Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie,
sytuacja pandemiczna znacznie wpłynęła na kształt repertuaru dwóch ubiegłych sezonów i w pewnym stopniu naznaczyła też nadchodzący 2022/23. Powoli odnajdujemy się w świecie, który pamiętamy sprzed czasów epidemii. Zarazem jednak naszą rzeczywistość dotyka niepewność wywołana agresją Rosji na Ukrainę. I choć dziś nie jest to już ten sam bezpieczny świat, postaramy się zapewnić naszej publiczności niezapomniane chwile w kontakcie ze sztuką prezentowaną na scenach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Mamy nadzieję, że sezon 2022/23 będzie tym, w którym będziemy w stanie zaprezentować Państwu pełny repertuar, a z każdym kolejnym będziemy mieć dla naszych widzów więcej zróżnicowanych propozycji repertuarowych.
Pierwsza nowa produkcja, jaką zaprezentujemy na naszej scenie w nadchodzącym sezonie, to spektakl będący połączeniem inscenizowanych fragmentów oper, a konkretnie ich scen zbiorowych. W programie CHORUS OPERA znajdą się najpiękniejsze partie chóralne z oper m.in. Bizeta, Moniuszki, Pucciniego, Verdiego, czy Wagnera. Wieczór rozpocznie się słynnym, napisanym z niezwykłym rozmachem chórem O Fortuna z kantaty scenicznej Carmina Burana Carla Orffa, następnie zabrzmi muzyka włoska. Usłyszmy utwory chóralne z oper Giacoma Pucciniego: Coro a bocca chiusa (Chór z zamkniętymi ustami) z II aktu opery Madama Butterfly oraz Perche tarda la luna (Czemu księżyc tak późno) z I aktu Turandot. Nie zabraknie utworów z oper Giuseppe Verdiego: Fuoco di gioia z Otella, chóru Cyganów z Trubadura i Auto da fé z Don Carlosa, które zakończy część pierwszą wydarzenia. Nie tylko muzyka włoska zabrzmi tego wieczora. Usłyszymy chór mieszczan ze Śpiewaków norymberskich i chór marynarzy z Latającego Holendra Richarda Wagnera. Zabrzmi zmysłowa Pieśń Roksany z Króla Rogera Karola Szymanowskiego, mazura ze Strasznego dworu Stanisława Moniuszki, a także monumentalny Magnus Dominus z Siedmiu bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego, w którym śpiewają trzy chóry mieszane. Znakomite utwory chóralne zabrzmią w wykonaniu Chóru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz solistów, z towarzyszeniem Orkiestry TW-ON pod batutą maestro Patricka Fournillier.
Z pewnością będzie dla Państwa zaskoczeniem pierwsza operowa pozycja premierowa, którą zagramy po 123 latach od jej ostatniego wznowienia na warszawskiej scenie. Będzie to MOC PRZEZNACZENIAGiuseppe Verdiego. I choć dzieło uchodzi za operę nieco zbyt rozbudowaną, obfitującą postaciami epizodycznymi, z nadmierną ilością nieprawdopodobnych sytuacji i zdarzeń, nie schodzi ze światowych scen, nie tracąc na atrakcyjności. Spektakl ten miał swoją polską premierę w Teatrze Wielkim w styczniu 1871 roku, a zadyrygował go wówczas znakomity Cesare Trombini. Kolejny raz dzieło włoskiego kompozytora wystawione zostało na scenie Teatru Letniego w 1889 roku, w reżyserii Leopolda Matuszyńskiego, a orkiestrę poprowadził równie wybitny Jan Quattrini. Inscenizacji, którą przedstawimy na scenie Opery Narodowej w najbliższym sezonie, podejmie się Mariusz Treliński. W spektaklu zaśpiewa m.in. Tomasz Konieczny, który w poprzednim sezonie pojawił się na naszej scenie w tytułowej partii Cardillaca. Spektakl z muzyką Verdiego powstaje w wyniku koprodukcji z Metropolitan Opera w Nowym Jorku i na pewno zaskoczy najnowszą interpretacją. Będzie to trzecie z kolei przedstawienie w reżyserii Mariusza Trelińskiego dla słynnej MET, po dyptyku Jolanta Piotra Czajkowskiego i Zamek Sinobrodego Béli Bartóka oraz Tristanie i Izoldzie Richarda Wagnera. Polską premierą dyryguje Patrick Fournillier.
