• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Mieczysław Karłowicz

Kompozytor

Mieczysław Karłowicz (1876-1909) -- kompozytor i dyrygent. Urodził się na Litwie. Wzrastał w muzycznej atmosferze. Matka lubiła śpiewać pieśni, a ojciec Jan, etnolog i profesor lingwistyki, grał na fortepianie i towarzyszył żonie w domowym muzykowaniu. Najmłodszy z ich czworga dzieci, jedyny syn, uczęszczał do szkół w Heidelbergu, Pradze, Dreźnie i Warszawie, gdzie kształcił się również w grze na skrzypcach. Kontynuował w Berlinie i podjął tam też studia kompozytorskie. Berliński rok 1896 stał się jego „rokiem pieśni”. Napisał ich wówczas szesnaście, aż dziewięć do wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera przepojonych aurą dekadencji (m. in. Pamiętam ciche, jasne, złote dnie, Smutną jest dusza moja aż do śmierci...). W pozostałych sięgnął do poezji Słowackiego (Skąd pierwsze gwiazdy), Konopnickiej (Na śniegu), Krasińskiego (Przed nocą wieczną), Asnyka (Zaczarowana królewna). Wcześniejszą pieśń Z nową wiosną (do słów Czesława Jankowskiego) posłał na konkurs kompozytorski „Echa Muzycznego” i otrzymał wyróżnienie. W sumie dwadzieścia dwie pieśni Karłowicza – kilka zaginęło – stanowią skarb polskiej literatury wokalnej.

Zamknął ten rozdział twórczości, pisząc: „Może muzyka wyżej nie potrafi się wzbić niż poezja, z pewnością jednak może polecieć gdzie indziej, w innym kierunku. Myśli powyższe skłoniły mnie do zaprzysiężenia wierności tej muzyce, która w przekonaniu moim zdolna jest sięgać najdalej i najgłębiej, to jest muzyce orkiestrowej” (1907). Ostatnią pieśń (z 1898 roku), Pod jaworem,do wystylizowanych słów ludowych, wydał wówczas w Berlinie, jako symboliczny znak przyłączenia się do Spółki nakładowej młodych kompozytorów polskich. Bywa zaliczany do muzycznej Młodej Polski z Grzegorzem Fitelbergiem, Karolem Szymanowskim, Ludomirem Różyckim i Apolinarym Szeluto; zniechęcały go jednak środowiskowe spory wokół wykonań i ocen utworów tej grupy. Dawniejsza miłość do skrzypiec przyniosła (trudny!) Koncert skrzypcowyA-dur (1902); solistą podczas prawykonania w Berlinie (gdzie sam dyrygował) był jego profesor, znakomity Stanisław Barcewicz.

Serię dzieł orkiestrowych rozpoczęła czteroczęściowa Serenada na smyczki (1897). Po muzyce teatralnej (prolog do dramatu Biała gołąbka) i Symfonii „Odrodzenie” powstało pięć poematów (1904-1909), dając muzyce polskiej symfonikę europejskiej rangi. W Warszawie poprowadził prawykonania swych poematów symfonicznych Powracające fale oraz Stanisław i Anna Oświecimowie. Fitelberg dyrygował w Berlinie pierwszą prezentacjątryptyku Odwieczne pieśni: Pieśń o wiekuistej tęsknocie, Pieśń o miłości i śmierci, Pieśń o wszechbycie – a także, w Warszawie, poematów Smutna opowieść i Rapsodia litewska. On też dokończył ostatnie dzieło Karłowicza: inspirowany opowiadaniem Turgieniewa Epizod na maskaradzie, nad którym pracę przerwała tragiczna śmierć. Kilka z tych dzieł kompozytor opatrzył literackim komentarzem, pisząc po młodopolsku o „zniweczonej duszy”, „strzaskanych marzeniach”, „spętanej woli”. Muzyka o gęstej instrumentacjii neoromantycznej ekspresji wyraża jednocześnie osobiste przeżycia twórcy.

Karłowicz - wysoki, wysportowany, zapalony fotograf, miłośnik Tatr - uczestniczył zresztą w otwarciu schroniska nad Morskim Okiem. Walczył z neurastenią, spokój odnajdywał właśnie w górach. Publikował opisy swoich tatrzańskich szlaków. Podczas samotnej narciarskiej wyprawy w lutym z Hali Gąsienicowej do Czarnego Stawu, pod Małym Kościelcem zginął w śnieżnej lawinie. Na dnie skalnej rozpadliny stoi w tym miejscu głaz z jego nazwiskiem. Wojciech Kilar skomponował (1976) w hołdzie Karłowiczowi poemat symfoniczny Kościelec 1909.

Opracowała: Małgorzata Komorowska

fot. ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem

OBSESJE

Wieczór baletowy w trzech częściach

ADAGIO & SCHERZO
Choreografia: Krzysztof Pastor | Muzyka: Franz Schubert
POWRACAJĄCE FALE
Choreografia: Emil Wesołowski | Muzyka: Mieczysław Karłowicz
MOVING ROOMS
Choreografia: Krzysztof Pastor | Muzyka: Alfred Schnittke, Henryk Mikołaj Górecki

Więcej

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''