Muzyka jest namiętnością, miłością i tęsknotą
Richard Wagner
W ten świat różnych miłości, namiętności i tęsknot, jak również intryg i dramatów, Teatr Wielki - Opera Narodowa wprowadzi naszych widzów w obecnym sezonie. Pandemia pozamykała drzwi domów na całym świecie, zarówno tych naszych, jak i domów operowych. Okres kwarantanny uniemożliwił nam bezpośrednie obcowanie ze sztuką sceniczną. W tym najtrudniejszym dla wielu czasie staraliśmy się docierać do widzów poprzez środki masowego przekazu, media społecznościowe oraz platformę VOD.
Operowy express
Ten czas pozbawił nas również innej, niezwykle istotnej w życiu człowieka wartości, jaką jest zwiedzanie i poznawanie świata. Otwarte dotąd granice zjednoczonej Europy zostały dla większości zamknięte. Wielu z nas w okresie urlopowym pozostało we własnych domach. By odczarować ten czas odosobnienia, wraz z nowym sezonem zapraszamy w niezapomnianą podróż po starym kontynencie poprzez sześć premierowych tytułów.
Będzie to muzyczna podróż, zarówno w czasie, jak i przestrzeni. Niekiedy umownej. Paszporty nie są wymagane. Wystarczy bilet do opery, by zasiąść na widowni Teatru Wielkiego i niczym pasażerowie słynnego Orient Expressu wyruszyć z okolic tureckiego Stambułu, by na koniec dotrzeć do Paryża.
Stacja Adrianopol
Pierwszą stacją, na której wysiądą nasi widzowie, będzie Edirne, czyli dawny grecki Adrianopol, który uległ wpływom tureckim. Baletowa premiera Korsarza z muzyką Adolphe’a Adama, obfitująca w genialne kompozycje choreograficzne, przenosi nas w miejsce łączące piękno klasyczne z orientalnym. Gdzie pośród kolumn greckich wyrastały minarety – symbole Wschodu.
Waldheim
Z tego tygla kulturowego, w którym zderzały się wpływy Zachodu i Wschodu, wyruszymy, podążając śladem młodego Wertera, do prowincjonalnego miasteczka Waldheim w niemieckiej Saksonii, gdzie bohater ulegnie szaleńczym namiętnościom, co doprowadzi go na skraj przepaści.
Przewodnikiem tej części podróży będzie Willy Decker, autor inscenizacji, oraz Jules Massenet – francuski kompozytor, którego muzyka zachwyca swym liryzmem, zmysłowością oraz niezwykłą teatralnością. Deckerowskie Waldheim, w charakterystyczny dla warsztatu reżysera umowny sposób, stanowi, choć niezamierzenie, pewnego rodzaju portal ułatwiający przejście ze świata orientu do futurystycznego Paryża, gdzie na widzów czekają ogromne emocje.
Morderstwo w Orient Expressie
Podobnie jak w powieści Agathy Christie pasażerowie operowego Orient Expressu ocierają się o morderstwo. Premiera spektaklu Cardillac przeniesie nas na opustoszałe paryskie ulice, gdzie widzowie staną się świadkami serii mrożących krew w żyłach, okrutnych zbrodni. A diamenty wcale nie okazują się najlepszym przyjacielem dziewczyny, jak chciałaby Norma Jeane alias Marilyn Monroe, lecz stają się mrocznym przedmiotem pożądania seryjnego zabójcy. I jak u Buñuela mrok kryje prawdziwe motywy działania tytułowego bohatera opery, który ludzkie życie ceni znacznie mniej niż kunsztowny szlif drogich kamieni.
Hindemith jak Ringo Starr
Spektakl Cardillac to nie tylko ciekawa propozycja reżyserska z budzącą niepokój scenografią, ale przede wszystkim zaskakująca podróż muzyczna ze względu na kompozytora opery. Paul Hindemith już w pierwszym akcie zaskakuje bardzo nieprzystającym do dramatycznej akcji na scenie cynicznym brzmieniem dwóch fletów. Poprzez swoją muzykę często ironizuje, prowokuje, a nawet posuwa się do brutalności.
Jego opery wywoływały skandale, z których nic sobie nie robił, a wygwizdany i wybuczany przez publiczność, dalej robił swoje niczym Ringo Starr, który gdy dołączył do Beatlesów, zastępując Pete’a Besta, ze spokojem siadł przy perkusji i z całej siły zaczął walić w bębny, zagłuszając głosy sprzeciwu i odnosząc tym samym zwycięstwo w pojedynku z publicznością.
