• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Piotr Beczała

tenor

Tenor. Urodził się w Czechowicach-Dziedzicach. Ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jana Ballarina i odbywał kursy mistrzowskie u takich osobowości muzycznych, jak: Pavel Lisitsian i Sena Jurinac. Po studiach został zaangażowany w Landestheater Linz. W 1997 roku dołączył do zespołu Zürich Opera, gdzie występował jako: Alfredo w Traviacie, Edgardo w Łucji z Lammermooru, tytułowy Faust w operze Gounoda, Tamino w Czarodziejskim flecie, Elwin w Lunatyczce Belliniego, Riccardo w Balu maskowym oraz Rodolfo w Cyganerii. W 2006 roku zadebiutował jako Książę Mantui w Rigoletcie na scenie Teatro alla Scala w Mediolanie, gdzie następnie wystąpił jako Rodolfo w Cyganerii.

W 2006 roku zadebiutował również w nowej inscenizacji Rigoletta jako Książę Mantui w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. W MET wystąpił również jako Leński w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego u boku Anny Netrebko, Książę w Rusałce Dvořáka, Edgardo w Łucji z Lammermooru Donizettiego, Rodolfo w Cyganerii Pucciniego,  w partiach tytułowych w Romeo i Julii oraz Fauście Gounoda. W USA wykonał również partię Tamina w Czarodziejskim flecie Mozarta. W 2011 roku towarzyszył zespołowi MET podczas tournée po Japonii (Rodolfo i Edgardo). 

W 2012 roku zadebiutował w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie w wykonaniach koncertowych Fausta. W 2013 roku otworzył sezon w Teatro alla Scala w Mediolanie, kreując partię Alfreda w nowej inscenizacji Traviaty.

W londyńskiej Royal Opera House Covent Garden zadebiutował w Kawalerze srebrnej róży, potem śpiewał w inscenizacjach Fausta, Rigoletta, Eugeniusza Oniegina, Cyganerii, Romea i Julii, Traviaty oraz w Requiem Verdiego. Wystąpił także m.in. w Nederlandse Opera, La Monnaie, Staatsoper Hamburg, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Berlin, Grand Théâtre de Genève, Teatro Comunale di Bologna, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Teatrze Maryjskim i Opéra National de Paris.

W 2012 roku pojawił się jako Kawaler des Grieux obok Anny Netrebko w nowej inscenizacji Manon (transmisja na żywo w kinach USA i ponad 50 krajach w ramach Live in HD, DVD). Rok później jego występ w partii Księcia Mantui obok Diany Damrau w nowej inscenizacji Rigoletta, również nagrany na DVD, został nagrodzony ECHO Klassik dla Najlepszego Śpiewaka Roku 2014.

Regularnie gości na Festiwalu w Salzburgu. Od czasu debiutu jako Tamino w Czarodziejskim flecie (1997), wystąpił tam również jako: Książę w Rusałce, Romeo w Romeo i Julii, kantacie Rinaldo Brahmsa pod batutą Sir Elliotta Gardinera na Whitsun Festival oraz Rodolfo w nowej inscenizacji Cyganerii (reż. Damiano Michieletto) obok Anny Netrebko na Festiwalu Letnim, pokazanej w telewizji oraz wydanej na DVD (Deutsche Grammophon). Z Anną Netrebko wystąpił w wykonaniach koncertowych Jolanty Czajkowskiego (2011). 

W 2013 roku wspólnie z Filharmonikami Wiedeńskimi pod kierownictwem Riccarda Mutiego wykonał Requiem Verdiego. Artysta posiada także bogaty repertuar koncertowy, który wykonywał z najbardziej znanymi orkiestrami i dyrygentami na świecie. Z okazji 20-lecia swojej kariery zaśpiewał koncert w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (2012). W tym samym roku, drugi raz z rzędu wziął udział w koncertach noworocznych w Semperoper Dresden pod kierunkiem Christiana Thielemanna, wydanych na CD i DVD (Deutsche Grammophon).

