• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Grzegorz Nowak

Dyrygent

Od września 2017 roku dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

Pełni także funkcję jednego z głównych dyrygentów Royal Philharmonic Orchestra w Londynie, z którą występował podczas licznych tournée koncertowych po Szwajcarii, Turcji, Armenii, a także wielokrotnie w Anglii, gdzie bardzo pochlebnie przyjęta została m.in. seria koncertów z utworami Szostakowicza. Jest również dyrektorem orkiestry Sinfonia Helvetica oraz festiwalu Musique & Amitié w Szwajcarii.

Absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej w klasach: dyrygentury Witolda Krzemieńskiego i Stefana Stuligrosza, kompozycji Floriana Dąbrowskiego i skrzypiec Jadwigi Kaliszewskiej. Po wygraniu konkursu na stypendium doktoranckie wyjechał do USA, gdzie doskonalił swoje umiejętności w Eastman School of Music oraz w Tanglewood pod kierunkiem m.in.: Leonarda Bernsteina, Seiji Ozawy, Ericha Leinsdorfa i Igora Markevitcha. Był także asystentem Kurta Masura w Filharmonii Nowojorskiej. Jego międzynarodowa kariera rozpoczęła się, kiedy wygrał Międzynarodowy Konkurs Dyrygencki im. Ernesta Ansermeta w Genewie, zdobywając również wszystkie nagrody specjalne, w tym: Grand Prix Patek Philippe, Rolex Prize, Swiss Prize i American Patronage Prize. W Bazylei uhonorowany został Europäische Förderpreis für Musik dla Europejskiego Muzyka Roku.

Laury te zapoczątkowały jego współpracę z czołowymi europejskimi orkiestrami, m.in. w: Londynie, Paryżu, Rzymie, Mediolanie, Turynie, Palermo, Berlinie, Brukseli, Madrycie, Lizbonie, Genewie, Zurychu, Luksemburgu, Monte Carlo, Sztokholmie, Oslo, Helsinkach, Kopenhadze, a także w Montrealu, Vancouver, Ottawie, Quebecu, Toronto, Chicago, Baltimore, Cincinnati, Buffalo, San Diego, Jerozolimie, Tel Awiwie, Tokio, na Taiwanie i w Hongkongu. W Szwajcarii kierował Orkiestrą Symfoniczną i Operą w Biel, w Kanadzie – Orkiestrą w Edmonton, w Niemczech – Orkiestrą Radiową w Kaiserslautern, w Polsce – Orkiestrą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, a z Narodową Operą Walijską odbył tournée po Anglii.

Prowadził liczne przedstawienia m.in. w Monte Carlo, Szwajcarii, Niemczech, Polsce, Anglii i Szwecji, we Włoszech oraz w USA i Kanadzie, dyrygując takimi operami, jak: Wesele Figara, Don Giovanni, Uprowadzenie z seraju, Così fan tutte i Czarodziejski flet Mozarta, Cyrulik sewilski, Semiramida Rossiniego, Fidelio Beethovena, Carmen Bizeta, Kniaź Igor Borodina, Halka i Straszny dwór Moniuszki, Otello, Don Carlos, Rigoletto i Simon Boccanegra (premiera polska)Verdiegooraz Madame Butterfly, Cyganeria, Turandot,Tosca Pucciniego.

W 2006 roku otrzymał znakomite recenzje na Maifestspiele w Wiesbaden za poprowadzenie opery Andrea Chénier Giordana w reżyserii Mariusza Trelińskiego (koprodukcja Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z Plácido Domingo i Operą Waszyngtońską). W 2017 roku zadyrygował w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej premierą Goplany Żeleńskiego; spektakl ten zdobył operowego Oscara (International Opera Award) w kategorii „dzieło odkryte na nowo”, wygrywając z tak prestiżowymi teatrami, jak: mediolańska La Scala, Teatro Regio di Torino czy Komische Oper Berlin.

Występował z takimi artystami, jak: Martha Argerich, Vladimir Ashkenazy, Yefim Bronfman, Augustin Dumay, Leon Fleischer, Stephen Hough, Anne-Sophie Mutter, Midori, Garrick Ohlsson, Maria João Pires, Mścisław Rostropowicz, Henryk Szeryng, Pinchas Zukerman, Krystian Zimerman oraz z tej miary śpiewakami, co: Janet Baker, Kathleen Battle, Wilhelmenia Fernandez, Ben Heppner, Marilyn Horne, Kristjàn Johannsson, Gwyneth Jones i Anja Silja.

Bogata i wysoko ceniona jest jego dyskografia powstała dla polskich i zagranicznych wytwórni. Paryski Diapason uznał płytę z Marthą Argerich i Sinfonią Varsovią za indispensable („nieodzowną”), a jej ponowne wydanie uzupełnione historycznym nagraniem Artura Rubinsteina nagrodzono Fryderykiem. Płyta nagrana z Sinfonią Varsovią z polską muzyką XIX wieku otrzymała status Płyty Roku, nominację do Fryderyka oraz Brązowy Dzwon w Singapurze. „American Record Guide” uznał nagranie Koncertu skrzypcowego Franka Martina z Bieler Symphoniker jako „absolutnie najlepsze”. Koncerty Chopina z Januszem Olejniczakiem i Sinfonią Varsovią otrzymały nagrodę Fryderyka i zostały Płytą Roku, CD z Sinfonią Varsovią i Stanisławem Drzewieckim uzyskała status Złotej Płyty i nominację do Fryderyka, zaś CD z muzyką Malcolma Forsytha uhonorowano kanadyjską Juno Award. Jeden z krytyków angielskich zachwycając się nagraniem arii Pucciniego i Verdiego z Joanną Kozłowską i Filharmonią Poznańską, dodał, że „bardzo wrażliwi na wymagania Verdiego i Pucciniego, orkiestra i dyrygent są w nadzwyczajnej formie”. Nagranie opery Weilla z Anją Silją i SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern zdobyło dwie Classical Internet Awards oraz uznano je za „najlepsze nagranie Siedmiu grzechów głównych”, „jedną z wielkich płyt roku”, „wspaniałe nagranie, po prostu cudowne”. Londyński „Gramophone” ocenił nagranie Suity tanecznej Bartóka z London Symphony jako „nadzwyczajne”. Wśród wspólnych dokonań fonograficznych Grzegorza Nowaka z Royal Philharmonic Orchestra znajdują się: III Symfonia „Szkocka” i IV Symfonia „Włoska” Mendelssohna, V Symfonia Szostakowicza, Obrazki z wystawy Musorgskiego, symfonie VI-IX Dvořáka, albumy ze wszystkimi symfoniami Schumanna, Brahmsa i Czajkowskiego oraz utwory kompozytorów polskich: Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Kleckiego i Mieczysława Karłowicza.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''