Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie,
z ogromną przyjemnością zapraszamy Państwa na drugą część sezonu artystycznego 2021/22. Przygotowaliśmy trzy tytuły premierowe oraz kilkanaście spektakli repertuarowych.
W poniedziałek 25 października w Światowy Dzień Opery startujemy ze sprzedażą biletów na spektakle operowe i baletowe zaplanowane na naszej scenie od stycznia do końca czerwca 2022 roku.
30% zniżki
Tylko 25 października 30% rabat przysługiwać będzie przy zakupie biletów na spektakle operowe i baletowe (dotyczy tytułów wystawianych od stycznia do końca czerwca 2022; uwaga: biletów promocyjnych nie można rezerwować).
Premiery w 2022 roku
Pierwszym tytułem premierowym drugiej części sezonu 2021/22 będzie Barbara Radziwiłłówna. W marcu zapraszamy na prapremierową wersję koncertową opery Henryka Jareckiego, przygotowaną przez Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej. Postać kontrowersyjnej królowej inspirowała malarzy, pisarzy, reżyserów i kompozytorów. Ta najsłynniejsza w dziejach Polski historia miłosna, konflikt pomiędzy szczęściem osobistym a racją stanu i wreszcie zagadkowa śmierć Barbary, której jednym z wyjaśnień jest otrucie przez samą Bonę Sforzę, nie pozostawiła obojętnym także kompozytora.
Barbara jeszcze Gasztołdowa żona – dramat w 3 aktach z epilogiem Dominika Magnuszewskiego stał się pierwowzorem libretta opery. Twórczość operowa Henryka Jareckiego wpisuje się w polski nurt narodowy „wielkiej opery w dobie pomoniuszkowskiej”, kiedy to charakterystycznym stało się sięganie do tematyki historycznej oraz wielkiej polskiej literatury romantycznej i pozytywistycznej. Zapraszamy 13 marca 2022.
Na kwiecień Teatr Wielki - Opera Narodowa zaplanował dwa spektakle premierowe: Borysa Godunowa Musorgskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego oraz Draculę, w choreografii Krzysztofa Pastora z muzyką Wojciecha Kilara.
Opera Modesta Musorgskiego to genialna muzyczna adaptacja iście szekspirowskiej tragedii Aleksandra Puszkina pod tym samym tytułem, odnoszącej się do jednego z najbardziej dramatycznych okresów w dziejach Rosji, zwanego przez historyków wielką smutą. To operowy dramat psychologiczny odsłaniający mechanizm zdobywania i gruntowania władzy zdobytej przemocą i podstępem. Reżyser pierwszy raz zrealizował Borysa Godunowa w 2008 roku w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie, a rok później w Operze Narodowej w Warszawie. Prasa pisała wówczas, że w interpretacji Trelińskiego jest to „chłodna i surowa, ale sugestywna opowieść o władcy zabitym przez wyrzuty sumienia” („Ruch Muzyczny”) i „rzecz o narodzinach potęgi cara oraz jego upadku” („Gazeta Wyborcza”). Scenografię do spektaklu stworzy Boris Kudlička. Dyryguje Michał Klauza. Zapraszamy od 8 kwietnia 2022.
Ostatnią premierą tego sezonu będzie balet w choreografii Krzysztofa Pastora – Dracula z muzyką Wojciecha Kilara. Spektakl stał się sensacją baletową roku 2018. Powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i miał swoją światową prapremierę we wrześniu 2018 roku w Perth. Baletowa adaptacja powieści grozy Brama Stokera Dracula (1897) i jej Oscarowej ekranizacji z roku 1992 w reżyserii Francisa Forda Coppoli opiera się na starannie opracowanej partyturze Michaela Bretta, na którą składają się różne utwory polskiego kompozytora.
Dracula w choreografii Pastora to wzruszający kostiumowy spektakl o uczuciu, którego nie pokona nawet śmierć. Otrzymał nominację do prestiżowej Helpmann Awards w kategorii „Najlepsze przedstawienie baletowe” i trzykrotnie nagrodzono go w konkursie Performing Arts WA Awards – za koncepcję i realizację spektaklu, kostiumy oraz aranżację muzyczną. Dyryguje Patrick Fournillier. Zapraszamy od 28 kwietnia.