Po sukcesie premiery Billy Budd Benjamina Brittena z 2019 roku, znów sięgamy po tytuł tego kompozytora. Tym razem na naszej scenie wystawimy przepiękną muzycznie operę PETER GRIMES, wraz z którą narodziła się narodowa opera angielska. Po raz pierwszy wykonano ją w Sadler’s Wells w Londynie 7 czerwca 1945 roku i od tamtej pory dzieło wystawiane jest na wszystkich scenach światowych. Reżyserami, którzy podjęli się produkcji tego spektaklu byli m.in. John Cranko i Willy Decker. Na warszawskiej scenie zobaczymy go poprzez pryzmat wyobraźni artystycznej Mariusza Trelińskiego, który od dawna nosił się z zamiarem wyreżyserowania Petera Grimesa, a jako dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej przyczynił się do wystawienia na naszej scenie Curlew River i Billy’ego Budda (w koprodukcji z Den Norske Opera & Ballett w Oslo). Tytułowy bohater to mężczyzna żyjący z połowu ryb, surowy i skryty oraz skłócony z lokalną społecznością, która oskarża go o brutalność wobec młodocianych pomocników i obarcza winą za śmierć jednego z nich. W partii tytułowej wystąpi Peter Wedd, tenor, którego publiczność Teatru Wielkiego miała okazję usłyszeć w spektaklu Lohengrin w sezonie 2014/15. Kierownictwo muzyczne obejmie znakomity dyrygent Michał Klauza.
Z wybrzeży Anglii przeniesiemy naszych widzów do tętniącej życiem, energetycznej i kosmopolitycznej stolicy Argentyny. MARIA DE BUENOS AIRES, tango-opera zmarłego argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli z librettem Horacio Ferrera, to historia owładniętej marzeniami kobiety, zarówno bogini jak i ulicznicy, która miota się pomiędzy światłem i cieniem, dobrem i złem, miłością a atrofią uczuć, pragnieniem a odrzuceniem wszelkich złudzeń. Tytułowa bohaterka stanowi dla kompozytora uosobienie ukochanego miasta. Jest piękna i przeklęta, wyrywa się z nizin społecznych pozornie zyskując wolność, niemniej jednak zniewalają ją wybory, których zmuszona była w imię tej wolności dokonać. Zanurza się w trzewia wielkiego miasta, uprawia najstarszy zawód świata, poznaje mroczne zakamarki zarówno miasta jak i własnej duszy, po czym traci życie w wyniku zetknięcia z mrocznym półświatkiem. Nie znika jednak, gdyż nadal snuje się jak cień po ulicach metropolii. To jedyne w swoim rodzaju misterium rozgrywa się w pulsującym i dynamicznym klimacie ciemnych ulic „boskiego Buenos” w rytmie tanga życia i śmierci. Reżyserii Marii podejmie się Wojciech Faruga.
Powyższe spektakle poprzedzone będą znaną już Państwu formułą – preludiami premierowymi, podczas których prezentujemy mniej znaną twórczość kompozytorów wystawianych oper.
