Nagroda Culture.pl Superbrands została ustanowiona pięć lat temu przez Instytut Adama Mickiewicza w partnerstwie z Superbrands Polska.
Spośród nominacji zgłoszonych w tym roku przez dyrektorów Instytutów Polskich oraz ekspertów Instytutu Adama Mickiewicza laureatów wyłoniła kapituła złożona z dziennikarzy – szefów redakcji kultury dzienników i tygodników: Piotr Bratkowski (Newsweek), Piotr Mucharski (Tygodnik Powszechny), Bartek Chaciński (Polityka), Krzysztof Kwiatkowski (Wprost), Łukasz Grzymisławski (Gazeta Wyborcza), Jacek Lutomski (Rzeczpospolita) oraz Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza i Nina Kowalewska, prezes Zarządu New Communications, wyłącznego przedstawiciela The Superbrands w Polsce.
Nagroda przyznawana jest od 2012 roku. Dotychczas otrzymali ją: Krzysztof Warlikowski i Grzegorz Jarzyna (2012), Tomasz Stańko (2013), Agnieszka Holland (2014) oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (2015).
W uzasadnieniu kapituły dla tegorocznej nagrody czytamy:
Jako tandem inscenizacyjny Mariusz Treliński i Boris Kudlička w najnowszym okresie historii opery, często określanym mianem „czasu inscenizatorów”, zbudowali rozpoznawalną, cenioną i nagradzaną na całym świecie spójną estetykę, własny język inscenizacyjny, który czyni z nich zjawisko wyjątkowe.
Operowa marka „Treliński&Kudlička” jest nie tylko symbolem, jakości, komunikuje też wizjonerskie połączenie elementów tradycyjnej scenografii z językiem filmu, które dla współczesnego – często młodego widza – czyni operę miejscem niezwykle atrakcyjnym.
Nagroda wręczona została się podczas X Gali Finałowej Konkursu Superbrands Polska w Warszawie, na której spotkali się przedstawiciele świata biznesu, marketingu, kultury oraz show biznesu, by wspólnie uczcić sukces najsilniejszych marek obecnych na rodzimym rynku. Statuetkę Culture.pl Superbrands z rąk Pawła Potoroczyna, dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza, odebrał w imieniu swoim i scenografa Borisa Kudlički Mariusz Treliński, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Wręczenie nagrody Culture.pl Superbrands poprzedził koncert duetu: Kasia Stankiewicz (śpiew) i Aleksander Dębicz (fortepian).