• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Anita Kuskowska

Baletmistrzyni i pedagog

Do 2010 roku była pierwszą solistką Polskiego Baletu Narodowego. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie. Zaraz po ukończeniu szkoły, w 1989 roku związała się z baletem Teatru Wielkiego. W 1991 roku została solistką baletu, a w roku 1996 osiągnęła pozycję pierwszej solistki. Przez dwadzieścia lat była jedną z najbardziej cenionych i lubianych balerin sceny warszawskiej.

Debiutowała jako solistka rolami Dziewczynki z warkoczykami w Balu kadetów Davida Lichine’a i Julii w duecie Maurice'a Béjarta Romeo i Julia – Pas de deux. Później objęła także szereg głównych partii w wielkim repertuarze baletowym Teatru Wielkiego. Jej najpoważniejsze osiągnięcia sceniczne w repertuarze klasycznym, to: Księżniczka Aurora w Śpiącej królewnie w inscenizacji Jurija Grigorowicza, Klara w Dziadku do orzechów w choreografii Andrzeja Glegolskiego oraz Lise w Córce źle strzeżonej Fredericka Ashtona. Tę ostatnią rolę wykonywała również przed królową brytyjską Elżbietą II podczas jej oficjalnej wizyty w Warszawie w 1996 roku. Wielokrotnie tańczyła także w Giselle (Pas de deux wiejskie), Jeziorze łabędzim (Pas de trois, Pas de quatre, Księżniczka polska) i w Bajaderze (Pas d'action, Solistka-Cień). Występowała w Greku Zorbie Lorki Massine'a (Marina i Madame Hortense), Trzech muszkieterach André Prokovsky'ego (Konstancja), La dolce vita Zofii Rudnickiej (Kochanka); w choreografiach Emila Wesołowskiego: Romeo i Julia (Julia), Gry (Romola), Dies irae (Światłość) i Harnasie (Panna Młoda); a także w balecie Sechs Tänze Jiříego Kyliána.

Z warszawskim zespołem baletowym występowała m.in. w Argentynie, Brazylii, Francji, Hiszpanii, Izraelu, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych, w Chinach i na Tajwanie. W 1998 roku stworzyła także wybitną kreację aktorską w filmie fabularnym Nic Doroty Kędzierzawskiej i otrzymała za nią Kryształową Gwiazdę za najlepszą rolę kobiecą na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Brukseli.

Pod koniec kariery tanecznej artystka podjęła studia na wydziale pedagogiki baletu na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Objęła też z powodzeniem mimiczną rolę służącej Aji w Bajaderze Natalii Makarowej. W maju 2010 roku stworzyła jeszcze efektowną partię Marii d'Agoult w nowym balecie Patrice'a Barta Chopin, artysta romantyczny i tą właśnie rolą pożegnała się publicznością, tańcząc ją nie tylko w Warszawie, ale też podczas występów gościnnych zespołu w Sankt Petersburgu i Szanghaju. W ostatnim sezonie swojej pracy scenicznej, na zaproszenie Krzysztofa Pastora rozpoczęła równocześnie praktykę jako asystentka i korepetytorka przy jego warszawskich realizacjach choreograficznych. Z początkiem sezonu 2010/11 dołączyła do stałej ekipy baletmistrzowskiej Polskiego Baletu Narodowego. Została odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2017).

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''