Urodzona w Polsce. Po odbyciu studiów architektonicznych ukończyła Wydział Scenografii na University of Art and Design w Helsinkach, uzyskując tytuł magistra sztuki (1984). Jej pracą dyplomową był projekt scenografii i kostiumów do baletu Mały książę w Fińskiej Operze Narodowej, gdzie w roku 1982 otrzymała stały angaż.
Poza granicami Finlandii pracowała w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Polsce, Niemczech, Estonii, Rosji, na Białorusi, w Czechach, Szwecji, na Łotwie.
Została odznaczona Srebrnym medalem na Praque Quandriennale w roku 1995 za kostiumy do opery Słowik Strawińskiego, nagrodą fińskiej Fundacji Wihuri (Wihurin Säätiö) za spektakl Chowańszczyzna, opera Cud chłopak z jej scenografią i kostiumami została nagrodzona The Best Opera in the world 2017 YAMawards, opera Césara Cui Jeniec kaukaski z jej scenografią i kostiumami otrzymała natomiast nagrodę Onegin (najważniejsze wydarzenie teatru muzycznego w Rosji roku 2017). Anna Kontek została nagrodzona Kryształową Maską za najlepszą scenografię i kostiumy sezonu na Festiwalu Teatralna Wiosna w Rosji, również za Jeńca kaukaskiego (2018).
Za wybitnie osiągnięcia w dziedzinie sztuki w roku 1991 otrzymała dyplom uznania przyznany przez ministra spraw zagranicznych RP Krzysztofa Skubiszewskiego, w roku 1999 Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, w 2014 roku została uhonorowana Orderem Kawalerskim Lwa Finlandii przez Prezydenta Republiki Finlandii, a w 2017 roku Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
Anna Kontek zaprojektowała scenografie i kostiumy do przeszło 160 produkcji operowych, baletowych, teatralnych i telewizyjnych. W tym między innymi do oper: Czarodziejski flet, Don Giovanni, Wesele Figara W. A. Mozarta, Bal maskowy, Don Carlos, Rigoletto, La Traviata, Trubadur, Simon Boccanegra G. Verdiego, Cyganeria, Madame Butterfly, Tosca, Turandot G. Pucciniego, Borys Godunow i Chowańszczyzna M. Musorgskiego, Lohengrina R. Wagnera, Carmen G. Bizeta, Marii Golovin G. C. Menottiego, Katarzyny Izmajłowej D. Szostakowicza, Słowika i The Rake’s Progress I. Strawińskiego, Ariadny na Naxos R. Straussa, Koronacji Poppei C. Monteverdiego, Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha, Anny Boleny i Łucji z Lammermooru G. Donizetti, Kopciuszka i Podróży do Reims G. Rossiniego, Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego, Jeńca kaukaskiego C. Cui, Śmierci Klinghoffera J. Adamsa, Głosu ludzkiego F. Poulenca , Niedźwiedzia W. Waltona, Manekinów Z. Rudzińskiego oraz do fińskich oper: Pohjalaisia L. Madetoja, Opri i Oleksi i Elinan surma O. Merikanto, Życie owadów K. Aho, Luther K.Tikka. Do wielu tytułów tworzyła projekty kilkukrotnie, na rozmaitych scenach, z różnymi reżyserami.
Współpracowała z takimi reżyserami operowymi jak: Marek Weiss, Dario Fo, Folke Abenius, Sakari Puurunen, Jussi Tapola, Neeme Kuningas, Jack Witikka, Leena Salonen, Toni Palmer, Michael Hampe, András Mikó, Juha Hemanus, Antti Halonen, Ville Saukkonen, Reto Nikler, Jere Erkkilä.
Zaprojektowała również kostiumy i scenografie do baletów klasycznych, w tym do: Jeziora łabędziego Patrice’a Barta według Vladimira Bourmeistra, Dziadka do orzechów Rudolfa Nuriejewa, Śpiącej królewny Rudolfa Nuriejewa według Mariusa Petipy, Bajadery Natalii Makarovej według Mariusa Petipy, Jeziora łabędziego i Szecherezady Kennetha Greve’a, Kopciuszka i Trzech muszkieterów Paula Chalmera, Snu nocy letniej Youriego Vamosa, Niebezpiecznych związków Krzysztofa Pastora, Le Corsaire Suite Mariusa Petipy, Le Corsaire Michela Bejara; a także do takich baletów współczesnych jak: Mały Ksiażę Elsy Sylvestersson, Die Wahlverwandschaften i Wieczorne tańce Toma Schillinga, Refleksje z Kalevali Heikki Värtsi, Muumi troll i Kometa Anandaha Kononena, Muminek i Czarodziejski kapelusz Kennetha Greve’a; oraz do operetek: Zemsta nietoperza J. Straussa, Wesoła wdówka F. Lehára; musicali: They're Playing Our Song Marvina Hamlischa, na podstawie Neila Simoma, The Sound of Music Rodgersa & Hammersteina, Titanic Maury’ego Yestona na podstawie Petera Stone’a i sztuk dramatycznych: Trzy siostry Antona Czechowa, Damy kameliowej Aleksandra Dumas, Lato w Nohant Jarosława Iwaszkiewicza, Miesiąca na wsi Ivana Turgeneva, Barbarzyńcy Maksima Gorkiego, Wesele u drobnomieszczan Bertolta Brechta, Camille Claudel Larsa Svedberga, Harun i Morze Opowieści Salmana Rushdie oraz do wielu popularnych fińskich sztuk teatralnych.
W dorobku ma również projekty scenografii i kostiumów do takich gal, jak: Wielka Gala 60-lecia Chóru Fińskiej Opery Narodowej 2005 (reż. Jussi Tapola), Wielkiej Gali 70-lecia Chóru Fińskiej Opery Narodowej 2015 (reż. Jere Erkkilä), Finlandia świętuje! Sto lat niezależnej Finlandii – Wielka Gala 2017 (reż. Jere Erkkilä) oraz inne.
Poza licznymi wystawami w Finlandii – wśród których szczególnie znaczące to wystawy w Muzeum Sztuki Użytkowej, Fińskim Teatrze Narodowym, Fińskiej Operze Narodowej, Fińskim Parlamencie, Muzeum Teatru – prace Anny Kontek wystawiane były na Międzynarodowej Wystawie Scenografii (Warszawa, Pałac Kultury i Nauki), Praskim Quadriennale (Międzynarodowej Wystawie Scenografii), Międzynarodowej Wystawie Scenografii Teatralnej i Telewizyjnej (Tokio), Światowej Wystawie Scenografii (Toronto), Międzynarodowej Wystawie Scenografii Operowej w Teatro Arriaga – operze w Bilbao, w Tallinie czy w Tarto.
Wykłada na Akademiach Sztuk i Uniwersytetach w Finlandii, Hiszpanii, Portugalii i Polsce.