• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aleksandra Kubas-Kruk

Sopran

Studiowała śpiew w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Danuty Paziuk-Zipser oraz na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu.

Debiutowała w Operze Wrocławskiej jako Gilda w Rigoletcie Verdiego, na świecie jako Kunegunda w Kandydzie Bersteina w teatrach w Lucce, Ravennie, Livorno i Pizie. W Teatrze Bolshoi debiutowała jako Królowa Szemachańska w Złotym koguciku Rimskiego-Korsakowa, a następnie wystąpiła tam jako Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta oraz jako Ogień, Księżniczka i Słowik w Dziecku i czarach Ravela. W operze w Bonn pojawiła się w tytułowej partii Lakme Delibes’a.

Stała współpraca z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie rozpoczęła się w 2015 roku, gdzie zadebiutowa jako Gilda w Rigoletcie. W Badisches Staatstheater Karlsruhe wystąpiła na Międzynarodowym Festiwalu Händlowskim jako Sigismondo w operach Händla Arminio (2017) oraz jako Morgana w Alcinie (2018, 2019). W sezonie 2016-2017 wykonała następujące partie: Konstancja w Uprowadzeniu z Seraju Mozarta w Opera de Toulon (Lazurowe Wybrzeże), Gilda i Amina (La Sonnambula Belliniego) w Teatro Verdi w Trieście.

W sezonie 2017-2018 wystąpiła jako Violetta Valery w operze La Traviata Verdiego w Teatro di San Carlo w Neapolu oraz w tytułowej roli w Lucia diLammermoor w Teatro Verdi w Trieście. U boku Anne Sophie von Otter zaśpiewała partię Kunegundy w Kandydzie Bernsteina w Filharmonii Narodowej na zakończenie sezonu, natomiast u boku José Cury wystąpiła tamże w Koncercie Noworocznym. W Concertgebouw w Amsterdamie można ją było usłyszeć w tytułowej partii Złotego kogucika Rimskiego-Korsakowa. W 2019 w Operze w Zurychu wykonała arie i duety Händla.

W sezonie 2018-2019 kreowała jedną ze swoich ulubionych ról - Gildę w Rigoletcie Verdiego w teatrach operowych: Novary, Sassari, Warszawy (Teatr Wielki - Opera Narodowa), Poznania i Wiesbaden. Wystąpiła również w Tokio i Zurychu (Tonhalle oraz Opernhaus). Pojawiła się w męskiej roli Primislao w Gismondo, re di Polonia Vinciego w Theater an der Wien, na festiwalu All’Improviso w Gliwicach oraz w Tschaikovsky Hall w Moskwie. Jako Morgana w Alcinie wystąpiła na Festiwalu Händlowskim w Karlsruhe.

Wielokrotnie wyróżniana. Otrzymała m.in.: I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Salomei Kruszelnickiej we Lwowie, nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Tuluzie, I nagrodę i nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, jak również I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Karola Szymanowskiego w Łodzi.

Ponadto, otrzymała nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Toti dal Monte w Treviso oraz nagrodę publiczności na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Malmӧ. Została wyróżniona Nagrodą Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka, Wrocławską Nagrodą Muzyczną, Nagrodą Prezydenta Wrocławia za „Promowanie Wrocławia na polskich i międzynarodowych scenach operowych” oraz odznaką honorową „Zasłużony dla kultury polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również laureatką nagrody Iuvenes Wratislaviae przyznawaną przez Polską Akademię Nauk.

Jako solistka Opery Wrocławskiej (2008-2017) wystąpiła w wielu pierwszoplanowych rolach, m.in.: Violetta w Traviacie Verdiego, tytułowa rola w Lucia di Lammermoor Donizettiego, Gilda w Rigoletcie Verdiego, Susanna w Le nozze di Figaro Mozarta, Pamina w Czarodziejskim flecie Mozarta, Sophie w Der Rosenkavalier R. Straussa, Nanettaw Falstaffie Verdiego, Adina w L’elisir d’amore Donizettiego.

Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: J. Bernacer, P. Fournillier, V. Sinaisky, P. Eötvös, E. Boncompagni, J. Axelrod, S. Blunier, Ch. Moulds, J. Kaspszyk, A. Yurkevych, F. Bottigliero, Ł. Borowicz, T. Kozłowski, T. Strugała, E. Michnik, P. Klinichev, M. Pijarowski, M. Klauza, J.M. Zarzycki, S. Chrzanowski, P. Przytocki.

Występuje w ważnych salach koncertowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą, m.in: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Poznańskiej, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonii Łódzkiej, Concertgebouw w Amsterdamie, Tonhalle w Zurychu czy Tschaikovsky Hall w Moskwie. W 2020 roku wystąpi w Operze w Zurychu jako Fiakermilli w Arabelli R. Straussa, a w 2021 jako Norina w Don Pasquale Donizettiego.

Ma na koncie wiele nagrań płytowych, m.in.: wielokrotnie nagradzane w Europie Arminio Händla (2 DVD C MAJOR UNITEL 2018), nominowaną do nagrody Fryderyki 2019 Musica Sacromontana – Józef Zeidler – Missa D-dur (DUX 2018), czy nagrodzone Fryderykami 2019 Widma Moniuszki (CD Accord 2018).

Od 2012 roku pracuje jako pedagog śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. We wrześniu 2019 otrzymała stopień doktora habilitowanego.

fot. Nadia Szagdaj / Old City Productions

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''