• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Adam Kruszewski

Baryton

Baryton. Ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie (1985), gdzie studiował pod kierunkiem Edmunda Kossowskiego. Laureat Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w s-Hertogenbosch (Holandia, 1987), Konkursu im. Jana Kiepury w Krynicy, 1988 (Grand Prix) oraz międzynarodowych konkursów wokalnych w Rio de Janeiro (Brazylia, 1989) i w Nantes (Francja, 1989). Po studiach związał się z Warszawską Operą Kameralną, gdzie śpiewał główne partie barytonowe w operach Donizettiego, Mozarta i Rossiniego. Z zespołem tym występował na wielu scenach europejskich. W sezonie 1990/91 był solistą Wiener Kammeroper, kreując tam postać doktora Malatesta w Don Pasqualem Donizettiego i hrabiego Almavivę w Weselu Figara Mozarta, z którymi to spektaklami odbył tournée po Japonii, Korei Płd. i Chinach.

Uczestniczył w koncercie galowym w Opéra Bastille w Paryżu. Występował ze Szkocką Orkiestrą BBC w Glasgow. Koncertował w State Theatre w Pretorii (RPA). Współpracował z Operą Narodową w Pradze. Brał udział w krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych. W 1992 roku wystąpił w Zabrzu obok Placida Domingo, partnerując mu we fragmentach z Don Carlosa Verdiego i Cyganerii Pucciniego.

Od 1993 roku współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie, na deskach którego wykreował wiele znamienitych ról. Wśród nich: Figara w Cyruliku sewilskim i Don Alvaro w Podróży do Reims Rossiniego, Rodriga w Don Carlosie, rolę tytułową w Makbecie i Anckarströma w Balu maskowym Verdiego, Rambalda w La rondine i Scarpię w Tosce Pucciniego, Adama w Raju utraconym Pendereckiego, Alberta w Wertherze Masseneta, tytułowego Don Giovanniego w operze Mozarta oraz Mefistofelesa w Potępieniu Fausta Berlioza.

W Operze Narodowej artysta występował w Madame Butterfly Pucciniego (Sharpless), Traviacie Verdiego (Germont), Strasznym dworze Moniuszki (Miecznik), Ubu Rexie Pendereckiego (Stanisław Leszczyński), partii tytułowej w Królu Rogerze Szymanowskiego, jako Amonasro w Aidzie Verdiego, Wędrowiec w Curlew River Brittena, Kaznodzieja w Czarodziejskim flecie Mozarta, Lord Enrico Ashton w Łucji z Lammermooru Donizettiego, Walenty w Fauście Gounoda i Marcin Pakuła w Verbum nobile Moniuszki. Ma na swoim koncie nagrania dla polskich i zagranicznych wytwórni płytowych.

W 2002 r. wziął udział w wykonaniu Stabat Mater Karola Szymanowskiego z udziałem Orkiestry Radiowej w Saarbrücken pod dyrekcją Stanisława Skrowaczewskiego. W 2002 r. wystąpił również w Stabat Mater w Teatro La Fenice w Wenecji pod batutą Jerzego Semkowa. W 2003 r. wziął udział w tournée Opery Narodowej po Japonii, gdzie wystąpił obok José Cury w Otellu Giuseppe Verdiego, wykonując partię Jagona. We 2007 r. wykonał partię tytułową w Falstaffie Verdiego z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Łukasza Borowicza. W roku 2004 w drodze uznania jego mistrzowskiej interpretacji roli Jagona w Otellu Verdiego, kreowanej na deskach Opery Narodowej, otrzymał nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą rolę męską sezonu 2000/2001.

Wykonuje z powodzeniem partie solowe w utworach oratoryjnych (Stabat Mater Karola Szymanowskiego, Carmina burana Carla Orffa, Messa di Gloria Rossiniego, VIII Symfonia Gustawa Mahlera, Les espaces du sommeil Witolda Lutosławskiego, Beatus vir Henryka Mikołaja Góreckiego). Ma także w repertuarze pieśni Chopina, Moniuszki i Mahlera.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''