Miłośników tańca z pewnością ucieszy fakt, że w nadchodzącym sezonie powróci do naszego repertuaru GISELLEz muzyką Adolphe-Charlesa Adama do libretta: Théophile’a Gautier i Julesa-Henriego Vernoy de Saint-Georges w choreografii Jean Coralli i Julesa Perrota. To arcydzieło baletowe twórców francuskiego romantyzmu. Giselle to początkowo beztroska dziewczyna zakochana w uwodzicielskim Loysie, nie podejrzewająca, że jest on przebranym za wieśniaka księciem Albrechtem, aż do momentu jego zdemaskowania, co zszokowana kobieta przypłaca obłędem i śmiercią. Powraca jednak jako willida, dołączając do duchów zmarłych, skrzywdzonych dziewcząt, jednak siła jej miłości do księcia sprawia, że ratuje go swym tańcem przed ich zemstą. Ta wzruszająca rola, łącząca w sobie sielankowy wdzięk i głęboki dramatyzm doczekała się wielu wspaniałych kreacji najsłynniejszych balerin świata. Ostatnim realizacjom tego baletu na scenie Opery Narodowej towarzyszyła stylowa scenografia i piękne kostiumy Andrzeja Kreutza Majewskiego, oddające romantyczny klimat francuskiego arcydzieła. Polski Balet Narodowy postanowił więc sięgnąć po raz kolejny do malarskiej wizji wielkiego polskiego scenografa, realizując Giselle w jego odtworzonej inscenizacji plastycznej. To ambitne przedsięwzięcie będzie więc zarazem hołdem dla światowej sławy polskiego artysty, który w latach 1966-2005 pozostawał naczelnym scenografem Teatru Wielkiego.
W nowym sezonie publiczność baletową zaprosimy również na tryptyk baletowy zatytułowany BEETHOVEN I SZKOŁA HOLENDERSKA. Mianem szkoły wymienionej w tytule określa się nie tylko malarstwo XV i XVI wieku: braci van Eycków, Memlinga, van der Weydena i Boutsa, działających głównie na terenie Flandrii oraz kompozytorów tamtego okresu. Możemy mówić o niej także w przypadku formacji choreografów XX wieku skupionych we wpływowym ośrodku artystycznym, jakim jest Het Nationale Ballet w Amsterdamie, założony w 1961 roku przez Sonię Gaskell. To przede wszystkim utalentowani artyści holenderscy: Rudi van Dantzig, Hans van Manen, Toer van Schayk i Ted Brandsen, obecny szef tego zespołu, ale też np. brytyjski choreograf David Dawson czy nasz Krzysztof Pastor, dziś dyrektor Polskiego Baletu Narodowego. Muzyczną inspiracją do tryptyku stanowią dzieła kompozytora, który również miał pochodzenie flandryjskie, choć urodził się w Niemczech – Ludwiga van Bethovena. Wieczór rozpocznie się jedną z najsłynniejszych choreografii Hansa van Manena, dzieła z 1971 roku, stworzonego dla zespołu Nederlands Dans Theater w oparciu o Grosse Fuge op. 133 i Cavatinę z Kwartetu B-dur op. 130 Beethovena.W polu zainteresowania choreografa znalazły się ciała tancerzy. Nie tylko partnerki i partnera, ale też całej grupy rzeźbionej pod wpływem muzyki. Kolejna część to specjalnie stworzona przez Teda Brandsena na zaproszenie Polskiego Baletu Narodowego choreografia inspirowana osobowościami artystycznymi warszawskich tancerzy do wybranego utworu fortepianowego kompozytora. W finale wieczoru zobaczymy zaś dzieło Toera van Schayka, znanego już warszawskiej publiczności. Choreografia powstała w oparciu o VII Symfonię Beethovena.
W nowym sezonie nie zabraknie również koncertów. Tradycyjnie już we wrześniu usłyszymy na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej GŁOSY GÓR. Muzykę trzech wybitnych polskich kompozytorów: Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara w wykonaniu Janusza Olejniczaka, Jana Smoczyńskiego, Kwartetu góralskiego Sebastiana Karpiela Bułecki, oraz formacji muzycznych: Atom String Quartet i Neo Quartet. Kierownictwo muzyczne obejmie Jerzy Maksymiuk.
