• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie

Cezary Duchnowski

  • 19 września 2025 piątek 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 20 września 2025 sobota 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 18 października 2025 sobota 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 19 października 2025 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Kup bilet
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w 16 scenach
Libretto: Beniamin Bukowski na podstawie książki Najlepsze miasto świata Grzegorza Piątka
Prapremiera: 19/09/2025, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Współorganizator: Sinfonia Varsovia
Oryginalna polska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami

Odbudowa Teatru Wielkiego - Opery Narodowej po zniszczeniach wojennych trwała dwadzieścia lat. Uroczyste otwarcie budynku w 1965 roku było wydarzeniem ważnym dla Warszawy, pokazującym skalę destrukcji, ale i determinację do wskrzeszenia miasta. W 2025 roku na scenie Teatru odbędzie się prapremiera opery o odbudowie Warszawy wpisująca się w osiemdziesiątą rocznicę rozpoczęcia tego niełatwego procesu.

Inspiracją dla powstania spektaklu była książka Grzegorza Piątka Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949 będąca panoramą pierwszych powojennych lat niezwykłego przedsięwzięcia, które połączyło ludzi niezależnie od poglądów i na przekór wojennej pożodze. Librecista Beniamin Bukowski stworzył historię, która czerpie ze źródeł z epoki: przemówień politycznych, technicznego żargonu urbanistyki, jak i potocznego języka ulicy. Nie jest to jednak kronika historyczna, lecz opowieść o splatających się ze sobą skomplikowanych ludzkich losach.

Głównymi bohaterkami są tu dwie kobiety: wzorowana na Helenie Syrkus modernistyczna architektka pracująca w Biurze Odbudowy Stolicy, której przedwojenne marzenia o przebudowie niefunkcjonalnego miasta przeistaczają się w makabryczną rzeczywistość, oraz amerykańska dziennikarka, w której można odnaleźć rysy Anne Louise Strong – reporterki zafascynowanej komunizmem, przemierzającej wraz z Armią Czerwoną zniszczoną wojną Polskę. Ich spotkanie doprowadzi do tego, że obie będą musiały zrewidować swój światopogląd.

Muzykę do spektaklu stworzył kompozytor Cezary Duchnowski. Utwór łączy w sobie rozmach orkiestrowy z nowoczesną elektroniką, partie solistyczne z chóralnymi, dzięki którym można będzie opowiedzieć zarówno o ogromie tragedii miasta, jak i perspektywach indywidualnych jego mieszkańców. Dla pochodzącej z Warszawy reżyserki Barbary Wiśniewskiej opera ma osobisty wymiar, gdyż jest to historia, w której odbijają się także losy jej rodziny. Jednocześnie interesuje ją szeroki wymiar materialny i społeczny zniszczenia i odbudowy Warszawy – traumatycznego doświadczenia przekładającego się na kolejne pokolenia, które jednak dzięki determinacji udało się przekształcić we wspólny wysiłek będący przykładem niespotykanego w dziejach powstania z gruzów zrównanego z ziemią miasta.

Opera o Warszawie to nie tylko opowieść o tragicznych i chwalebnych kartach z historii miasta, ale i bardzo współczesne dzieło o życiu metropolii zawieszonej między projektami architektów i urbanistów, ideologiami polityków a potrzebami i marzeniami mieszkańców.

Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego

Obsada

2025-09-19 | 19:00
    • Joanna Freszel

      Dziennikarka
    • Agata Zubel

      Architektka
    • Filip Kosior

      Przewodnik
    • Joanna Freszel

      Dziennikarka
    • Agata Zubel

      Architektka
    • Filip Kosior

      Przewodnik
    • Joanna Freszel

      Dziennikarka
    • Agata Zubel

      Architektka
    • Filip Kosior

      Przewodnik
    • Joanna Freszel

      Dziennikarka
    • Agata Zubel

      Architektka
    • Filip Kosior

      Przewodnik

Realizatorzy

    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Barbara Wiśniewska

      Reżyseria
    • Natalia Kitamikado

      Scenografia
    • Emil Wysocki

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Aleksandr Prowaliński

      Reżyseria światła
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Mateusz Stępniak

      Charakteryzacja
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Barbara Wiśniewska

      Reżyseria
    • Natalia Kitamikado

      Scenografia
    • Emil Wysocki

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Aleksandr Prowaliński

      Reżyseria światła
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Mateusz Stępniak

      Charakteryzacja
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Barbara Wiśniewska

      Reżyseria
    • Natalia Kitamikado

      Scenografia
    • Emil Wysocki

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Aleksandr Prowaliński

      Reżyseria światła
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Mateusz Stępniak

      Charakteryzacja
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Barbara Wiśniewska

      Reżyseria
    • Natalia Kitamikado

      Scenografia
    • Emil Wysocki

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Aleksandr Prowaliński

      Reżyseria światła
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Mateusz Stępniak

      Charakteryzacja

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa

  • Miasto Stołeczne Warszawa
  • Sinfonia Varsovia
  • Partnerem wydarzenia jest Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

    Prezentacja opery 19 września jest wydarzeniem inaugurującym 68. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

  • Warszawska Jesień
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''