Tytuł wystawy jest niczym innym jak cavatiną Selima, jednej z głównych postaci sławnej opery Rossiniego Turek we Włoszech. Wagi dzieła Rossiniego w historii włoskiej opery nie trzeba podkreślać, warto za to zobaczyć, jak Rossini był interpretowany i wystawiany, szczególnie w ubiegłym wieku. Teatro dell’Opera w Rzymie, dzięki swojemu Archiwum Historycznemu, stworzył wystawę, która odzwierciedla, wykorzystując dokumenty ikonograficzne, kostiumy i odpowiednie materiały dźwiękowe, najważniejsze etapy swojej obszernej produkcji i wystawień dzieł Rossiniego. Zaprezentowane zostaną oryginalne szkice i rysunki zrealizowane przez wybitnych artystów sztuki figuratywnej, jak: Giorgio De Chirico oraz największych twórców sztuki scenograficznej i kostiumologów włoskich, jak: Pier Luigi Pizzi, Cipriano Efisio Oppo, Filippo Sanjust, Camillo Parravicini, Giovanni Grandi, Veniero Colasanti, Beni Montresor, Mario Pompei, Alfredo Furiga i inni. Szczególnie interesująca wydaje się sekcja poświęcona spektaklom baletowym Le roi de gourmets (zabawa choreograficzna Cesare Brero do muzyki Rossiniego) z 1965 r. do których szkice, rysunki i kostiumy wykonała Lila De Nobili, a które to mają być hołdem złożonym pasji Rossiniego do dobrej kuchni, bohaterowie grani przez tancerzy zaś to „ulubione dania” kompozytora: Kobieta indyk, kobieta pieczeń, krewetki, desery, ziemniaczki, etc. Ekspozycję wzbogaca dodatkowo autentyczny dokument o wielkiej wartości – pierwszy tom oryginalnej partytury drukowanej do Cyrulika sewilskiego z 1825 roku.
Kuratorzy wystawy:
Francesco Reggiani, Alessandra Malusardi (Archivio Storico della Fondazione dell Teatro dell'Opera di Roma)
Monika Chudzikowska, Katarzyna Wodarska-Ogidel (Muzeum Teatralne)
Projekt scenografii Giorgia de Chirico do Otella, 1964 r.