W ramach obchodów Roku Romantyzmu Polskiego, w listopadzie widzowie TW-ON będą mieli okazję wysłuchać koncertu POWIAŁO NA MNIE MORZE SNÓW…, cyklu pieśni skomponowanych przez Krzysztofa Pendereckiego do poezji polskiej na trzy głosy solowe (sopran, mezzosopran, baryton) z towarzyszeniem chóru i orkiestry symfonicznej, których kanwą stały się strofy Cypriana K. Norwida, poetów Młodej Polski i skamandrytów. Pieśni ujął kompozytor w formę tryptyku. W pierwszej części Ogród zaklęty odnaleźć można utwory poetyckie m.in. Kazimierza Wierzyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Stanisława Korab-Brzozowskiego i Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Część druga – Co mówi noc – powstała w oparciu o wiersze Leopolda Staffa, Aleksandra Wata i Tadeusza Micińskiego. Dramatyczną kulminację dzieła wieńczy końcowe Adagio-Requiem z akordami z Chopinowskiej Sonaty b-moll op. 35. Wiersz Norwida Fortepian Szopena umieszczony w tej części na zasadzie motywu przewodniego stanowi sedno całego utworu. Prawykonanie cyklu pieśni Powiało na mnie morze snów… odbyło się 14 stycznia 2011 roku w Filharmonii Narodowej. Impulsem do ich powstania był Rok Chopinowski (2010) – dwusetna rocznica urodzin kompozytora.
W przeddzień urodzin Gustawa Holoubka zaprosimy na wydarzenie poświęcone jednej z najwybitniejszych postaci polskiej kultury. Wieczór muzyki i poezji GUSTAW HOLOUBEK IN MEMORIAM tradycyjnie odbędzie się w Salach Redutowych Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Tradycyjnie pożegnamy Stary Rok i powitamy Nowy wielkimi przebojami operowymi w mistrzowskich wykonaniach. Podczas koncertu Sylwestrowego nasi widzowie usłyszą gwiazdy polskich i zagranicznych scen operowych oraz chór i orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
W nowym sezonie nie zabraknie również wielu propozycji repertuarowych, w tym spektakli, które miały swą premierę w sezonie 2021/22. Więc kto nie zdążył, będzie miał okazję nadrobić zaległości.
Pierwszy kwartał sezonu ucieszy na pewno miłośników tańca. Już we wrześniu wznowimy porywającą rewię tańca klasycznego w hiszpańskiej stylistyce – balet DON KICHOT w choreografii Mariusa Petipy z muzyką Ludwiga Minkusa, który od 1869 roku odświeżany i przetwarzany przez kolejne pokolenia choreografów – cieszy się ogromnym zainteresowaniem publiczności. Pokażemy również OBSESJE, wieczór baletowy w trzech częściach, w postaci kameralnych form baletowych autorstwa wybitnych choreografów: Emila Wesołowskiego (POWRACAJĄCE FALE) i Krzysztofa Pastora (ADAGIO & SCHERZO, MOVING ROOMS).
Dla tych widzów, którym nie udało się zobaczyć premierowych produkcji baletowych kończącego się właśnie sezonu, mamy dobre wiadomości. W nowym sezonie zapraszamy bowiem na wieczór baletowy w dwóch częściach: EXODUS / BIEGUNI-HARNASIEw choreografii Anny Hop i Izadory Weiss. Część pierwsza z muzyką Wojciecha Kilara nawiązuje do pojęcia fatum ciążącego nad ludzkim losem. Zbiorowość, będąca bohaterem spektaklu, w wyniku wciąż tych samych błędów popełnianych przez ludzkość, uwięziona zostaje w kręgu nieuchronnej powtarzalności. Inspirowana społecznościami ptaków i owadów warstwa ruchowa znakomicie oddaje złożony z jednostek organizm. Koncepcja dramaturgiczna choreografii, a także kostiumów do spektaklu Bieguni-Harnasie, opiera się na śmiałym połączeniu prozy Olgi Tokarczuk z muzyką Karola Szymanowskiego. Weiss sięga po epizod zatytułowany Bieguni z noszącej ten sam tytuł powieści Tokarczuk i łączy go z IV Symfonią „Koncertującą” i Harnasiami kompozytora. Całość oparta jest na ciągłym ruchu i nieustannym dążeniu do wolności.