W drugiej połowie sezonu na publiczność Teatru Wielkiego - Opery Narodowej czeka również 12 spektakli repertuarowych.
Widzowie po raz kolejny będą mieli okazję zobaczyć zdumiewający efektami specjalnymi Czarodziejski flet Mozarta w reżyserii Suzanne Andrade i Barrie’go Kosky’ego. Olśniewająca koncepcja Kosky'ego we współpracy z duetem „1927” tworzy oszałamiające widowisko, w którym aktorzy na żywo grają w szalonej animacji. Nawiązuje do konwencji kina niemego, nie tylko poprzez przesadną gestykulacją i dynamiczną mimikę twarzy śpiewaków. Reżyser twierdzi, że to „niemy film Wolfganga Amadeusa Mozarta”, zafascynowanego tyleż osiemnastowiecznymi miedziorytami, co Żółtą łodzią podwodną, Latającym cyrkiem Monty Pythona czy komiksami o superbohaterach. Inscenizacja ta powstała w berlińskiej Komische Oper i stała się operową sensacją na scenach teatrów europejskich.
Miłośników bardziej konwencjonalnych wystawień operowych zapraszamy na przepiękną zarówno w warstwie wizualnej jak i muzycznej Toscę Pucciniego w reżyserii Barbary Wysockiej. Po podniesieniu kurtyny widzowie spektaklu staną się świadkami miłosnego dramatu niosącego ze sobą motywy szantażu, okrucieństwa, wielowymiarowości człowieczeństwa, jego braku, zbrodni i amoralności, które splecione w wyniku zdarzeń stanowią śmiertelne tornado. A wszystko to w atmosferze Włoch lat 70., czasu starć Czerwonych Brygad w odpowiedzi na rodzący się ruch neofaszystowski w latach 60. XX wieku. Nadużycia władzy, niewydolność polityczna państwa, bunt społeczeństwa, terror i zamachy, cała ta polityczna zawierucha zdaje się wpływać na tragiczny los kochanków. Całość dramatu podsyca niezwykła muzyka Pucciniego, w tym dwie przepiękne arie, w wykonaniu głównych bohaterów – Vissi d’arte Florii Toski i E lucevan le stelle Mario Cavaradossiego.
Dla miłośników tańca przygotowaliśmy kolejne wystawienia spektaklu mającego swoją premierę w ubiegłym sezonie. To Mayerlingz muzyką Ferenca Liszta w choreografii Kennetha MacMillana. Należące do klasyki XX wieku dzieło, oparte na wydarzeniach historycznych, ukazuje tragedię Rudolfa, jedynego syna Sissi i cesarza Austro-Węgier Franciszka Józefa. Księcia wraz z nastoletnią baronówną Mary Vetserą odnaleziono martwych w należącym do Rudolfa domku myśliwskim. Kochankowie prawdopodobnie popełnili samobójstwo, ale cała historia stała się punktem wyjścia spekulacji o domniemanym zabójstwie następcy tronu Austro-Węgier.
Historia ta stała się ulubionym tematem filmowców, by wymienić choćby Mayerling Terence’a Younga z Omarem Sharifem i Catherine Deneuve w rolach głównych, oraz dziennikarzy i pisarzy. Miłośnicy Polskiego Baletu Narodowego będą mieli okazję zobaczyć dzieło jednego z najznamienitszych choreografów XX-wiecznej światowej sceny baletowej.
W repertuarze drugiej części sezonu znajdzie się również stanowiąca reżyserski debiut na deskach TW-ON Andrzeja Chyry Carmen. Georges Bizet napisał tę operę na zlecenie dyrektora paryskiej Opéra-Comique Camille’a du Locle’a. Partytura powstała na przełomie1874 i 1875 roku. Libretto na podstawie noweli Prospera Mérimée stworzyli Henri Meilhac i Ludovic Halévy. Od tamtej pory Carmen fascynuje twórców: dramaturgów, pisarzy, filmowców. Stanowi niepodważalną ikonę kobiecości. To postać zmysłowa, uwodzicielska, namiętna i tajemnicza a jednocześnie odważna, nieprzewidywalna, temperamentna, nieokiełznana i dumna. Ponad wszystko jednak tragiczna.
