• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Alexei Fadeyechev

Choreograf

Alexei Fadeyechev urodził się w Moskwie. Jest synem Nikołaja Fadeyecheva, legendarnego tancerza Teatru Bolszoj, jednego z czołowych solistów moskiewskiego baletu, partnera scenicznego wielkich balerin: Galiny Ułanowej i Mai Plisieckiej.

W 1978 roku Alexei Fadeyechev ukończył Moskiewską Akademicką Szkołę Baletową, gdzie uczęszczał do klasy wybitnego pedagoga baletu Aleksandra Prokofiewa. Zadebiutował jeszcze jako uczeń, główną rolą Franza w Coppelii i dołączył do Baletu Bolszoj, gdzie jego ojciec był pedagogiem. Pod kierunkiem ojca młody Alexei przygotowywał wszystkie główne partie w klasycznym repertuarze, takie jak: Książę Zygfryd (Jezioro łabędzie), Albert (Giselle), Książę Desiré (Śpiąca królewna), Iwan IV (Iwan Groźny), Spartakus (Spartakus), Książę (Dziadek do orzechów), Romeo (Romeo i Julia) i wiele innych. „Alexei Fadeyechev nigdy nie powtarza się w swoich rolach i nadaje każdej z nich indywidualny charakter. Jego taniec jest wspaniały i wciągający” -- pisał o nim w tamtych latach wybitny amerykański krytyk Clive Barnes.

W latach 1990-1991 artysta pracował z Royal Ballet w Londynie, gdzie tańczył główne partie w baletach Kennetha MacMillana Książę Pagody oraz Romeo i Julia, a także rolę Księcia w Dziadku do orzechów w inscenizacji Petera Wrighta. „Książę stworzony przez Fadeyecheva jest najlepszy. Jego wewnętrzny patos w tej roli i różnorodność form, których użył dla wyrażenia choreografii MacMillana są nieporównywalne...” -- pisano po pierwszym jego występie w Księciu Pagody w Covent Garden. Występował także gościnnie w Teatrze Maryjskim, w Duńskim Baletem Królewskim, Holenderskim Baletem Narodowym, Fińskim Baletem Narodowym, Portugalskim Baletem Narodowym, Birmingham Royal Ballet, Boston Ballet, Tokyo Ballet i na innych scenach.

Od 1998 do 2000 Alexei Fadeyechev był dyrektorem artystycznym Baletu Bolszoj. W tym okresie Teatr Bolszoj otrzymał dwie prestiżowe rosyjskie nagrody teatralne -- Złote Maski za najlepsze przedstawienia: za balet Alexeia Ratmansky'ego Marzenia o Japonii oraz za moskiewską realizację dwóch baletów George'a Balanchine'a: Agon i Symphony in C. W tym czasie Fadeyechev przygotował także w Moskwie swoją wersję Don Kichota według Mariusa Petipy i Aleksandra Gorskiego (1999). Realizacja ta osiągnęła wielki sukceszarówno w Teatrze Bolszoj, jak i podczas międzynarodowych tournée zespołu, a opiniotwórczy portal „Balletco” uznał ją za najlepsze przedstawienie baletowe prezentowane w Londynie w 1999 roku.

W listopadzie 2000 roku, wraz z Niną Ananiashvili, artysta założył zespół Teatr Tańca Alexeia Fadeyecheva, który wystawił m. in. takie produkcje, jak: Green and Opus X w choreografii Stantona Welsha i Second Before the Ground w choreografii Trey'a McIntyre'a, a także balet Alexeia Ratmansky'ego Leah, nominowany w trzech kategoriach do Złotej Maski w 2002 roku.

W latach 2004-2015 Fadeyechev był dyrektorem artystycznym Baletu Rostowskiego Teatru Muzycznego. Od 2012 roku jest szefem artystycznym dorocznego fińskiego festiwalu baletowego „Gwiazdy Rosyjskiego Baletu” w Lahti. Zrealizował Don Kichota, Jezioro łabędzie, Giselle, Dziadka do orzechów, Córkę źle strzeżoną i Raymondę dla Państwowego Baletu Gruzji, a Don Kichota powtórzył ostatnio także w Teatro San Carlo w Neapolu (2013), Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (2014) oraz Królewskim Balecie Flandrii w Antwerpii (2015). Nosi zaszczytny tytuł Ludowego Artysty Rosji.

fot. O. Wozlublenna

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''