• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Maina Gielgud

Baletmistrzyni, pedagog

Uczyła się u wielkich rosyjskich mistrzyń Tamary Karsawiny i Lubov Egorovej, a później także u Roselli Hightower. Miała niezwykle różnorodną karierę, kreowała role w Balecie XX Wieku Maurice’a Béjarta, tańczyła czołowe partie w London Festival Ballet i Sadlers Wells Royal Ballet (obecnie Royal Ballet). Wielokrotnie zapraszana jako artystka gościnna, występowała także jako partnerka sceniczna Rudolfa Nurejewa.

Była dyrektorem artystycznym The Australian Ballet (1983-1997) i Królewskiego Baletu Duńskiego (1997-1999), a także głównym baletmistrzem English National Ballet (2007-2012). Na scenę powróciła znów w latach 2003 i 2008 jako tancerka i aktorka w spektaklu L’Heure Exquise Béjarta.

Od 1999 roku realizuje z wielkim powodzeniem własne wersje baletów klasycznych. Wysokim uznaniem cieszy się jej wersja Giselle, przygotowana dla The Australian Ballet i wystawiana później w Boston Ballet, Ballet du Rhin, Houston Ballet, Conservatorio Annarella w Portugalii, a ostatnio w Cape Town City Ballet. Realizowała klasyczną Śpiącą królewnę (The Australian Ballet i Jo’burg Ballet), ale również Coppelię i Kopciuszka we własnej choreografii. Przekazywała także różnym zespołom choreografie Maurice’a Béjarta: Serait-ce la Mort, Bhakti, Webern Opus 5 oraz Song of a Wayfarer; Manon Kennetha MacMillana, Suite en blanc Serge’a Lifara, Jezioro łabędzie i Don Kichota w wersjach Rudolfa Nurejewa oraz tradycyjne wersje choreograficzne baletów Sylfida i Sylfidy oraz Paquita i Duch róży.

Pracuje także gościnnie jako pedagog i baletmistrzyni w ważniejszych zespołach na całym świecie oraz w renomowanych szkołach baletowych. Regularnie jest zapraszana do jury konkursów baletowych. Stworzyła autorski warsztat interaktywny Coaching the Coaches, poświęcony dyskusjom i przykładom metod pracy z profesjonalnymi tancerzami nad ich solowym i wiodącym repertuarem oraz z uczniami szkół pracującymi nad repertuarem i przygotowującymi się do konkursów.

W ostatnich latach, pomimo pandemii, wciąż była aktywna zawodowo. W 2019 roku jej realizacja baletu Song of a Wayfarer Maurice’a Béjarta dla Joyce Festival w Nowym Jorku, z udziałem Davida Hallberga i Josepha Gordona odbiła się szerokim echem i spotkała się z pozytywnym przyjęciem. Wprawdzie niektóre z jej projektów musiały zostać w tym czasie przesunięte, ale dzięki platformie Zoom wciąż dawała prywatne lekcje oraz ćwiczyła repertuar z profesjonalnymi zespołami i szkołami baletowymi.

W latach 2020-21 roku pracowała z najzdolniejszymi uczniami portugalskiego Conservatorio Annarella realizując z nimi Pas de quatre i Variations for 4 w choreografii Antona Dolina oraz Giselle, Jezioro łabędzie i sekwencję Wesela Aurory ze Śpiącej królewny. W kwietniu 2021 roku (całkowicie przez Zoom!) wystawiła Variations for 4 Dolina dla zespołu Ballet West. Z kolei dwa miesiące później zrealizowała balet L’Heure Exquise Béjarta dla Alessandry Ferri w Ravennie, a spektakl pokazywano potem gościnnie także w Royal Opera House na scenie Linbury Theatre oraz w innych teatrach świata. Szerokie uznanie zyskała także jej ostatnia produkcja Giselle, zrealizowana w marcu 2022 roku dla Cape Town City Ballet.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''