• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Shoja Azari

Artysta plastyk i filmowiec

Urodzony w Iranie, pracuje w Nowym Jorku. Od 1995 roku jako producent, scenarzysta i reżyser zrobił cztery filmy fabularne, wiele filmów krótkometrażowych i instalacji wideo, a także zajmował się malarstwem i fotografią tworząc oryginalne dzieła z licznymi odniesieniami kulturowymi.

W 1998 roku poznał znaną irańską plastyczkę Shirin Neshat, z którą nawiązał bliską współpracę. Pierwszym wspólnym dziełem była dwuekranowa instalacja filmowa pt. Turbulent wyreżyserowana przez Neshat, w której wystąpili Azari i Sussan Deyhim. Dzieło zdobyło Złotego Lwa, czyli najwyższą nagrodę prestiżowego Biennale Sztuki w Wenecji w 1998 roku.

Następne wspólne dzieło, Rapture (1999) napisane przez Azari i Neshat, zostało okrzyknięte „arcydziełem” przez krytyka sztuki i filozofa Arthura Danto, którego głos się liczy w sztuce współczesnej. Od tego czasu artyści stworzyli razem ponad piętnaście instalacji wideo i plastycznych wystawianych w wielu muzeach i na festiwalach sztuki na całym świecie.

W 2000 roku artysta rozpoczął pracę nad własną ekranową interpretacją Kafki, w ramach której adaptował trzy opowiadania pisarza w formie trylogii zaprezentowanej jako jego pierwszy film fabularny, K, który miał premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2002 roku oraz był pokazywany m.in. na festiwalach filmowych w Moskwie i Los Angeles.

W 2003 roku nakręcił pseudodokument Maria de Los Angeles będący refleksją nad aspektem kolonializmu i wyzysku w robieniu filmów w obcym kraju.

W latach 2003-2006 pracował nad dziełem Windows, czyli zbiorem dziewięciu filmów krótkometrażowych będących zarówno formalistycznym eksperymentem na języku filmowym, jak i formą podglądania życia ludzi i kultury, które wciąż wydają się odległe. Windows miał swoją premierę w 2006 roku na Festiwalu Filmowym Tribeca i na festiwalu w Locarno. Dzieło było prezentowane też jako instalacja wideo w licznych muzeach i galeriach.

Kolejny utwór to Women Without Men, film fabularny napisany i wyreżyserowany we współpracy z Neshat, który splata losy czterech irańskich kobiet latem 1953 roku – w kluczowym momencie historii Iranu, kiedy miał miejsce zamach stanu poprowadzony przez Amerykę. Women Without Men zdobył Srebrnego Lwa za reżyserię na festiwalu filmowym w Wenecji w 2010 roku. Pokazywany był też na festiwalu MOMA Nowi Reżyserzy/Nowe Filmy oraz m.in. na festiwalach filmowych w Londynie, Rotterdamie, Toronto i Sundance.

King of Black, czyli krótkometrażowy film i instalacja wideo w jednym, został pokazany na 55. Biennale w Wenecji (2013). To jedna część siedmioczęściowego romantycznego poematu epickiego, który napisał XII-wieczny poeta Nezami Ganjav. Artysta otrzymał zlecenie zaadaptowania do roku 2018 całego poematu w formie filmu pełnometrażowego złożonego z siedmiu instalacji wideo.

Obecnie na etapie postprodukcji jest film pełnometrażowy pt. Simple Little Lives, który ma trafić na rynek jesienią 2016 roku. Artysta pracuje też nad filmem fabularnym o życiu i sztuce legendarnej egipskiej śpiewaczki Oum Kulthum. Sam napisał scenariusz, a wyreżyseruje obraz razem z Neshat w 2016 roku.

Fot.: archiwum artysty

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''