W 2011 roku ówczesny menager wileńskiej sceny operowej, Gintautas Kėvišas, obserwując postęp artystyczny Polskiego Baletu Narodowego w pierwszych latach funkcjonowania naszego zespołu pod dyrekcją Krzysztofa Pastora, poprosił go o przeniesienie swoich doświadczeń dyrekcyjnych i choreograficznych na grunt litewski. Nie było to proste, zważywszy na intensywne codzienne zaangażowanie artysty w naszym teatrze. Kėvišas przyjął więc koncepcję zdalnego - w miarę możliwości - funkcjonowania Pastora jako dyrektora artystycznego Litewskiego Baletu Narodowego, przydając mu do pomocy w realizacji jego idei i decyzji na miejscu cenioną litewską baletmistrzynię Rutę Railaite-Butviliene.
W opinii litewskich obserwatorów Krzysztof Pastor w ciągu tych lat znacznie wzmocnił poziom artystyczny baletu wileńskiego. Otworzył zespół na świat – zarówno w sferze choreograficznej, jak i składu personalnego. Wzbogacił repertuar klasyczny i współczesny zespołu, nie zapominając przy tym o litewskich inspiracjach narodowych w tematyce, choreografii, muzyce i plastyce scenicznej.
Podobnie jak w Warszawie, tam również zaszczepił zwyczaj warsztatów choreograficznych, zachęcając wileńskich tancerzy do własnych prób w tej dziedzinie. Jednym z nich okazał Martynas Rimeikis, jeden z czołowych solistów Litewskiego Baletu Narodowego, który serią własnych prób warsztatowych i pierwszymi realizacjami repertuarowymi był powoli przygotowywany do przejęcia w przyszłości kierownictwa zespołu. Ten moment widać nastał, skoro dyrektor Pastor uznał swojego wychowanka za gotowego i z początkiem nadchodzącego sezonu ustąpił mu funkcji dyrektora artystycznego baletu, deklarując nadal współpracę choreograficzną z wileńskim baletem.
Co po sobie pozostawił na scenie wileńskiej? Blisko 40 nowych produkcji baletowych. Były wśród nich jego własne prace choreograficzne: Tristan i Izolda, Dziadek do orzechów, Bolero, Romeo i Julia oraz Cudowny mandaryn. Swoje realizacje przygotowali choreografowie zagraniczni: nasz Robert Bondara (Čiurlionis), Didy Veldman (Carmen), Michael Corder (Królowa śniegu), Itzik Galili (Things I Told Nobody i Forever and a Day), George Williamson (Eglė, królowa węży), Vasilij Medvedev (opracowanie Don Kichota), Mauro Bigonzetti (LaPiaf), Manuel Legris (inscenizacja Korsarza) i Lola de Avila (opracowanie Giselle). Tworzyli też w tym okresie litewscy choreografowie: wspomniany już Martynas Rimeikis, Živile Baikštyte, Edita Stundytes i 30 innych tancerzy, którzy debiutowali w ramach warsztatów choreograficznych.
Krzysztof Pastor współpracował wprawdzie z baletem litewskim już wcześniej, jeszcze jako tancerz i choreograf Holenderskiego Baletu Narodowego, ale dopiero w okresie swojej wileńskiej dyrekcji mógł przyczynić się do bliższej współpracy między naszymi teatrami. Już w listopadzie 2013 roku gościł u nas Litewski Balet Narodowy z Barbarą Radziwiłówną i Čiurlionisem, a w miesiąc później Polski Balet Narodowy wystąpił gościnnie na scenie opery wileńskiej z wieczorem baletowym Echa czasu (Century Rolls, Moving Rooms i Artifact Suite). W 2016 roku Litwini urządzili wielką galę baletową dla uczczenia jubileuszu Krzysztofa Pastora zapraszając do udziału w niej również naszych artystów z programem koncertowym. W trzy lata później ich zespół odwiedził nas ponownie ze swoją nową produkcją baletową wg Procesu Kafki w choreografii Martynasa Rimeikisa, a nasi czołowi soliści pojechali do Wilna uświetnić tamtejszą galę sylwestrową Toccatą Kilara w choreografii Krzysztofa Pastora. Wierzymy, że ta współpraca będzie kontynuowana.
Dowodem uznania wkładu Krzysztofa Pastora w rozwój litewskiego baletu było przyznanie mu tam najwyższego odznaczenia w dziedzinie kultury Honorowej Złotej Gwiazdy, którą otrzymał w 2016 roku z rąk pani minister kultury Republiki Litewskiej, Liany Ruokytė-Jonsson. (pch)
Na zdjęciach: Krzysztof Pastor podczas Gali Jubileuszowej w Wilnie (1), Minister kultury Republiki Litewskiej Liana Ruokytė-Jonsson wręcza naszemu artyście Honorową Złotą Gwiazdę (2), Martynas Rimeikis – nowy dyrektor artystyczny Litewskiego Baletu Narodowego (3); fot. Martynas Aleksa