Ponadto mamy dla Państwa drugą propozycję baletową będącą tegoroczną premierą, a mianowicie DRACULĘw choreografii Krzysztofa Pastora również do muzyki Wojciecha Kilara. Spektakl powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i stał się sensacją 2018 roku. Baletowa adaptacja powieści grozy Brama Stokera Dracula (1897) i jej Oscarowej ekranizacji z roku 1992 w reżyserii Francisa Forda Coppoli zdobyła również serca publiczności warszawskiej. To historia człowieka prześladowanego przez groźne fatum, które zdjąć z niego może tylko miłość i jednocześnie wzruszający spektakl o uczuciu, którego nie pokona nawet śmierć. Produkcja otrzymała nominację do prestiżowej Helpmann Awards w kategorii „Najlepsze przedstawienie baletowe” i trzykrotnie nagrodzono ją w konkursie Performing Arts WA Awards – za koncepcję, realizację, kostiumy oraz aranżację muzyczną. Przedstawienie skradło również serca warszawskiej publiczności, cieszymy się, że będziemy mogli zaprosić Państwa na kolejne wystawienia.
Nie zabraknie również znanych już naszym widzom miniatur tanecznych w ramach KREACJI, które dają tancerzom Polskiego Baletu Narodowego szansę na stworzenie własnej choreografii.
Pod koniec sezonu przypomnimy naszym widzom arcyzabawny dyptyk baletowy, powstały w oparciu o twórczość hrabiego Fredry. Wieczór baletowy FREDRIANA to okazja do wysłuchania muzyki Stanisława Moniuszki, towarzyszącej miłosnym perypetiom, ukazanym w sposób niezwykle zabawny i żartobliwy. Lekka, uniwersalna tematyka, ukazująca niezwykłe poczucie humoru komediopisarza, w połączeniu z raz liryczną, a po chwili dramatyczną muzyką Moniuszki – tworzą idealny duet. Podobnie jak dwie różne choreografie Conrada Drzewieckiego oraz Anny Hop znakomicie wykonane po pod okiem Hop i Emila Wesołowskiego przez tancerzy Polskiego Baletu Narodowego.
W październiku 2022 roku jednoaktowy spektakl baletowy Mąż i żona, składający się na wieczór baletowy Fredriana, zostanie zaprezentowany w Teatrze Narodowym w Győr na Węgrzech, dzięki współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach programu "44 x Mickiewicz".
Mamy również dobrą wiadomość dla miłośników klasycznych wystawień operowych. Po dłuższej nieobecności wraca do naszego repertuaru Verdiowska grand opera, dzieło wielkiego formatu o bardzo spektakularnym charakterze – AIDA. Spektakl Verdiego, którego prapremiera odbyła się w Kairze 24 grudnia 1871 roku, a w niespełna siedem tygodni później w mediolańskiej La Scali, kontynuuje swój triumfalny pochód po scenach operowych świata. Efektowne widowisko do dziś przyciąga publiczność niezwykłą muzyką, dekoracjami oddającymi bajkowość starożytnego świata, zachwycającymi duetami, zwłaszcza wspaniałym finałowym duetem Aidy i Radamèsa i licznymi scenami zbiorowymi z towarzyszeniem chóru i statystów. Kierownictwo muzyczne obejmie Patrick Fournillier.
Nie zabraknie również drugiej klasycznej pozycji z repertuaru Verdiego – RIGOLETTA. Licząca sobie dwadzieścia siedem lat inscenizacja w reżyserii Gilberta Deflo niezmiennie zachwyca efektownymi dekoracjami i pięknymi kostiumami. Na naszej scenie w tym spektaklu pojawiła się cała plejada gwiazd, począwszy od Andrzeja Dobbera, Agnieszki Zwierko i Artura Rucińskiego, aż po każdorazowo zachwycających warszawską publiczność Piotra Beczałę i Aleksandrę Kurzak.
