Dyrygent i kompozytor libańsko-polskiego pochodzenia. Jest zapraszany do występów na scenach teatrów, estradach festiwali i w salach koncertowych na całym świecie. W ostatnim czasie współpracował z Holenderską Operą Narodową, La Monnaie/De Munt w Brukseli, Filharmonią Paryską, Festiwalem w Aix-en-Provence, Teatrem Wielkim - Operą Narodową i Sinfonią Varsovią.
Będąc także kompozytorem, specjalizuje się w repertuarze współczesnym. Prowadził prapremiery wielu nowych utworów. W 2023 roku zadyrygował inscenizacją Folwarku zwierzęcego Alexandra Raskatova w Holenderskiej Operze Narodowej, która została odznaczona Nagrodą OPER! dla najlepszej prapremiery roku. Regularnie współpracuje z La Monnaie/De Munt, gdzie poprowadził takie premiery jak: MedúllaBjörk, Orfeo and Majnun (także na Festiwalu w Aix-en-Provence), FrankensteinMarka Greya, czy On purge bébéPhilippe'a Boesmana. Stał także za pulpitem podczas prapremiery takich oper jak Slow Man Nicholasa Lensa i J. M. Coetzeena Festiwalu Malta w Poznaniu, Hémon Zada Moultakii Don Giovanni’s Inferno Simona Steena-Andersona w Opéra National du Rhin.
W ostatnim czasie zadebiutował z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz Holenderską Orkiestrą Filharmoniczną. Obecnie komponuje swoją pierwszą operę na zamówienie La Monnaie/De Munt. W najbliższym czasie wystąpi w Filharmonii Rotterdamskiej, Operze Liońskiej, Holenderskiej Operze Narodowej, Opéra National du Rhin, Duńskiej Operze Królewskiej, Fińskiej Operze Narodowej i Théâtre du Châtelet.
Jako dyrygent zadebiutował w wieku 24 lat, prowadząc Traviatę w Operze Wrocławskiej, gdzie był etatowym dyrygentem do 2013 roku. Od tego czasu zbudował szeroki repertuar obejmujący tytuły takie jak Don Giovanni Mozarta,TurandotPucciniego, Ognisty anioł Prokofiewa, Powder Her FaceAdèsa czy To Be SungDusapina. W przeszłości pełnił funkcję dyrektora artystycznego Opery Śląskiej i dyrektora artystycznego Festiwalu Noworocznego NFM (do 2020 roku).
Bassem Akiki prowadzi badania i wykłady na temat muzyki Wschodu i Zachodu oraz ich wzajemnych oddziaływań. Zainteresowania astronomią i liczbami pierwszymi znalazły odzwierciedlenie w jego ostatnich kompozycjach. Prowadził kursy mistrzowskie w takich instytucjach jak Queen Elisabeth Music Chapel w Waterloo, Akademia Operowa La Monnaie i Swarthmore College w Filadelfii, gdzie wystąpił także w projekcie Chopin Without PianoBarbary Wysockiej i Michała Zadary.
Fot. Ksawery Zamoyski