Patronat nad publikacją objęły m.in. Polski Balet Narodowy, Joffrey Ballet, Fundacja Johna Neumeiera, Zespół Sashy Waltz, Narodowy Balet Portugalii oraz Instytut Polski w Londynie. Udało nam się sprowadzić niewielką ilość książek, by umożliwić wkrótce zainteresowanym jej zakup w Teatrze Wielkim.
Para autorów to amerykańska choreografka i brytyjski historyk sztuki, znani w świecie ze swych rekonstrukcji zapomnianych arcydzieł baletowych. Przez dziesięć lat poszukiwali oni, studiowali i gromadzili dostępne jeszcze ślady po choreografii Niżyńskiego oraz projekty scenograficzne Nikołaja Roericha do Święta wiosny (ang. The Rite of Spring). Ich wysiłki zaowocowały w 1987 roku głośną rekonstrukcją dzieła, zrealizowaną z amerykańskim zespołem Joffrey Ballet. Dzięki temu świat odkrył Niżyńskiego jako nowatora choreografii, który nie znalazł zrozumienia u sobie współczesnych.
Hodson i Archer wystawiali potem swoją rekonstrukcję wielokrotnie z najsłynniejszymi zespołami świata. Także z Polskim Baletem Narodowym w 2011 roku. I właśnie naszą realizację wybrali jako wzorcową do zilustrowania tej książki, dokumentującej samo dzieło oraz ich wieloletnią pracę badawczą. Podejmując taką decyzję, mieli również na uwadze polskie korzenie Niżyńskiego, co manifestują w świecie przy każdej okazji.
Album ilustruje 400 stop-klatek fotograficznych autorstwa Shiry Klasmer z dwóch kolejnych wykonań Święta wiosny na scenie Teatru Wielkiego w 2013 roku. Przy czym każde zamieszczone zdjęcie opatrzone jest cytatem z zebranych opinii i wspomnień na temat choreografii Niżyńskiego lub scenografii Roericha. Studiując tę książkę strona po stronie, można więc nie tylko obejrzeć cały balet, ale też zapoznać się z głosami, jakie towarzyszyły jego pojawianiu się na scenie paryskiej.
Celem albumu The Lost Rite jest także wydobycie specyficznego doświadczenia Wacława Niżyńskiego jako artysty wielokulturowego -- o polskich korzeniach, wychowanego w Rosji i ukształtowanego ostatecznie na zachodzie Europy. Dodatkową bohaterką książki jest Marie Rambert (1888-1982), tancerka i pedagog polskiego pochodzenia, asystentka Niżyńskiego podczas pracy nad jego Świętem wiosny, która zasłynęła z czasem jako współtwórczyni tradycji baletu klasycznego w Wielkiej Brytanii, a pod koniec życia zdążyła się jeszcze podzielić z autorami książki swoją wiedzą na temat choreografii Niżyńskiego.
Na ilustracji prezentujemy okładkę książki The Lost Rite Millicent Hodson i Kennetha Archera.