Artystka ponownie zagości w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w nadchodzącym sezonie. Tym razem światowej sławy sopranistka zaśpiewa w Sali Moniuszki tytułową partię TOSKIw inscenizacji Barbary Wysockiej. Aleksandra Kurzak regularnie występuje na najważniejszych scenach świata, m.in. Teatro alla Scala w Mediolanie, Wiener Staatsoper, Teatro Real w Madrycie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Royal Opera House w Londynie. Bardzo ważnym miejscem w karierze Aleksandry Kurzak stała się Opera National de Paris, gdzie zadebiutowała rolą Adiny w Napoju miłosnym Donizettiego, a następnie konsekwentnie powiększała swój repertuar, wykonując szereg nowych partii, takich jak Micaela w Carmen, Alice Ford w Falstaffie, Vitellia w Łaskawości Tytusa, Violetta w Traviacie, Desdemona w Verdiowskim Otellu, oraz Elisabetta w Don Carlosie.
Poza Toską będą mieli Państwo okazję zobaczyć inne dzieła Pucciniego, a mianowicie zeszłoroczną premierę LA BOHÈME duetu reżysersko-scenograficznego Wysocka/Hanicka oraz MADAME BUTTERFLY Mariusza Trelińskiego ze scenografią Borisa Kudlički: wielki, bezprecedensowy w historii tego duetu sukces, który otworzył warszawskiej scenie operowej drogę do elitarnego grona teatrów operowych świata. W obu inscenizacjach orkiestrę TW-ON poprowadzi Patrick Fournillier.
Po raz kolejny wystawimy również na naszej scenie kantatę sceniczną w trzech częściach CARMINA BURANA (MGNIENIE OKA) Carla Orffa, w nowatorskiej interpretacji Borisa Kudlički, w wykonaniu solistów, Chóru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, oraz najmłodszych śpiewaków z chóru Artos im. Władysława Skoraczewskiego. Kierownictwo muzyczne obejmie Lorenzo Passerini. Nie zabraknie również dzieł polskich kompozytorów. Zapraszamy na moniuszkowski STRASZNY DWÓR w reżyserii Davida Pountneya oraz na KRÓLA ROGERA Szymanowskiego, w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Miłośnikom spektakli operowych o charakterze współczesnym polecamy realizację duetu Andrade/Kosky CZARODZIEJSKI FLE oraz CARMEN w reżyserskiej wizji Andrzeja Chyry. Obydwie opery zadyryguje Piotr Staniszewski.
W nowym sezonie artystycznym mamy również ciekawe propozycje dla miłośników sztuk pięknych. MUZEUM TEATRALNE oraz GALERIA OPERA zaproszą na kolejne ekspozycje. Już we wrześniu zainaugurujemy nowy sezon artystyczny wystawą współtwórcy i jednego z pomysłodawców utworzenia Galerii Opera – ADAMA MYJAKA: rzeźbiarza i pedagoga, profesora i rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1990–1996, 1999–2006 i 2012–2020. Nie każdy ma świadomość, że wiele razy oglądał prace tego artysty, tymczasem to on właśnie, wespół z Antonim Pastwą, stworzył rozpędzoną kwadrygę na frontonie Teatru Wielkiego. Monumentalne figury, nieraz bez rąk lub głów, z zamkniętymi oczyma – to znak rozpoznawczy rzeźbiarza. Kolejni artyści, których dzieła zaprezentujemy w ekspozycyjnych przestrzeniach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, to: ANTONI FAŁAT, malarz, którego dzieła oscylują wokół nurtu nowej figuracji i hiperrealizmu, a dominującym motywem jego twórczości jest człowiek i JERZY ADAM STAJUDA, artysta zafascynowany chińską kaligrafią, co można zauważyć się w jego malarstwie. Jego kompozycje malarskie zachwycają lekkością i delikatnością, przejrzystością barw, precyzją konstrukcji i mistrzowskim operowaniem pustką. Swoją sztukę nazywał „malarstwem hipnagogicznym”, halucynacyjnym, czymś na pograniczu jawy i snu.
