Matthew Rowe odznacza się umiejętnością i doświadczeniem w dyrygowaniu spektaklami operowymi i baletowymi. Jest dyrygentem niezwykle wszechstronnym, może się poszczycić szerokim repertuarem, jest ceniony za pasję, zaangażowanie i energię. Dyryguje żywo i dynamicznie; instynktownie dostarcza tancerzom, śpiewakom i muzykom wskazówek, których potrzebują i na które czekają.
Jego kariera rozwinęła się, kiedy jako młody człowiek sięgnął po najwyższe laury międzynarodowych konkursów, w tym Konkursu im. Nicolaia Malko w Danii (1995), Konkursu im. Lovro von Matačicia w Zagrzebiu (1995) i Konkursu Dyrygenckiego w Leeds (1999).
Od tego czasu regularnie występował z orkiestrami BBC i innym zespołami brytyjskimi: Orkiestrą Królewskiej Filharmonii w Liverpoolu, Filharmonikami Londyńskimi, Orkiestrą Ulsterską, Szkocką Orkiestrą Kameralną i London Mozart Players. Jest także ceniony w Skandynawii, gdzie wystąpił z Helsińską Orkiestrą Symfoniczną, Norweską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Symfoniczną w Helsingborgu, Orkiestrą Symfoniczną w Malmö i wszystkimi orkiestrami duńskimi. Poza tym dyrygował orkiestrami i zespołami we Włoszech, Holandii, Hiszpanii, Meksyku i USA.
Matthew Rowe pracował także z wieloma czołowymi zespołami muzyki współczesnej. Jednym z ostatnio zrealizowanych projektów była retrospektywa twórczości Franka Zappy z holenderskim Doelen Ensemble oraz uroczystości związane z setnymi urodzinami Johna Cage'a w San Diego.
Jeżeli chodzi o operę, Matthew Rowe dyrygował inscenizacjami Czarodziejskiego fletu oraz Wesela Figara Mozarta, Carmen Bizeta, Siedmiu grzechów głównych Kurta Weilla, Opowieści Hoffmanna Offenbacha i kilkoma prapremierami. Wykazał się wyjątkową umiejętnością dyrygowania orkiestrą akompaniującą na żywo podczas pokazów filmów niemych, w tym Świateł wielkiego miasta Chaplina, Pancernika Potiomkina Eisensteina czy Narodzin narodu D.W. Griffitha.
W styczniu 2013 Matthew Rowe został mianowany dyrektorem muzycznym Holenderskiego Baletu Narodowego oraz głównym dyrygentem Holenderskiej Orkiestry Baletowej. Sprawując obie funkcje, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu tych instytucji. Wśród ostatnich efektów ich pracy należy wymienić Kopciuszka w choreografii Wheeldona, europejską premierę Ognistego ptaka Aleksieja Ratmańskiego, prapremierę Święta wiosny Shena Weia i wiele prac Hansa van Manena. Rowe występuje też często z Nederlands Dans Theater, współpracując z wieloma współczesnymi choreografami, jak Lightfoot/Leon, Jiří Kylian czy Marco Goecke. Gościnnie dyrygował też spektaklami innych zespołów baletowych, m.in. Baletu Królewskiego w Londynie, Baletu Królewskiego w Birmingham, Szwedzkiego Baletu Królewskiego, Angielskiego Baletu Narodowego i Duńskiego Baletu Królewskiego.
Matthew Rowe cieszy się szerokim uznaniem jako pedagog. Kierował zakrojonymi na szeroką skalę projektami partycypacyjnymi w USA, Wielkiej Brytanii i innych krajach Europy. Ostatnio Królewska Orkiestra Concertgebouw w Amsterdamie zaprosiła go do współpracy jako kierownika muzycznego nowej inscenizacji West Side Story Bernsteina w wykonaniu młodych holenderskich artystów, która została wystawiona w Concertgebouw. Projekt był szczególny ze względu na rozmach, z jakim został zrealizowany (150 uczestników), a także wyskoki poziom wykonawczy.
Dzięki swoim zdolnościom komunikacyjnym Rowe jest w stanie zarazić szeroką publiczność miłością do muzyki. Często prowadzi programy radiowe i telewizyjne BBC o tematyce muzycznej.
Od stycznie 2009 do stycznia 2013 Matthew Rowe był dyrektorem katedry dyrygentury na Uniwersytecie Stanowym w San Diego. Kierował wszystkimi głównymi zespołami muzycznymi, operowymi i współczesnymi. Jako profesor dyrygentury był odpowiedzialny za całość nauczania w zakresie dyrygentury na poziomie licencjackim i magisterskim. W najbliższych latach Rowe poprowadzi w Kalifornii kursy mistrzowskie i warsztaty. Wystąpi również gościnnie jako dyrygent.