Kto wie, czy wybitny charakteryzator Waldemar Pokromski nie jest tym Polakiem, który pracował przy największej liczbie filmów nominowanych do Oscara. Prześciga go być może tylko Janusz Kamiński, etatowy operator Stevena Spielberga. Panowie spotkali się zresztą na planie Listy Schindlera, która w 1994 roku rozbiła bank nagród Akademii. Pokromski dbał o prezencję aktorów także w przypadku Dziewiątych wrót i Pianisty Romana Polańskiego, Pianistki i Białej wstążki Michaela Hanekego, Pachnidła Toma Tykwera i Fałszerzy Stefana Ruzowitzky’ego, którzy wygrali w 2008 roku z Katyniem w kategorii „najlepszy film nieanglojęzyczny”. Jak na ironię, charakteryzatorem przy filmie Andrzeja Wajdy był również Waldemar Pokromski... W ostatnich latach współpracował z takimi reżyserami, jak: Oliver Stone (Snowden), bracia Anthony i Joe Russo (Kapitan Ameryka), Terrence Malick (Radegund), Dancan John (Mute), Marie Noelle (Marie Curie), Małgorzata Szumowska (Twarz). Laureat nagród i wyróżnień, m.in. Niemieckiej Nagrody Filmowej Lola za charakteryzację w filmie Biała wstążka (przyznanej po raz pierwszy w tej dziedzinie), nagrody za charakteryzację w filmie Rewers na 34. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz „Złotej Maski”, międzynarodowej nagrody za sztukę charakteryzacji przyznawanej przez Kryolan GmbH, wiodącą firmę w dziedzinie produkcji środków charakteryzatorskich. W 2022 roku otrzymał statuetkę "Orła" Polskiej Nagrody Filmowej za charakteryzację do filmu Magnezja. Na 22. Festiwalu Filmu Polskiego w Chicago otrzymał "Skrzydła" za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej poza granicami Polski. Był również nominowany do wielu prestiżowych nagród filmowych, m.in. do nagrody BAFTA za Listę Schindlera i Europejskiej Nagrody Filmowej Prix d’Excellence za Baader-Meinhof. Mając za sobą blisko czterdzieści lat w zawodzie, nie zwalnia tempa.
fot. J. Fischnaller