• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Joel Prieto

tenor

Urodził się w Madrycie, wychował w Portoryko. Dziś dzieli swój czas między Berlinem a Paryżem. Ukończył Manhattan School of Music, następnie wyjechał do Europy, by kontynuować naukę śpiewu, początkowo w Atelier Lyrique w Opéra National de Paris, a następnie na Festiwalu w Salzburgu w ramach Projektu dla Młodych Śpiewaków. W latach 2006-2008 należał do zespołu Deutsche Oper Berlin. Międzynarodowy sukces osiągnął, występując u boku Plácida Domingo w zarzueli Luisa Fernanda na scenie Theater an der Wien (2008).

Laureat wielu konkursów i wyróżnień, m.in. Konkursu Operalia (1. nagroda), Nagrody CulturArte oraz wyróżnienia od Hiszpańskiego Stowarzyszenia Śpiewaków Lirycznych. Występuje na najbardziej prestiżowych scenach operowych i koncertowych świata. Do swoich pierwszych osiągnięć zalicza takie kreacje, jak: Fenton w Royal Opera House Covent Garden, Gran Teatre del Liceu, Théâtre du Capitole de Toulouse; Don Ottavio na Festiwalu w Salzburgu i w Houston Grand Opera; Ferrando w Bayerische Staatsoper, Palau de les Arts Reina Sofia w Walencji, Washington National Opera, Grand Théâtre de Luxembourg i Palm Beach Opera; Tamino w Deutsche Oper Berlin i Staatsoper Berlin; Tybalt w Romeo i Julii w Deutsche Oper Berlin oraz w wersji koncertowej w Concertgebouw w Amsterdamie; Ernesto w Teatro dell’Opera w Rzymie oraz Almaviva w Cyruliku sewilskim w Opera Puerto Rico. Sezon 2013/2014 przyniósł mu m.in.: powrót do Deutsche Oper Berlin w nowej inscenizacji Falstaffa oraz role Don Ottavia w Don Giovannim i Lopasa w Trojanach. Do Staatsoper Berlin powrócił jako Tamino, zadebiutował w partii Narrabotha (Salome) pod dyrekcją Zubina Mehty; na Glyndebourne Festival wystąpił w Rzekomej ogrodniczce, a w Opera de Puerto Rico zadebiutował w partii Nemorina w Napoju miłosnym. Sezon 2014/2015 to: powrót do Gran Teatre del Liceu w Barcelonie i debiut na Spoleto Festival pod dyrekcją Jamesa Conlona (Ferrando), Tamino w nowej inscenizacji w Teatro Municipal w Santiago (Chile). Zaśpiewał także partię Fernanda (debiut w tej roli) w zarzueli Doña Francisquita w Théâtre du Capitole de Toulouse, powrócił do Opera de Puerto Rico jako Ernesto w Don Pasquale; miał ekscytujący debiut w Santa Fe Opera jako Belfiore w nowej inscenizacji Rzekomej ogrodniczki Mozarta pod dyrekcją Harry’ego Bicketa. Jego występy koncertowe i recitale, to m.in. pierwszy recital w moskiewskim Domu Muzyki z pianistą Siemionem Skiginem; również po raz pierwszy zaśpiewał w Requiem Mozarta z Houston Symphony pod dyrekcją Andrésa Orozco-Estrady. W sezonie 2015/2016 zadebiutował: w madryckim Teatro Real jako Tamino w Czarodziejskim flecie, w Staatsoper Berlin jako Sternik w Holendrze tułaczu, na Aix-en-Provence Festival jako Ferrando w nowej inscenizacji Così fantutte (potem też podczas BBC Proms). Ponadto wystąpił na Mostly Mozart Festival w nowojorskim Lincoln Center, a także w koncertowym wykonaniu Salome (Narraboth) z Orchestre National de Lyon.

Ważne wydarzenia sezonu 2016/2017, to powrót do Théâtre du Capitole de Toulouse, gdzie debiutuje w partii Benedykta w nowej inscenizacji Beatrycze i Benedykta Berlioza oraz debiut w Los Angeles Opera z Jamesem Conlonem, gdzie pierwszy raz wykonuje partię Belmonte’a w Uprowadzeniuz seraju (partię powtórzy w Semperoper Dresden). Artysta współpracował z takimi dyrygentami, jak: Fabio Luisi, Yannick Nézet-Séguin, Trevor Pinnock, Robin Ticcati, Daniele Gatti, Roberto Abbado, Ivor Bolton, Ottavio Dantone, Daniele Callegari, Zubin Mehta, Bruno Campanella, Adam Fischer oraz z tej miary reżyserami, co: Sir David McVicar, Robert Carsen, Claus Guth, Christof Loy, Francisco Negrin, Stephen Lawless, Daniel Satler, Emilio Sagi, Harry Kupfer, Frederic Wake-Walker i Hans Neuenfels.

W repertuarze koncertowym występował śpiewając: Mszę C-moll Mozarta na Festiwalu w Salzburgu, StabatMater Haydna w Mozarteum w Salzburgu, Stworzenieświata Haydna w Teatro de la Maestranza w Sewilli, DieGeburt Christi Herzogenberga w klasztorze w Wolhusen (Szwajcaria). Brał także udział w: koncercie na rzecz Pakistanu (z Anną Netrebko, Erwinem Schrottem, Anną Prohaską i Piotrem Beczałą), gali w norweskiej Bergen Nasjonale Opera (z Barbarą Frittoli) oraz gali podczas Festiwalu Muzycznego w Bad Kissingen. Wystąpił z recitalami w Wigmore Hall z pianistą Ianem Burnside’em oraz w ramach Rosenblatt Recital Series.

(fot. S. Pauly)

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''