• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Filip Barankiewicz

Pedagog Polskiego Baletu Narodowego (gościnnie)

Urodził się w Warszawie jako syn ówczesnego pierwszego solisty Baletu Teatru Wielkiego, Jerzego Barankiewicza. W 1995 roku ukończył Państwową Szkołę Baletową im. Romana Turczynowicza, został uznany przez Fundację Balet w Szczecinie za najlepszego absolwenta szkół baletowych w Polsce i zdobył I nagrodę IX Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku. W tym samym roku został finalistą Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy i stypendystą Fundacji im. Rudolfa Nurejewa na roczne studia u Mariki Besobrasovej w Académie de Danse Classique w Monte Carlo. Po ich ukończeniu, w 1996 roku dostał się do zespołu Baletu Stuttgarckiego, gdzie wkrótce został demi-solistą (2000), solistą (2001), a od 2002 roku jest pierwszym solistą.

Znakomita technika i ekspresja dramatyczna pozwala mu wykonywać czołowe partie męskie w całym stuttgarckim repertuarze baletowym. Wśród jego popisowych ról znalazły się tak znaczące, jak: Oniegin i Leński w Onieginie, Romeo, Mercutio i Benvolio w Romeo i Julii, Zygfryd i Benno w Jeziorze łabędzim, Petrucchio i Hortensio w Poskromieniu złośnicy (wszystkie w choreografii Johna Cranko), Albrecht i Wiejskie Pas de deux w Giselle (inscenizacja Reida Andersona i Valentiny Saviny), Colas i Wdowa Simone w Córce źle strzeżonej Fredericka Ashtona, Désiré, Błękitny Ptak, Carabosse, Książę Wschodu i Ali Baba w Śpiącej królewnie (realizacja Marcii Haydée wg Mariusa Petipy) i James w La Sylphide (wersja Petera Schaufussa wg Augusta Bournonville'a), Des Grieux i Gaston w Damie kameliowej oraz Allan Gray w Tramwaju zwanym pożądaniem (w choreografii Johna Neumeiera), Basilio w Don Kichocie (wystawionym przez Maximiliana Guerrę), Gaveston i Warwick w Edwardzie II Davida Bintleya.

Tańczył również wiodące partie solowe w innych baletach autorskich znanych choreografów XX wieku: The Song of the Earth Kennetha MacMillana, The Four Temperaments, Theme and Variations, Serenade, Stravinsky Violin Concerto i Symphony in C George'a Balanchine'a, Initials R.B.M.E., Brouillards i Jeu de Cartes Johna Cranko, Dances at a Gathering Jerome Robbinsa, Gaîté parisienne Maurice'a Béjarta, No More Play i Return to a Strange Land Jiříego Kyliána, Corps, 5 Tangos i Kleines Requiem Hansa van Manena, Now and Then i A Streetcar Named Desire Johna Neumeiera, Seventh Symphony Uwe Scholza, Le Sacre du printemps, Arena i Voluntaries Glena Tetleya, Orma Mauro Bigonzettiego, Ashes Danieli Kurz, Vers un Pays Sage Jeana Christophe'a Maillot, Troy Game Roberta Notha, Dreamdeepdown Kevina O’Daya, a także popisowe solo Les Bourgeois w choreografii Bena van Cauwenbergha i Pas de deux z Płomienia Paryża Wasilija Wajnonena. Specjalnie dla niego tworzyli partie solowe w swoich nowych baletach: Christian Spuck w Nocturne, Wayne McGregor w Nautilus, Kevin O’Day w Igor Poems, James Sutherland w (Im)paired Ground i Marc Spradling w The Shaking Tent.

Filip Barankiewicz występował z Baletem Stuttgarckim w wielu krajach świata, ale też często zapraszany był indywidualnie. Tańczył m.in. Zygfryda w Jeziorze łabędzim i Petrucchia w Poskromieniu złośnicy (choreografie Johna Cranko) w Teatrze Narodowym w Pradze; Petrucchia -- także z baletem Teatro Municipal w Rio de Janeiro, z norweskim Baletem Narodowym w Oslo i z Baletem Lipskim; tyłową rolę w Romeo i Julii Johna Cranko i Albrechta w Giselle z Companhia Nacional de Bailado w Lizbonie, a ostatnio występował też w roli Romea z zespołem Państwowej Opery Wiedeńskiej. Tańczył z czołowymi stuttgarckimi balerinami, ale był również partnerem znanych tancerek o międzynarodowej sławie: Poliny Semionovej, Alessandry Ferri i Aliny Cojocaru.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''