Joel Prieto

tenor

Joel PrietoUrodził się w Madrycie, wychował w Portoryko. Dziś dzieli swój czas między Berlinem a Paryżem. Ukończył Manhattan School of Music, następnie wyjechał do Europy, by kontynuować naukę śpiewu, początkowo w Atelier Lyrique w Opéra National de Paris, a następnie na Festiwalu w Salzburgu w ramach Projektu dla Młodych Śpiewaków. W latach 2006-2008 należał do zespołu Deutsche Oper Berlin. Międzynarodowy sukces osiągnął, występując u boku Plácida Domingo w zarzueli Luisa Fernanda na scenie Theater an der Wien (2008).

Laureat wielu konkursów i wyróżnień, m.in. Konkursu Operalia (1. nagroda), Nagrody CulturArte oraz wyróżnienia od Hiszpańskiego Stowarzyszenia Śpiewaków Lirycznych. Występuje na najbardziej prestiżowych scenach operowych i koncertowych świata. Do swoich pierwszych osiągnięć zalicza takie kreacje, jak: Fenton w Royal Opera House Covent Garden, Gran Teatre del Liceu, Théâtre du Capitole de Toulouse; Don Ottavio na Festiwalu w Salzburgu i w Houston Grand Opera; Ferrando w Bayerische Staatsoper, Palau de les Arts Reina Sofia w Walencji, Washington National Opera, Grand Théâtre de Luxembourg i Palm Beach Opera; Tamino w Deutsche Oper Berlin i Staatsoper Berlin; Tybalt w Romeo i Julii w Deutsche Oper Berlin oraz w wersji koncertowej w Concertgebouw w Amsterdamie; Ernesto w Teatro dell’Opera w Rzymie oraz Almaviva w Cyruliku sewilskim w Opera Puerto Rico. Sezon 2013/2014 przyniósł mu m.in.: powrót do Deutsche Oper Berlin w nowej inscenizacji Falstaffa oraz role Don Ottavia w Don Giovannim i Lopasa w Trojanach. Do Staatsoper Berlin powrócił jako Tamino, zadebiutował w partii Narrabotha (Salome) pod dyrekcją Zubina Mehty; na Glyndebourne Festival wystąpił w Rzekomej ogrodniczce, a w Opera de Puerto Rico zadebiutował w partii Nemorina w Napoju miłosnym. Sezon 2014/2015 to: powrót do Gran Teatre del Liceu w Barcelonie i debiut na Spoleto Festival pod dyrekcją Jamesa Conlona (Ferrando), Tamino w nowej inscenizacji w Teatro Municipal w Santiago (Chile). Zaśpiewał także partię Fernanda (debiut w tej roli) w zarzueli Doña Francisquita w Théâtre du Capitole de Toulouse, powrócił do Opera de Puerto Rico jako Ernesto w Don Pasquale; miał ekscytujący debiut w Santa Fe Opera jako Belfiore w nowej inscenizacji Rzekomej ogrodniczki Mozarta pod dyrekcją Harry’ego Bicketa.  Jego występy koncertowe i recitale, to m.in. pierwszy recital w moskiewskim Domu Muzyki z pianistą Siemionem Skiginem; również po raz pierwszy zaśpiewał w Requiem Mozarta z Houston Symphony pod dyrekcją Andrésa Orozco-Estrady. W sezonie 2015/2016 zadebiutował: w madryckim Teatro Real jako Tamino w Czarodziejskim flecie, w Staatsoper Berlin jako Sternik w Holendrze tułaczu, na Aix-en-Provence Festival jako Ferrando w nowej inscenizacji Così fan tutte (potem też podczas BBC Proms). Ponadto wystąpił na Mostly Mozart Festival w nowojorskim Lincoln Center, a także w koncertowym wykonaniu Salome (Narraboth) z Orchestre National de Lyon.

Ważne wydarzenia sezonu 2016/2017, to powrót do Théâtre du Capitole de Toulouse, gdzie debiutuje w partii Benedykta w nowej inscenizacji Beatrycze i Benedykta Berlioza oraz debiut w Los Angeles Opera z Jamesem Conlonem, gdzie pierwszy raz wykonuje partię Belmonte’a w Uprowadzeniu z seraju (partię powtórzy w Semperoper Dresden). Artysta współpracował z takimi dyrygentami, jak: Fabio Luisi, Yannick Nézet-Séguin, Trevor Pinnock, Robin Ticcati, Daniele Gatti, Roberto Abbado, Ivor Bolton, Ottavio Dantone, Daniele Callegari, Zubin Mehta, Bruno Campanella, Adam Fischer oraz z tej miary reżyserami, co: Sir David McVicar, Robert Carsen, Claus Guth, Christof Loy, Francisco Negrin, Stephen Lawless, Daniel Satler, Emilio Sagi, Harry Kupfer, Frederic Wake-Walker i Hans Neuenfels.

W repertuarze koncertowym występował śpiewając: Mszę C-moll Mozarta na Festiwalu w Salzburgu, Stabat Mater Haydna w Mozarteum w Salzburgu, Stworzenie świata Haydna w Teatro de la Maestranza w Sewilli, Die Geburt Christi Herzogenberga w klasztorze w Wolhusen (Szwajcaria). Brał także udział w: koncercie na rzecz Pakistanu (z Anną Netrebko, Erwinem Schrottem, Anną Prohaską i Piotrem Beczałą), gali w norweskiej Bergen Nasjonale Opera (z Barbarą Frittoli) oraz gali podczas Festiwalu Muzycznego w Bad Kissingen. Wystąpił z recitalami w Wigmore Hall z pianistą Ianem Burnside’em oraz w ramach Rosenblatt Recital Series.

(fot. S. Pauly)