Spektakl jest koprodukcją Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z The Royal Danish Theatre w Kopenhadze i Nederlandse Reisopera. Orkiestrę poprowadzi Maestro Lothar Koenigs. Reżyserem spektaklu jest John Fulljames, dyrektor do spraw opery w Duńskim Teatrze Królewskim. Scenografię do spektaklu, projekcje wideo oraz projekty kostiumów przygotował Steffen Aarfing.
Poznaj obsadę spektaklu
Partię zaginionego w skutek bezprawnego strącenia do więziennych lochów Florestana, reżyser powierzył jednemu z najbardziej pożądanych Heldentenorów na świecie – Torstenowi Kerlowi. Artysta swymi występami zachwycał publiczność najważniejszych scen operowych świata, w tym wiedeńskiej Staatsoper, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Deutsche Oper w Berlinie, Opery Królewskiej w Londynie, mediolańskiej La Scali, Opéra National de Paris (Bastille) i wielu innych. W swoim repertuarze ma wielkie partie wagnerowskie, takie jak m.in. Erik, Parsifal, Lohengrin, Tannhäuser, Loge, Siegmund, Tristan, Rienzi i Siegfried. Regularnie współpracuje z najważniejszymi orkiestrami na świecie.
W Leonorę, wierną i oddaną małżonkę Florestana, a zarazem tytułowego Fidelia wcieli się znakomita i charyzmatyczna Ann Petersen - duńska sopranistka, wyróżniająca się swoimi występami, zwłaszcza w niemieckim repertuarze R. Wagnera i R. Straussa. Występowała na deskach takich teatrów operowych, jak: Wiener Staatsoper, Staatsoper Berlin, Opera Królewska w Londynie, Teatro alla Scala w Mediolanie, Teatro Colón w Buenos Aires, Opéra National w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, czy Festspielhaus w Baden-Baden. Jest jednocześnie solistką Duńskiej Opery Królewskiej.
Jako czarny charakter, okrutny Don Pizarro wystąpi znany już warszawskiej publiczności m.in. z partii Scarpii w Tosce Barbary Wysockiej, Mr. Flinta w Billym Buddzie Annilese Miskimmon, czy chociażby Stolnika w Halce Mariusza Trelińskiego – Krzysztof Szumański. Artysta współpracował z takimi dyrygentami, jak: sir Antonio Pappano, Seymon Bychkov, Ivor Bolton, sir John Elliot Gardiner, Bernhard Haitink i Mikko Frank. W latach 2008-2013 był członkiem ensemble w Deutsche Oper Berlin. W sezonie 20/21 zadebiutuje w roli Giorgio Germont w Traviacie Verdiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego.
Partię Rocca, więziennego dozorcy, wykona Krzysztof Borysiewicz (bas). W 1992 roku artysta ukończył studia wokalne w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Magdaleny Bojanowskiej. Zaraz po tym zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie jako Bartolo z Cyrulika sewilskiego Rossiniego i stał się etatowym solistą do 2001 roku. Następnie rozpoczął karierę zagraniczną; w Mainfranken Theater Würzburg, Salzburger Landestheater i Staatstheater Kassel. Od roku 2014 występuje gościnnie m.in. na Wiener Festwochen, Glyndebourne Festival, w Opéra de Lille, Opéra de Dijon, Landestheater Linz, Musiktheater im Revier Gelsenkirchen, Theater Bremen, Théâtre de Caen, Stadttheater Baden, gdzie odnosi sukcesy.
Rolę Don Fernanda, ministra i zarazem dawnego przyjaciela Florestana powierzył John Fulljames Danielowi Sutinowi (baryton). W ostatnim czasie, w ramach zastępstwa Sutin zaśpiewał partię tytułową w Wozzecku Berga w Metropolitan Opera. W najbliższej przyszłości wystąpi w Pierścieniu Niebelunga Wagnera w Lyric Opera w Chicago jako Alberyk. Ma na koncie występy na takich uznanych scenach operowych świata, jak Opera Królewska w Londynie, Opera w San Francisco, Waszyngtońska Opera Narodowa, Boston Lyric Opera, Musica Viva w Hongkongu, Austin Lyric Opera, a także na festiwalach w Savonlinnie, Caramoor, Spoleto i New Jersey.
Partię córki Rocca, zakochanej w Fideliu Marceliny wykona sopranistka Maria Stasiak, a zabiegającego o jej względy Jaquina – Emil Ławecki, tenor.
Profesjonalny debiut artystki miał miejsce w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w partii Brigitty w Jolancie Czajkowskiego. Na scenie operowej Maria Stasiak wcieliła się m.in. w role: Ilii w Idomeneo Mozarta (WOK), Mařenki w Sprzedanej narzeczonej Smetany (RCM), Zuzanna w Weselu Figara Mozarta (RCM), Juliette w Umarłym mieście Korngolda (TWON). Warszawska publiczność miała okazję usłyszeć ją również w partii Zofii w moniuszkowskiej Halce w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Śpiewała pod batutą takich dyrygentów, jak: Valery Gergiev, Lothar Koenigs, Kazushi Ono, Patrick Fournillier, Michael Rosewell, Stanislav Kochanovsky i Bassem Akiki.
Emil Ławecki zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w studenckim przedstawieniu Snu nocy letniej Brittena, i od tamtej pory regularnie pojawiał się na naszej scenie. W sezonie 2016/2017 w koncertowym wykonaniu Normy Belliniego zaśpiewał u boku Edity Gruberovej partię Flavia, następnie powrócił, debiutując w roli Tamina w Czarodziejskim flecie Mozarta oraz jako Stach w Krakowiakach i góralach Stefaniego. Angaże artysty w sezonie 2019/2020 to między innymi partia Monostatosa w produkcji Czarodziejskiego fletu Barrie Kosky’ego w Makao i Taiwanie podczas tournée z Komische Oper Berlin, partia tenorowa w Requiem W. A. Mozarta w Tokyo Metropolitan Theatre oraz partia Tamina w Tokyo Bunka Kaikan w Japonii podczas tournée z Warszawską Operą Kameralną.
Na zdjęciu z lewej: Torsten Kerl, fot. Bettina Stoess
Na zdjęciu z prawej: Ann Petersen, fot. Anders Bach
Kolejne spektakle FIDELIO: 27, 29 i 31 października. KUP BILET