Reinhard Hagen studiował w konserwatorium w Karlsruhe, zadebiutował na scenie teatru w Dortmund. Już na początku kariery zdobył wiele międzynarodowych nagród.
Götz Friedrich zaangażował go w sezonie 1994/95 do Deutsche Oper Berlin, gdzie od tamtej pory pojawia się w wielu czołowych partiach. Od Berlina począwszy artysta gościnnie występuje także na wielu scenach poza granicami Niemiec.
Bierze udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych, pojawia się na scenach najbardziej prestiżowych oper na świecie, m.in. w operach w Hamburgu i Monachium, w londyńskiej Covent Garden, w operach w San Francisco, Dallas, San Diego i Los Angeles, a także w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Opéra National de Paris i Metropolitan Opera w Nowym Jorku.
Wśród jego ostatnich projektów znajdują się występy w rolach: Króla w Aidzie w Malmö, Commendatore w San Diego, Landgrafa na Wels Festival, a także w repertuarze kantatowo-oratoryjnym, m.in. w Missa solemnis Beethovena z Hallé Orchestra i w IX Symfonii tego kompozytora z Mannheim Philharmonic Orchestra.
Przyszłe jego role to Daland i Cuno w Wolnym strzelcu w Operze Hamburskiej, Pistola w Falstaffie w San Diego, gościnnie wystąpi też w Omanie w ramach Wels Festival (Lohengrin) i jako Fasolt na koncercie z Hallé Orchestra w Bridgewater Hall, Manchester.
Pod batutą Sir Simona Rattle’a Reinhard Hagen zadebiutował na Festiwalu Glyndebourne i Festiwalu Wielkanocnym w Salzburgu, a pod dyrekcją Sir Andrew Davisa i Petera Schneidera – na Festiwalu Operowym w Bayreuth.
Na scenie pojawia się z wiodącymi orkiestrami świata, jak: Orkiestrą Radia Bawarskiego, Gewandhaus Orchestra Leipzig, Staatskapelle Dresden, Filharmonikami Monachijskimi, Academy of Saint Martin in the Fields, Orkiestrą Santa Cecilia w Rzymie, Filharmonikami Wiedeńskimi, Filharmonikami Nowojorskimi, Boston Symphony Orchestra i Filharmonikami Berlińskimi. Współpracuje z takimi dyrygentami, jak: Lorin Maazel, Marek Janowski, Herbert Blomstedt, Riccardo Chailly, Giuseppe Sinopoli, Christian Thielemann, Sir Neville Marriner, Wolfgang Sawallisch, Sir Simon Rattle, Kurt Masur, Seiji Ozawa, Rafael Frühbeck de Burgos, Claudio Abbado i James Levine.
Nagrywał dla wydawnictwa ERATO – Czarodziejski flet (Sarastro) po batutą Williama Christie, a dla Deutsche Grammophon kantaty Bacha pod dyrekcją Sir Johna Eliota Gardinera.