Sewilla, Wiedeń i Mayerling
Widzowie opery Fidelio wyruszą z nami na Półwysep Iberyjski, gdzie w męskim przebraniu podążą tropem Leonory, by wraz z nią odnaleźć uwięzionego małżonka. Zarówno libretto opery, jak i muzyka Beethovena, czerpiąca z oświeceniowego humanizmu, stanowi apoteozę wolności i godności jednostki, jej heroizmu w zmaganiach z losem oraz radości życia. Spektakl ten z pewnością dedykowany jest dla miłośników happy-endów.
Tych zaś, którzy wolą osiągnąć katharsis na skutek pełnych dramatyzmu wydarzeń, zaprosimy na salony Wiednia, a następnie do Mayerling, gdzie nastąpił tragiczny finał miłości księcia Rudolfa i Marii Vetsery. Miłośnicy opery usłyszą muzykę Ferenca Liszta, kompozytora, którego koncerty wywoływały histerię w czasach, gdy wydarzeniom muzycznym nie towarzyszył jeszcze taki rodzaj ekscytacji. Gdy grał młode kobiety krzyczały, szlochały i omdlewały, a po koncertach usiłowały zdobyć elementy jego garderoby czy choćby urwane struny od fortepianu.
Stacja końcowa
Podróż zakończymy powrotem do Paryża, gdzie zajrzymy na poddasze czterech przedstawicieli ówczesnej bohemy artystycznej. Wraz z cyganerią zasiądziemy przy stoliku w Café Momus, zwiedzimy okoliczne bazary uliczne oraz paryskie tawerny nad Sekwaną. Współczesna inscenizacja Cyganerii w reż. Barbary Wysockiej na pewno zaskoczy niejednego widza. Te cztery historie stanowią całość samą w sobie, choć ze sobą kontrastują. Równie kontrastowa zdaje się być muzyka Pucciniego, w której nie zabraknie urozmaiconej rytmiki oraz wielobarwnej instrumentacji, znakomicie obrazującej atmosferę poszczególnych scen. Usłyszymy tu zarówno brzmienie beztroskiej radości, jak i przejmującego tragizmu.
Zapraszamy Państwa w tę niekonwencjonalną podróż po kontynencie. Kraje Unii Europejskiej, mimo ograniczeń w podróżowaniu, jednoczą swe siły gospodarcze i polityczne we wspólnej walce z wirusem. My proponujemy jeszcze jeden rodzaj zjednoczenia. Cytując polskiego artystę plastyka, Zbigniewa Lubicz-Miszewskiego, pamiętajmy, że: Muzyka to jedyny język przekazu, który jednoczy wszystkie kraje i wszystkie kultury, dzięki niej można skleić stłuczone na tysiące kawałków lustro, w którym wszyscy możemy zobaczyć się i zrozumieć nawzajem.
ZASADY SPRZEDAŻY BILETÓW
Zgodnie z obowiązującymi na chwilę obecną wytycznymi sprzedaż obejmuje tylko połowę miejsc na widowni. Skróciliśmy czas wykupu zarezerwowanych biletów do 14 dni.
Na stałe do oferty trafił również voucher. To doskonały pomysł na prezent, którym można sprawić radość bliskim. Szczególnie, że sami mogą zadecydować, jaki spektakl chcą zobaczyć lub które z naszych wydawnictw kupić.
Kasy TW-ON są czynne w godz. 11.00–19.00 w dni powszednie, sobota–niedziela wyłącznie w dniach spektakli w godz. 11.00–19.00
Biuro Organizacji Widowni pracuje w dni powszednie w godz. 11.00–19.00 pod numerami telefonów: 22 826 50 19, 22 692 02 08, 22 692 02 10 lub mailowo: bow@teatrwielki.pl.
Rezerwacje biletów przyjmowane są przyjmowane wyłącznie telefonicznie przez Biuro Organizacji Widowni w dni powszednie w godz. 11.00–19.00 pod numerami telefonów: 22 826 50 19, 22 692 02 08, 22 692 02 10.
Rekomendujemy zakup biletów online – poprzez stronę butik.teatrwielki.pl.
Informacje o bezpieczeństwie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w sezonie 2020/21