W 2014 roku dołączył do prestiżowego grona śpiewaków uczestniczących w dorocznym koncercie Le Concert de Paris na Wieży Eiffla w Paryżu. Dyskografia artysty obejmuje dziesiątki albumów CD z szerokim wyborem utworów, od dobrze znanych pozycji repertuarowych, takich jak nagrania: Fausta na żywo w Wiedniu, Salu i Slavic Opera Arias (Orfeo) oraz Traviaty w Monachium (Farao), które otrzymało nominację do Nagrody Grammy (2008), do rzadko wykonywanych utworów, jak: Król Roger Szymanowskiego, Die Rheinnixen Offenbacha (Accord) i Simplicius J. Straussa syna (EMI). Artysta wziął także udział w nagraniu Łucji z Lammermooru z orkiestrą Teatru Maryjskiego (dyr. Valery Gergiev). 

W 2012 roku Piotr Beczała podpisał kontrakt na wyłączność z wydawnictwem Deutsche Grammophon; w 2013 roku wytwórnia wydała jego album My Heart’s Delight, a 2015 – The French Collection.  W 2017 roku ukazało się nagranie znakomitego debiutu artysty w partii tytułowej w Lohengrinie u boku Anny Netrebko (Elza). 

W ostatnich sezonach zawitał ponownie na scenach w: Chicago, San Diego, Nowym Jorku (Cyganeria), Berlinie (Cyganeria), Barcelonie (Werther), Wiedniu (Balmaskowy, Adriana Lecouvreur, Carmen) i Zurychu (Kraina uśmiechu). Jego liczne recitale odbyły się we: Frankfurcie, Grazu, Berlinie, Hamburgu i Barcelonie. Otrzymał International Opera Award – Operowego Oscara w kategorii „najlepszy śpiewak”, a także Europejską Nagrodę Kulturalną „Taurus”.

Sezon 2018/2019 Piotr Beczała rozpoczął i zakończył występami w spektaklach premierowych wiodących hiszpańskich teatrów operowych. Śpiewał w Fauście Gounoda w Teatro Real w Madrycie oraz Luizie Miller Verdiego w Liceu w Barcelonie. Wystąpił także w Metropolitan Opera w nowej inscenizacji Adriany Lecouvreur (2018) i zadebiutował w partii Cavaradossiego w Tosce Pucciniego w Wiedniu. Publiczność w Zurychu miała okazję posłuchać go w nowej inscenizacji Manon Masseneta. Wystąpił także z koncertami i recitalami solowymi w Wigmore Hall w Londynie, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Konzerthaus i Musikverein w Wiedniu, a także w Genewie i Dublinie. Ponadto wykonał Requiem Verdiego z towarzyszeniem Chicagowskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Riccarda Mutiego. Latem 2019 ponownie wystąpił w Bayreuth, gdzie zaśpiewał partię Lohengrina, którą odniósł sensacyjny sukces w ubiegłym roku. 

Sezon 2019/20 Piotr Beczała rozpoczął od występów na scenie koncertowej: zaśpiewał w Elbphilharmonie w Hamburgu razem z Angelą Gheorghiu oraz w Brucknerhausie w Linzu z Helmutem Deutschem (fortepian). Jego hiszpańskie tournée recitalowe rozpocznie się w Walencji, po czym artysta wystąpi w takich miastach, jak: A Coruña, Sevilla, Zaragoza i Girona. Kolejne koncerty i recitale odbyły się w drezdeńskim Frauenkirche, skąd niemiecka telewizja ZDF co roku transmituje słynny koncert bożonarodzeniowy, wiedeńskiego Musikverein i Konzerthaus, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu oraz Filharmonii w Essen. Artysta zaśpiewa na 64. Wiedeńskim Balu Operowym i trzech galach operetkowych w zurychskim Opernhausie. Na scenie operowej Piotr Beczała zadebiutował w partii Jontka w nowym wystawieniu Halki Stanisława Moniuszki w Theater an der Wien i Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Wystąpił także ponownie w wiedeńskiej Staatsoper w Lohengrinie i Rusałce. Wykona partię tytułową w Werterze Julesa Masseneta w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Zanim zakończy sezon na Festiwalu Muzycznym Castell de Peralada dwoma wykonaniami Aidy, zaśpiewa partię Rodolfo w Cyganerii w londyńskiej Royal Opera House oraz tytułowego Lohengrina w operze Wagnera w zurychskim Opernhaus.

W 2019 roku Piotr Beczała został uhonorowany tytułem Kammersänger opery wiedeńskiej.W 2020 roku na rynku ukaże się jego pierwszy album solowy z ariami z oper werystycznych (Pentatone).

fot. Jean-Baptiste Millot

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''