Uzyskał doktorat z muzyki i filozofii na Uniwersytecie Oksfordzkim. Współpracował jako asystent reżysera i reżyser wznowień z wieloma czołowymi zespołami operowymi w Europie i Ameryce. Był m.in. asystentem Toma Cairnsa, Davida McVicara, Jérôme'a Deschampsa, Lucindy Childs, Joëla Pommerata, Andreasa Homokiego, Patrice'a Cauriera i Moshe Leisera, Damiano Michieletto, Dymitra Czerniakowa i Katie Mitchell.
Pracuje także jako librecista. Stworzył adaptacje operowych klasyków dla młodszej widowni, m.in. Uprowadzenia z seraju Mozarta (opery w Liège i Aslico we Włoszech), Jasia i Małgosi Humperdincka (Opéra de Rouen) i Cyrulika sewilskiego Rossiniego (Théâtre des Champs Elysées w Paryżu). W ostatnim czasie zakończył również pracę na librettem do nowej opery Violetty Cruz pt. La princesse légère, która powstała na zlecenie Opéry Comique w Paryżu. Aktualnie pracuje nad librettem do nowej opery kameralnej Fabiana Panisello, która oparta jest na książce Les rois mages autorstwa Michela Tourniera i zostanie wystawiona w reżyserii Rico w Madrycie oraz Teatro Colon w Buenos Aires.
W ostatnim czasie Gilles Rico wyreżyserował również pasticcio złożone z nieznanych dotychczas dzieł Offenbacha (Opéra Comique w Paryżu oraz występy gościnne we Francji), półsceniczną wersję Uprowadzenia z seraju Mozarta w Filharmonii Paryskiej, Tistou les pouces verts Henriego Saugueta w Opéra de Rouen i prapremierę opery Maria Republica Françoisa Parisa w Operze Angers-Nantes (Nagroda Krytyki Francuskiej 2016). Wśród jego dokonań artystycznych należy także wymienić wznowienie opery Maria Republica w Teatro Real w Madrycie, nową inscenizację opery Cendrillon Pauline Viardot w Operze w Lozannie oraz wystawienia Lohengrina Sciarrino w Operze Angers-Nantes i Normy Belliniego w Théâtre du Capitole w Tuluzie.