Tych, którym nie uda się zdobyć biletów w pierwszej części sezonu na tegoroczną premierę Exodus / Bieguni-Harnasieduetu Hop/Weiss, zapraszamy na kolejne wystawienia w lutym oraz marcu 2022 roku. To wieczór baletowy w dwóch częściach. Exodus w choreografii Anny Hop do muzyki Wojciecha Kilara to realizacja wizji monumentalnego przedstawienia choreograficznego, które w warstwie filozoficznej odnosi się do pojęcia fatum ciążącego nad ludzkim losem. Będąca bohaterem spektaklu zbiorowość, w wyniku wciąż tych samych błędów popełnianych przez ludzkość uwięziona zostaje w kręgu nieuchronnej powtarzalności. Inspirowana społecznościami ptaków i owadów warstwa ruchowa znakomicie oddaje złożony z jednostek organizm. Warstwa wizualna nawiązuje do crush artowych prac Bogusława Lustyka oraz do Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego.
Koncepcja dramaturgiczna Izadory Weiss, autorki choreografii, a także kostiumów do spektaklu Bieguni-Harnasie, opiera się na śmiałym połączeniu prozy Olgi Tokarczuk z muzyką Karola Szymanowskiego. Artystka sięga po epizod zatytułowany Bieguni z noszącej ten sam tytuł powieści Tokarczuk i łączy go z IV Symfonią „Koncertującą” i Harnasiami kompozytora. Bieguni z opowiadania Tokarczuk to w dużym skrócie współcześni harnasie. Ludzie wolni. Spektakl oparty jest na ciągłym ruchu i nieustannym dążeniu do wolności.
Wartościami łączącymi obie części dyptyku są: muzyka polska oraz motyw wędrówki i poszukiwania swojego miejsca w świecie.
Nie zabraknie również znanego już od lat klasycznego wystawienia Rigoletta Verdiego w reżyserii Gilberto Deflo. Warszawska inscenizacja za sprawą scenografii Ezia Frigerio oraz kostiumografki Franci Squarciapino rozpoczyna się feerią kolorów, faktur, kształtów, błysków, złoceń i klejnotów. Reżyser zaś stworzył tradycyjną, a zarazem magiczną inscenizację, którą wyróżnia mistrzowska dbałość o detale. Prapremiera opery Rigoletto miała miejsce w weneckim Gran Teatro La Fenice w 1851 r. i początkowo Verdi zatytułował swoje dzieło Klątwa.To barwna i pełna romantycznego dramatyzmu historia błazna, jego córki Gildy oraz księcia Mantui. Pierwowzorem libretta był dramat Victora Hugo pt. Król się bawi.
Publiczność baletowa będzie miała okazję zobaczyć Korsarza Legrisa/Petipy do libretta Manuela Legris i Jeana-François Vazelle’a według George’a Byrona, Julesa-Henriego Vernoy de Saint-Georges i Josepha Maziliera. Pełne perypetii i niezwykłych przygód dzieje miłości Conrada i Medory opisane w orientalnej powieści poetyckiej Korsarz, pobudzały wyobraźnię kolejnych pokoleń czytelników oraz stały się kanwą licznych baletowych adaptacji, z których najchętniej graną i przerabianą była francuska wersja w choreografii Josepha Maziliera z muzyką Adolphe’a-Charlesa Adama, autora słynnego baletu romantycznego Giselle.
Straszny dwór Moniuszki w reżyserii Davida Pountneya to znakomita okazja do zobaczenia spektaklu w lekkiej i dowcipnej formie. Miłosna intryga ujęta w libretcie rozgrywa się w czasach rozkwitu kultury inteligencko – szlacheckiej. Wzrusza i bawi, choć nie da się oprzeć wrażeniu, że ten ogólny obraz beztroski i wesołości może zostać w każdej chwili zburzony. Spektakl niewątpliwie skłania do refleksji nad tym, że historia lubi zataczać koło i to, co dziś wydaje się oczywiste nie jest nam dane na zawsze. Spektakl Pountneya przeniesie widzów w atmosferę lat 20. I 30. XX, pełną eskapizmu, hedonizmu i zabawy w takt pięknej, pełnej wdzięku, zachwycającej muzyki polskiego kompozytora.
