Alfred Schnittke (1934-1998) – rosyjski kompozytor. Jako syn niemieckiego Żyda i katoliczki poczucie przynależności do kultury rosyjskiej nie było u Schnittkego zbyt mocne. Związek z dziedzictwem Europy Zachodniej wzmocnił u niego jeszcze pobyt w Wiedniu, dokąd rodzina kompozytora przeniosła się na okres 1945-48 w związku z pracą zawodową ojca przyszłego kompozytora. Młody Schnittke mógł wówczas odkryć kulturę dawnych Austro-Węgier wraz z bogatą tradycją muzyczną ośrodka wiedeńskiego.
Po powrocie do Związku Radzieckiego Schnittke rozpoczął w 1953 roku naukę w Konserwatorium Moskiewskim. Studia ukończył w 1961 roku, a następnie rozpoczął pracę zawodową jako nauczyciel i twórca muzyki filmowej (w ciągu trzydziestu lat napisał muzykę do siedemdziesięciu filmów). Zwolniony z pracy na początku lat 60. na poważnie poświęcił się kompozycji. Jego twórczość z tamtych lat znamionuje przyswojenie sobie zdobyczy modernizmu i muzycznej awangardy.
W 1972 roku Alfred Schnittke ukończył I Symfonię, w której połączył estetykę radzieckiej symfoniki spod znaku socrealizmu z eksperymentalnym traktowaniem materii muzycznej. Dzięki tej kompozycji stał się jednym z najważniejszych twórców rosyjskojęzycznego kręgu kulturowego i ulubieńcem artystów wyklętych przez system. Kolejne kompozycje, Kwintet fortepianowy (1976) i Concerto grosso nr 1 (1977), przyniosły mu międzynarodową sławę.
Kompozycje Schnittkego na instrumenty smyczkowe zajmują w dorobku tego kompozytora miejsce szczególne. Wykonywali je m.in. tacy mistrzowie, jak Gidon Kremer czy Mścisław Rostropowicz.
Od 1985 roku Alfred Schnittke ciężko chorował. W ostatnich latach życia przeniósł się do Hamburga, gdzie zmarł w 1998 roku.
OBSESJE
Wieczór baletowy w trzech częściach
ADAGIO & SCHERZO
Choreografia: Krzysztof Pastor | Muzyka: Franz Schubert
POWRACAJĄCE FALE
Choreografia: Emil Wesołowski | Muzyka: Mieczysław Karłowicz
MOVING ROOMS
Choreografia: Krzysztof Pastor | Muzyka: Alfred Schnittke, Henryk Mikołaj Górecki