Dyrygentka o bogatym repertuarze operowym, baletowym i symfonicznym. Stale poszukuje nowych dróg interpretacyjnych i nieoczywistego repertuaru wartego pokazania szerokiej publiczności. Jest pomysłodawczynią i dyrygentką cyklu koncertowych wykonań zapomnianych polskich oper w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (2022 - Henryk Jarecki Barbara Radziwiłłówna, 2024 - Ludomir Różycki Beatrix Cenci). W roku 2021 została mianowana kierownikiem muzycznym Polskiego Baletu Narodowego. Od roku 2018 obejmuje dyrekcję muzyczną corocznych plenerowych widowisk operowych przed Pałacem w Nieborowie, (2018 - Antoni Radziwiłł Faust, 2019 - W. A. Mozart Don Giovanni, 2021 - W. Żeleński Goplana, 2022 - K. Kurpiński Szarlatan, czyli wskrzeszanie umarłych, 2023 - W.A. Mozart Czarodziejski flet, 2024 - A. Dvořák Rusałka).
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel. W roku 2019 wzięła udział w programie Hart Institute for Women Conductors w The Dallas Opera. Uczestniczyła w warsztatach organizowanych przez European Network of Opera Academies: podczas Edinburgh Festival (Wielka Brytania, 2010) i w Académie Européene du Festival d’Aix-en-Provence (Francja, 2011, warsztaty prowadzone przez Petera Eötvösa; 2019 warsztaty Katie Mitchell).
Od sezonu artystycznego 2008/09 związana jest z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie zadebiutowała w wieku 24 lat, prowadząc spektakl W krainie czarodziejskiego fletu. Następnie powierzono jej do prowadzenia spektakle operowe, m.in.: Straszny dwór S. Moniuszki, Sen nocy letniej B. Brittena, prawykonania oper w ramach Projektu ‘P’ — dla głosów i rąk Jagody Szmytki, Transcryptum Wojtka Blecharza, Zwycięstwo nad słońcem Sławomira Wojciechowskiego, Solarize Marcina Stańczyka oraz baletowe: Romeo i Julia, Dziadek do orzechów, Giselle, Bajadera, Don Kichot, Korsarz, Tristan, Dracula, Exodus/Bieguni-Harnasie i wiele innych.
Współpracowała także z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Wrocławską, Polską Operą Królewską, Landestheater Coburg. Operą na Zamku w Szczecinie. Prowadziła koncerty symfoniczne m.in. z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonieorchester Wuppertal, Orkiestrą Filharmonii Sarajewskiej, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie, Orkiestrą Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Symfoniczną UMFC.
Wcześniej doświadczenie zdobywała jako dyrygent asystent w Operze Narodowej, współpracując m.in. z Valerym Gergievem, Markiem Minkowskim, Stefanem Solteszem, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem czy Gabrielem Chmurą. Była także asystentem dyrygenta podczas produkcji opery Tannhäuser w Teatro Municipal de Santiago (Chile) oraz w Orkiestrze Sinfonia Varsovia.
W sezonie artystycznym 2024/2025 Marta Kluczyńska zadebiutuje z Birmingham Royal Ballet, prowadząc Kopciuszka Sergiusza Prokofiewa. Powróci także do Teatru Wielkiego Opery Narodowej, by zadyrygować spektaklami: Dama kameliowa (balet Johna Neumeiera), Giselle oraz Pinokio, do Teatru Wielkiego w Poznaniu (Don Juan, 4-Pastor/Leon&Lightfoot/Bondara), Polskiej Opery Królewskiej, oraz wielu polskich orkiestr symfonicznych.
Strona internetowa artystki: martakluczynska.com
fot. Karpati/Zarewicz