• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Gidon Saks

Bas-baryton

Urodził się w Izraelu i wychowywał w RPA. Studiował w Royal Northern College of Music, na Uniwersytecie w Toronto i studiu operowym przy Opernhaus Zurich. Uczył gościnnie śpiewu w konserwatorium w Gandawie. Poza aktywnością sceniczną spełnia się jako reżyser/projektant i pedagog. 

Jest uznanym na świecie interpretatorem partii bas-barytonowych, w tym przede wszystkim role Sinobrodego w Zamku Sinobrodego Bartóka, Nicka Shadowa w The Rake's Progress Strawińskiego, Johna Claggarta w Billym Buddzie Brittena, Kaspara w Wolnym strzelcu Weberai Hagena w Zmierzchu bogów Wagnera.

Jego „ognistą, dojrzałą emocjonalnie interpretację” („Financial Times”) partii Sinobrodego można było podziwiać w Komische Oper Berlin (dyr. Calixto Bieito), Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (reż. Mariusz Treliński), amsterdamskim Concertgebouw (dyr. Peter Eötvös), na Festiwalu Operowym w Corunie (Hiszpania) oraz w Angers Nantes Opéra (reż. Patrice Caurier i Mosche Leiser). Jako Nick Shadow (The Rake Progress) wystąpił w Opéra National de Paris, Staatsoper Berlin i na Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu. W poprzednim sezonie zadebiutował w partii Spodka w Śnie nocy letniej Brittena w Operze Narodowej w Bergen, Gyges w Królu Kandaulesie Zemlinsky’ego w Operze Flandryjskiej (reż. Andrij Zholdak i Dimitri Jurowski) oraz Króla Francji w Lirze Ariberta Reimanna (reż. Calixto Bieito, dyr. Fabio Luisi) w Opéra National de Paris. W Operze Paryskiej wystąpił także jako Claggart w Billym Buddzie. Partię tę wykonał także z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną na potrzeby nagrania, które wyróżniono następnie Nagrodą Grammy dla najlepszego wykonania operowego. 

Artysta cieszy się równym powodzeniem na arenie koncertowej. Z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną nagrał Króla Edypa (Kreon) Strawińskiego oraz Wolnego strzelca (Pustelnik). Zaśpiewał także jako Król Marek w Tristanie i Izoldzie Wagnera na Festiwalu Operowym w Corunie (Hiszpania) oraz Król Heinrich w Lohengrinie Wagnera z City of Birmingham Symphony Orchestra. Współpracował z najwybitniejszymi dyrygentami współczesnymi, m.in. Johnem Eliotem Gardinerem, Walerijem Giergijewem, Donaldem Runniclesem, Nevillem Marrinerem, Danielem Hardingiem, Andrew Davisem i Colinem Davisem. 

Na scenach operowych wystąpił również jako Fasolt w Złocie Renu i Hagen w Zmierzchu bogów Wagnera w La Fenice (Nagroda Abbiati), Gaspard w Wolnym strzelcu w Opéra Comique i na londyńskich „Promsach”, Lindorf, Coppélius, Miracle i Dapertutto w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha i The Pilgrim’s Progress Williamsa w Covent Garden, Scarpia w Tosce Pucciniego na Festiwalu w Bergencji, Kaspar w Wolnym strzelcu i Don Pizarro w Fideliu Beethovena w berlińskiej Staatsoper, Enrico w Annie Boleyn Donizettiegow Operze w Kolonii, tytułowy Mefistofeles w operze Boita w Holenderskiej Operze Narodowej, Don Pizzaro z Canadian Opera Company, Seneka w Koronacji Poppei Monteverdiego w La Monnaie, Filip II w Don Carlosie Verdiego w Genewie i Palermo, Fafner w Zygfrydzie, Hunding w Walkirii Wagneraoraz Daland i Nauczyciel muzyki w Ariadnie na Naksos R. Straussa z Waszyngtońską Operą Narodową. Wykreował także partię George’a Moscone’a w operze Harvey Milk Stewarta Wallace’a w reżyserii Christophera Aldena (Houston, Nowy Jork, San Francisco). We wcześniejszym okresie kariery można go był usłyszeć w czołowych partiach na scenie Angielskiej Opery Narodowej, Opery Szkockiej i Walijskiej Opery Narodowej. Jako członek zespołu Canadian Opera Company zaśpiewał partię Rocheforta w Annie Boleyn u boku Joan Sutherland, Wurma w Luizie Miller Verdiego, a także Sinobrodego i Borysa Godunowa. 

Dyskografia artysty obejmuje także partię Abbota w Curlew River Brittena (Philips), Grabarza w Srebrnym jeziorze Weilla (BMG), tytułowego Herkulesa w dramacie muzycznym Haendla pod dyr. Marca Minkowskiego (Deutsche Grammophon) i Saula w oratorium tego samego u boku René Jacobsa (Nagroda Gramophone). 

W ostatnich latach można go było usłyszeć w partiach Lindorfa, Coppéliusa, Miracle'a i Dapertutto w Opowieściach Hoffmanna (Duńska Opera Królewska), Claggarta w Billym Buddzie (Deutsche Oper Berlin, Opera Bolszoj), Spodka w Śnie nocy letniej Brittena w Pekinie (koprodukcja z Festiwalem d'Aix-en-Provence) oraz Sinobrodego w Zamku Sinobrodego u boku Petry Lang (Judyta) z towarzyszeniem Concerto Budapest pod batutą Andrása Kellera. 

W poprzednim sezonie zadebiutował jako tytułowy Ryszard III w operze Battistelliego (reż. Robert Carsen) w La Fenice. Ponownie wystąpił także jako John Claggart w Billym Buddzie w Operze Bolszoj (reż. David Alden) oraz Teatrze Narodowym w Pradze (reż. Daniel Špinar). 

W sezonie 2018/19 wystąpi jako Pangloss w Kandydzie Bernsteina z Operą Narodową w Bergen oraz Claggart w Billym Buddzie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie (reż. Annilese Miskimmons).

fot. Johan Persson

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''