• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Renata Smukała

Baletmistrzyni

Urodziła się w Gdyni. Ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Warszawie. Jej nauczycielem był tam Henryk Giero oraz rosyjscy pedagodzy: Aleksandr Sobol, Irina Michajliczenko i Swietłana Szejna. W 1966 roku związała się z baletem Teatru Wielkiego, gdzie w 1970 roku została solistką, a w latach 1975-88 była pierwszą solistką.

Jej dorobek jest bogaty i niezwykle urozmaicony gatunkowo. Znalazły się w nim główne partie w całym klasycznym repertuarze warszawskiej sceny baletowej: od sielankowej Lise w Córce źle strzeżonej, poprzez romantyczne bohaterki: Giselle, Sylfidę, M-lle Grisi i Odettę-Odylię (aż w trzech różnych inscenizacjach Jeziora łabędziego), aż po akademicką Aurorę w Śpiącej królewnie. Tańczyła solowe partie w XX-wiecznym repertuarze, w baletach Michaiła Fokina, Serge'a Lifara, George'a Balanchine'a, Fredericka Ashtona, Birgit Cullberg, Aleksieja Cziczinadze, Josepha Lazziniego, Ericha Waltera i Johna Butlera, aż po współczesne dzieła Johna Neumeiera, Alberto Méndeza i Hansa van Manena. Występowała w wielu przedstawieniach polskich choreografów, przy czym tacy, jak: Witold Gruca, Marta Bochenek, Jerzy Makarowski, Jerzy Graczyk i Zofia Rudnicka kreowali dla niej specjalne partie w swoich nowych baletach. Ona sama do ulubionych ról zaliczała: Franceskę da Rimini, Aeginę w „Spartakusie”, Dziewczynę w Cudownym Mandarynie, Pannę Julię w balecie Birgit Cullberg Carmen, solistkę w Serenadzie Balanchine'a, La Sylphide Bournonville'a i Lise w Córce źle strzeżonej Ashtona, a na koniec główną partię w Twilight Hansa van Manena.

W latach 1972-1977 współpracowała równocześnie z warszawską Grupą Baletową Jeunesses Musicales, z którą odbyła cztery kolejne tournée po Francji. W 1973 roku zdobyła I nagrodę w kategorii tancerzy na I Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym w Łodzi. W 1977 roku uczestniczyła w kursie modern dance prowadzonym w Warszawie przez Yuriko z nowojorskiego zespołu Marthy Graham. W 1983 roku tańczyła gościnnie Odettę-Odylię w Jeziorze łabędzim w choreografii Nicholasa Beriozoffa z grupą Ballet Classique de Paris podczas tournée tego zespołu po Europie. A w 1987 roku, rolą Lise w Córce źle strzeżonej Fredericka Ashtona świętowała w Teatrze Wielkim 20-lecie swojej pracy artystycznej. Występowała na scenach Berlina Zachodniego, Czechosłowacji, Danii, Francji, Monaco, Norwegii, NRD, RFN, Rumunii, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Włoch i Związku Radzieckiego. Została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi (1979), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1986) i Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis" (2010).

W 1988 roku Renata Smukała zakończyła karierę pierwszej solistki baletu i zajęła się pracą baletmistrzowską w zespole baletowym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Do połowy 2006 roku była asystentką wielu choreografów, prowadziła próby repertuaru baletowego i przygotowywała solistów baletu warszawskiego do nowych ról. Po dwóch latach przerwy powróciła do tych obowiązków w listopadzie 2008 roku, a od 29 kwietnia 2009 roku jest baletmistrzynią Polskiego Baletu Narodowego.

fot. Wanda Bietkowska

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''