• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Zbigniew Macias

Baryton

Dyrektor artystyczny Teatru Muzycznego w Łodzi, juror konkursów wokalnych, reżyser. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi, laureat wielu konkursów wokalnych, m.in. na Festiwalu Arii i Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w 's-Hertogenbosch oraz Konkursu im. Marii Callas w Atenach.

Był solistą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej i Teatru Wielkiego w Poznaniu. Występował na prestiżowych festiwalach operowych: w Xanten (Niemcy), Bregenz, Carcassonne, Wexford i Pekinie. W Teatrze Muzycznym w Łodzi wystąpił w rolach: Michała w Miłości cygańskiej Lehára, Poety w Poemacie księżycowym Czyża, Tewjego w dwóch realizacjach musicalu Skrzypek na dachu Bocka, tytułowej w musicalu Zorba Kandera, Jowisza w Orfeuszu w piekle Offenbacha i Don Kichota w musicalu Człowiek z La Manchy Leigha – za tę rolę został uhonorowany Złotą Maską, nagrodą łódzkich recenzentów (1998).

Jego repertuar obejmuje ponad czterdzieści partii operowych, które wykonywał w krajach europejskich, Stanach Zjednoczonych, Azji i Afryce. Są to m.in. partie: Escamilla w Carmen Bizeta, Hrabiego de Sirieux w Fedorze Giordana, Alfia w Rycerskości wieśniaczej Mascagniego, Janusza w Halce i Miecznika w Strasznym dworze Moniuszki, Figara w Weselu Figara i tytułowa w Don Giovannim Mozarta, Apostoła Piotra w Quo vadis Nowowiejskiego, Sharplessa w Madame Butterfly i Scarpii w Tosce Pucciniego, Bartola w Cyruliku sewilskim Rossiniego, von Faninala w Kawalerze srebrnej róży i Jochanaana w Salome R. Straussa, Orestesa w Elektrze Theodorakisa (prapremiera), partie w operach Verdiego: Amonasra w Aidzie, Don Carlosa w Ernanim, Anckarströma (Renata) w Balu maskowym, Rodriga w Don Carlosie, tytułowe w Makbecie, Nabuccu i Rigoletcie, Germonta w Traviacie, a także Amfortasa w Parsifalu i tytułową w Holendrze tułaczu Wagnera.

Ma również bogaty repertuar koncertowy: śpiewa pieśni Schuberta, Schumanna, Wolfa, Ravela, Czajkowskiego i Rachmaninowa oraz partie barytonowe w oratoriach i kantatach Bacha, Haydna, Händla, Brahmsa i Orffa. Partię Nabuchodonozora śpiewał m.in. w Pekinie, Germonta – w Tokio, Osace i Lizbonie, Don Giovanniego – w São Paulo, Sharplessa – w Pretorii i Kapsztadzie, Miecznika – w Buffalo, Scarpii – w Carcasonne, Amfortasa – w Bregenz (obok René Kollo jako Parsifala), Jochanaana – w Luksemburgu.

Występował z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi, w Krakowie i Warszawie. Nagrał cztery płyty solowe: Opera Arias, Taki piękny wieczór… z utworami operetkowymi i musicalowymi, Ballady żeglarskie oraz Kochałem panią… Romanse, pieśni i ballady. Wziął udział (z zespołem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej) w nagraniach płytowych Halki i Strasznego dworu Moniuszki (złote płyty), z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi – Aidy Verdiego, z zespołem Teatru Roma w Warszawie – musicalu Koty Lloyda Webbera (złota płyta).

Jest autorem inscenizacji musicalu Skrzypek na dachu Bocka w Teatrze Nowym w Słupsku, a w Teatrze Muzycznym w Łodzi – dwóch operetek Lehára: Krainy uśmiechu i Wesołej wdówki, musicalu Bernsteina Wonderful Town i rock-opery Jesus Christ Superstar Lloyda Webbera.

Został uhonorowany Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużony dla Kultury „Gloria Artis”, Złotym Medalem za Długoletnią Służbę, Medalem „Pro publico bono” im. Sabiny Nowickiej oraz tytułem Zasłużony dla Miasta Łodzi. Swoją nagrodę – statuetkę Ariona – przyznał mu Związek Artystów Scen Polskich.

fot. archiwum artysty

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''