• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Toer van Schayk

Choreograf

Choreograf i scenograf holenderski, a także rzeźbiarz, malarz i projektant kostiumów. Urodził się w Amsterdamie. Początkowo uczył się tańca u Iraïla Gadeskova, a następnie u Sonii Gaskell, w której zespole pn. Netherlands Ballet rozpoczynał pracę tancerza w latach 1955-1959. Potem przerwał na kilka lat karierę taneczną i podjął studia rzeźbiarskie w Królewskiej Akademii Sztuki w Hadze.

W 1965 roku powrócił do tańca i dołączył do Het Nationale Ballet (Holenderskiego Baletu Narodowego) w Amsterdamie, gdzie jego ekspresyjne interpretacje zapewniły mu pozycję jednego z czołowych solistów zespołu. Stworzył tam wiele kreacji we współczesnym repertuarze, a do najlepszych zaliczano rolę tytułową w słynnym balecie Rudiego van Dantziga Monument for Dead Boy (1965). W 1971 roku artysta zadebiutował także jako choreograf pracą zatytułowaną Past Imperfect do muzyki Ligetiego i odtąd regularnie tworzył nowe balety. W konsekwencji został mianowany w 1976 roku choreografem-rezydentem Het Nationale Ballet i zrealizował tam około trzydziestu prac autorskich.

Jego balety wykazywały powinowactwo z twórczością Rudiego van Dantziga, zwłaszcza w sposobie wiązania techniki klasycznej i tańca współczesnego w stylu Marthy Graham. Prace choreograficzne artysty są jednak bardziej plastyczne, gdyż traktuje on zwykle ciała swoich tancerzy jak ruchome rzeźby. Linearna gra rąk i nóg tancerzy nasyca jego choreografie graficzną jakością, a czysty taniec wzbogacony jest często mimiczną ornamentyką. W wielu swoich baletach wykazywał silne zaangażowanie społeczne w takich kwestiach, jak wojna czy zanieczyszczenie środowiska. Interesowały go również stosunki międzyludzkie, przedstawiane zwykle w sposób tragiczny lub tragikomiczny. Jego prace cieszyły się międzynarodowym uznaniem i prezentowane były także przez wiele zespołów zagranicznych. Za swoją choreografię Siódmej Symfonii Beethovena otrzymał w 1987 roku nagrodę przyznaną przez Association of Theatre and Concert Hall Directors.

Toer van Schayk osiągnął także znaczącą pozycję jako artysta plastyk. Jego rzeźby eksponowano w galeriach Amsterdamu, Aten, Londynu i Nowego Jorku. Przez wiele lat był stałym twórcą scenografii do baletów Rudiego van Dantziga i oczywiście do własnych prac choreograficznych. Uznawany jest obecnie za jednego z najlepszych holenderskich projektantów dekoracji i kostiumów. W 1996 roku stworzył na przykład bardzo wysoko ocenioną scenografię i kostiumy do produkcji baletu Dziadek do orzechów iKról Myszy w Het Nationale Ballet, będąc zarazem – wspólnie z Waynem Eaglingiem – choreografem tego przedstawienia, a w 1999 roku podjął podobną współpracę z Eaglingiem przy premierze kolejnej ich wspólnej realizacji – baletu Czarodziejski flet.

fot. Angela Sterling

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''