 2021/22
  • 30 czerwca 2021 środa 19:00 Sala Moniuszki PREMIERA PRZENIESIONA NA SEZON 2021/22
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w dwóch aktach
Libretto: Joseph Sonnleithner, Stephan von Breuning, Georg Friedrich Treitschke
Prapremiera: 20.11.1805, Theater an der Wien (pierwsza wersja), 23.05.1814, Karntnertor Theater (wersja ostateczna)
Premiera polska tej inscenizacji: 23.06.2021, TW-ON
Koprodukcja: The Royal Danish Theatre, Kopenhaga; Nederlandse Reisopera, Enschede
Oryginalna niemiecka wersja językowa z polskimi napisami

Wśród rewolucyjnych nastrojów radośnie manifestowanych przez chór, skazany na śmierć Florestan zostaje uwolniony z więzienia przez swoją żonę Leonorę, która fortelem wdarła się do pilnie strzeżonego lochu. Miłość przynosi wybawienie, tyran Pizarro zostaje strącony. Fidelio to ponadczasowy hymn do wolności. Beethoven przekonuje w nim, że nie ma takiej wartości moralnej czy ekonomicznej, za którą warto by oddać wolność. Tak postrzega sens i sedno jedynej opery Ludwiga van Beethovena angielski reżyser John Fulljames, dyrektor artystyczny Royal Danish Opera, autor warszawskiej inscenizacji tego dzieła, która powstaje w koprodukcji z operą w Kopenhadze i Nederlandse Reisopera. Idąc za tą myślą, autor scenografii Steffen Aarfing pokazuje, że w opanowanym przez despotę kraju wszyscy są więźniami – władza buduje mury na nieludzką skalę, pośród których zwykli ludzie są tylko kruchymi figurkami.

Beethoven wierzył w upadek monarszych tyranii. Z nadzieją patrzył w stronę Francji, gdzie za czasów jego młodości wybuchła wielka rewolucja, wieszcząca koniec politycznego ujarzmienia. Podziwiał też bohaterskiego wodza Napoleona, dopóki ten nie koronował się na cesarza Francuzów. Kompozytor nie znosił jedynowładztwa i cenzury, był demokratą z krwi i kości, pierwszym wolnym artystą w dziejach muzyki, którego dewizą życiową było to, aby wyciągnąć jak najwięcej pieniędzy od arystokratycznych wielbicieli, ale nigdy się przed nimi nie płaszczyć.

Szykując się do napisania opery, przejrzał dziesiątki materiałów na libretta, ale tylko jedna sztuka przypadła mu do gustu: Leonora, czyli miłość małżeńska Jeana-Nicholasa Bouilly’ego, w której sprawiedliwość odnosi triumf nad despotyzmem, a wierność pokonuje przeciwności losu. Beethoven w tym dziele nie tyle ilustruje, co odtwarza na scenie akt rewolucji niczym mszę świętą – napisał teoretyk muzyki Theodor W. Adorno.

Jak na ironię, twórca Fidelia nigdy nie zaznał miłości małżeńskiej, którą opiewał, a premiera jego wolnościowej opery (1805) odbyła się w Wiedniu podbitym przez Napoleona, dążącego wtedy już tylko do powiększenia swojego imperium. Jest w Fideliu spełniona nadzieja na interwencję siły wyższej. Po rewolucji francuskiej powstał swoisty gatunek opery nazwany z niemiecka Schrecken und Rettungsoper, co można tłumaczyć jako „opera grozy i niespodziewanego ocalenia”. I tym jest Fidelio. Opatrzność istnieje – woła do Florestana jego żona Leonora, jeszcze w męskim przebraniu, jeszcze przez niego nierozpoznana. W finale opery pojawia się „rewizor”, odbiera Pizarrowi władzę, której ten nadużywał, przepełniając państwowe więzienia ponad miarę. „Niespodziewane ocalenie” nadeszło. Można zapytać: a co dziś jest dla nas tą najwyższą instancją? W XXI wieku nie możemy podzielać wiary Beethovena w ukaranie złoczyńców i strącenie raz na zawsze wszystkich tyranów. Wiemy, że ten, kto ma władzę, nie zawaha się jej nadużyć i na pewno nie zechce jej oddać.

Obsada

2021-06-23 | 19:00
    • Daniel Sutin

      Don Fernando
    • Krzysztof Szumański

      Don Pizarro
    • Torsten Kerl

      Florestan
    • Ann Petersen

      Leonora
    • Krzysztof Borysiewicz

      Rocco
    • Emil Ławecki

      Jaquino
    • Maria Stasiak

      Marcelina
    • Daniel Sutin

      Don Fernando
    • Krzysztof Szumański

      Don Pizarro
    • Torsten Kerl

      Florestan
    • Ann Petersen

      Leonora
    • Krzysztof Borysiewicz

      Rocco
    • Emil Ławecki

      Jaquino
    • Maria Stasiak

      Marcelina
    • Daniel Sutin

      Don Fernando
    • Krzysztof Szumański

      Don Pizarro
    • Torsten Kerl

      Florestan
    • Ann Petersen

      Leonora
    • Krzysztof Borysiewicz

      Rocco
    • Emil Ławecki

      Jaquino
    • Maria Stasiak

      Marcelina
    • Daniel Sutin

      Don Fernando
    • Krzysztof Szumański

      Don Pizarro
    • Torsten Kerl

      Florestan
    • Ann Petersen

      Leonora
    • Krzysztof Borysiewicz

      Rocco
    • Emil Ławecki

      Jaquino
    • Maria Stasiak

      Marcelina

Realizatorzy

    • John Fulljames

      Reżyseria
    • Steffen Aarfing

      Scenografia, kostiumy, projekcje video
    • Lee Curran

      Reżyseria świateł
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • John Fulljames

      Reżyseria
    • Steffen Aarfing

      Scenografia, kostiumy, projekcje video
    • Lee Curran

      Reżyseria świateł
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • John Fulljames

      Reżyseria
    • Steffen Aarfing

      Scenografia, kostiumy, projekcje video
    • Lee Curran

      Reżyseria świateł
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • John Fulljames

      Reżyseria
    • Steffen Aarfing

      Scenografia, kostiumy, projekcje video
    • Lee Curran

      Reżyseria świateł
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Sponsorzy

  • Więcej wydarzeń ze świata muzyki klasycznej w aplikacji ONSTAGE

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner technologiczny

  • Paged Meble
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Presto
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''