We współpracy z Muzeum Teatralnym powstanie wystawa poświęcona postaci światowej sławy scenografa, malarza i pedagoga, absolwenta krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie – Andrzeja Kreutza-Majewskiego. 60 lat temu artysta rozpoczął współpracę z warszawską sceną operową pamiętną premierą Święta wiosny Strawińskiego. Zrealizował także scenografię do oper: Syn marnotrawny Debussy’ego i Judith Honeggera. W 1966 roku otrzymał nominację na stanowisko naczelnego scenografa Teatru Wielkiego w Warszawie, którą pełnił do 2005 roku. W tym czasie zaczęła się jego wielka międzynarodowa kariera i realizacje dla czołowych teatrów operowych świata.
W nowym sezonie Muzeum Teatralne zaprosi Państwa również na wystawę poświęconą życiu i twórczości MARII FOŁTYN. Z okazji przypadającej w grudniu 2022 roku 10. rocznicy śmierci artystki wystawa będzie miała charakter wspomnieniowy. Na ekspozycji zaprezentowane zostaną unikatowe fotografie, portrety sceniczne, kostiumy teatralne, afisze, statuetki, liczne odznaczenia i pamiątki ofiarowane z okazji festiwali Moniuszkowskich, wyjazdów zagranicznych i okrągłych jubileuszy związanych z jej karierą artystyczną. Motywem wiodącym pozostanie Halka – od debiutu śpiewaczki w tej partii na scenie gdańskiego Studia Operowego w 1949 roku po dokonania reżyserskie i rozsławianie twórczości operowej Stanisława Moniuszki na światowych scenach operowych, od Hawany po Tokio i Osakę, poprzez Samarę, Stambuł, Nowosybirsk, Moskwę i kraje demokracji ludowej.
Ponadto, Muzeum Teatralne zrealizuje wystawę nawiązującą do twórczości OTTO AXERA, jednego z najciekawszych polskich scenografów II poł. XX w., a także malarza, grafika ilustratora, absolwenta krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Axer jako scenograf zadebiutował w 1932 roku w Teatrze Miejskim we Lwowie, gdzie współpracował między innymi z Leonem Schillerem i Andrzejem Pronaszką. Od tego czasu teatr był jego największą pasją. Po wojnie Axer był scenografem Teatru Polskiego w Warszawie. Współpracował z Teatrem Wojska Polskiego w Łodzi, a gościnnie m.in. z Teatrem Powszechnym i Teatrem im. Jaracza w Łodzi, Teatrem Współczesnym i Wielkim w Warszawie. W swej twórczości malarskiej skupiał się przede wszystkim na kameralnych formach, powstających na podstawie wcześniejszych studiów rysunkowych.
W nowym sezonie nie zabraknie również atrakcji dla najmłodszych i ich opiekunów, przygotowanych przez Dział Programów Edukacyjnych TW-ON. Autorzy projektów zaproszą Państwa do udziału m.in. w PORANKACH MUZYCZNYCH, SPOTKANIACH Z MUZALINDĄ, RODZINNYCH ZABAWACH W WIELKIM, SPOTKANIACH Z WIRTUOZEM oraz do uczestnictwa w wielu innych, atrakcyjnych i ciekawych programach edukacyjnych, w tym dwóch nowych: „ MUZYKA POLSKA NA 4 RĘCE” w formie koncertów połączonych z prezentacją multimedialną oraz WARSZTATACH TANECZNO-CHOREOGRAFICZNYCH – KARNAWAŁ ZWIERZĄT – prowadzonych przez Annę Hop, które odbędą się po zakończeniu sezonu, w lipcu 2023 roku.
Do zobaczenia w przyszłym sezonie artystycznym!