Po prawie pięciu latach nieobecności tego tytułu na naszej scenie, publiczność TW-ON ucieszy zapewne powrót do repertuaru kultowej Traviaty Giuseppe Verdiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Reżyser przenosi widza w świat współczesnych egoistów, kabaretu, clubbingu, celebryckiego blichtru, poliamorii i hedonizmu. Po scenie, na której rozgrywa się miłosny dramat stąpa sobowtór Karla Lagerfelda, a wśród tancerzy rozpoznamy gwiazdy telewizyjnego show. Zachwycające kostiumy do spektaklu wymyślili znani warszawscy projektanci: Tomasz Ossoliński oraz Gosia Baczyńska.
W drugiej części sezonu wystawimy również szekspirowską Burzę w choreografii Krzysztofa Pastora, (muzyka: H. Purcell, T. Tallis, R. Johnson, M. Locke, M. van der Aa oraz irańska muzyka tradycyjna). Inscenizacja czerpie z wielkim powodzeniem z różnych porządków, epok i rejestrów kulturowych. Muzycznie najdobitniej wybrzmiewa irański bęben daf. A przejmujące wizualizacje są dziełem artystów pochodzących z Iranu. Pastorowi i współpracownikom Burza udała się przednio. To dzieło spójne, piękne, niedające się zamknąć w upraszczającej interpretacji.
Powróci również Oniegin Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Eugeniusz to lew salonowy i bawidamek, który na skutek własnych działań i podjętych przez siebie decyzji za późno dostrzega, że utracił radość życia i sens własnego istnienia. A co najważniejsze – miłość Tatiany. Może zaczynał z wielkim pakietem marzeń, ale kończy w pustce. I ten przeszywający motyw pustki w przedstawieniu, wzmocniony zapadającą w pamięć scenografią Borisa Kudlički towarzyszy widzowi po wyjściu ze spektaklu jak bezszelestna zjawa. Nie daje się zapomnieć.
Ciesząca się niezmiennie pełną widownią Halka Moniuszki w reżyserii Mariusza Trelińskiego to kolejna propozycja drugiej części sezonu 2021/22. Spektakl przenosi widza do zakopiańskiego, socrealistycznego hotelu, który w zależności od stanu świadomości jednego z głównych bohaterów dramatu – Janusza, stanowi miejsce zbrodni lub weselnej zabawy. W takiej scenerii dręczony wyrzutami sumienia ukochany Halki raz po raz wybudza się z sennego koszmaru, by wstąpić w ten drugi, straszniejszy, bo na jawie. I wtedy zza sceny dobiega czysty, rozdzierający głos zranionej góralki. Filmową wyobraźnię Trelińskiego świetnie dopełnia scenografia Kudlički, a inscenizacyjny rozmach tego duetu nie przykrył dramatu tytułowej bohaterki.
Do zobaczenia w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Liczymy na to, że zaplanowane przez nas wydarzenia spełnią Państwa oczekiwania!
***
INFORMACJE DOTYCZĄCE BILETÓW:
Kasy biletowe w holu głównym:
czynne od wtorku do niedzieli (oraz 25 października) w godz. 11.00–19.00
Butik (i kasa) w lewym skrzydle Teatru:
czynny codziennie w godz. 11.00–19.00
Uwaga: w dniu spektaklu na godzinę przed wydarzeniem Butik czynny jedynie dla widzów posiadających bilet na spektakl
Galeria Opera i Muzeum Teatralne:
czynne od wtorku do niedzieli w godz. 12.00–18.00
Rekomendujemy zakup biletów online – poprzez stronę teatrwielki.pl
Dla widzów spektakli i koncertów uruchomiliśmy możliwość złożenia oświadczenia online o stanie zdrowia nie wcześniej niż na 48 godzin przed rozpoczęciem wydarzenia. Oświadczenie można również złożyć w wersji papierowej, po czym wrzucić do specjalnie przygotowanych urn w miejscu sprawdzania biletów. Warunkiem uczestnictwa w wydarzeniu jest złożenie oświadczenia online lub w budynku Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Informacje o bezpieczeństwie