Piruet, pointa, paczka, czyli tajemnice baletu
Projekt edukacyjny dla szkół / lekcja baletu
Dział Edukacji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie wspólnie z Polskim Baletem Narodowym zaprasza do udziału w projekcie edukacyjnym Piruet, pointa, paczka – czyli tajemnice baletu. Projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych z województwa mazowieckiego (poza Warszawą). Projekt polega na przeprowadzeniu w szkole zajęć dotyczących baletu przez tancerzy i tancerki Polskiego Baletu Narodowego.
ZAŁOŻENIA PROJEKTU
Poprzez jego realizację chcemy:
- przybliżyć dzieciom balet jako dziedzinę sztuki,
- rozbudzić zainteresowanie baletem u dzieci, a za ich pośrednictwem także u osób dorosłych,
- zapoznać uczestników z historią tańca, z podstawowymi terminami baletowymi oraz technikami tanecznymi,
- rozwijać chęci próbowania różnych form aktywności twórczej oraz korzystania ze zróżnicowanej oferty kulturalnej.
ZAGADNIENIA
Krótka prelekcja na temat historii tańca i baletu, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca i roli baletu w działalności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Przykładowe wątki pogadanki:
- dlaczego ludzie tańczą,
- czym się różni taniec towarzyski od tańca artystycznego,
- rozwój tańca artystycznego ze szczególnym uwzględnieniem baletu,
- rozwój tańca w XX wieku (Wacław Niżyński, Marta Graham, Merce Cunningham, Marie Rambert).
Omawiane zagadnienia mogą być ilustrowane pokazem slajdów. W czasie pogadanki dzieci mogą zadawać pytania i dyskutować z prowadzącym.
Praktyczny pokaz technik tanecznych z udziałem dzieci
W tej części tancerze prezentują różne techniki taneczne: balet klasyczny, technika Marty Graham, elementy tańców ludowych, partnerowanie. Każdy element pokazu jest krótko omawiany przez prowadzącego, ze wskazaniem na najważniejsze elementy charakterystyczne dla danej techniki.
Do udziału w pokazie zapraszane są dzieci, które wykonują z tancerzami wybrane elementy z danej techniki. Ta część programu może być zakończona nauką krótkiego układu choreograficznego – tancerze prezentują układ i uczą go dzieci, a następnie dzieci wykonują go samodzielnie.
Prezentacja miniatur choreograficznych (fragmenty baletów klasycznych i współczesnych)
W tej części programu tancerze prezentują fragmenty baletów i spektakli tanecznych (sola, pas de deux). Wybór fragmentów zależy od wieku widowni.
Przykładowe fragmenty:
- tańce charakterystyczne z „Dziadka do orzechów”,
- białe adagio z „Jeziora łabędziego”,
- wariacje wróżek ze „Śpiącej królewny”,
- bajki ze „Śpiącej królewny”,
- fragmenty „Kopciuszka”,
- wybrane fragmenty spektakli z repertuaru współczesnego.
Metodologia
Zajęcia łączą w sobie różne metody prezentowania i przekazywania wiedzy: od pogadanki, przez pokazy taneczne wykonywane przez tancerzy i tancerki baletu, po wspólne ćwiczenia i zabawy. Zajęcia zakładają wysoką interaktywność – możliwość zadawania pytań, uczestniczenia w ćwiczeniach i zabawach czy prezentację przez dzieci własnej twórczości tanecznej. W przypadku dysponowania odpowiednim sprzętem audio-wideo (rzutnik, ekran, nagłośnienie) zajęcia będą wzbogacane pokazami slajdów czy fragmentów nagrań.
Przekazywane treści są dostosowywane do możliwości percepcyjnych uczniów.
Czas trwania zajęć:do 1,5 godziny z przerwą – zgodnie z rytmem zajęć szkolnych
ZASADY UDZIAŁU
Poniżej przedstawiamy informację dotyczącą zasad udziału w projekcie.
1. Udział w Projekcie jest płatny. Warunkiem uczestnictwa w Projekcie jest dokonanie jednorazowej wpłaty w wysokości 100 zł na konto bankowe wskazane przez Teatr. Dane do przelewu zostaną udostępnione przez Teatr po przyjęciu formularza zgłoszeniowego i akceptacji uczestnictwa.
2. Chęć udziału w projekcie zgłaszana jest przez dyrektora szkoły poprzez przesłanie do TW-ON drogą elektroniczną, faksową lub listowną formularza zgłoszeniowego.
3. Zakwalifikowanie do projektu następuje po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia przez TW-ON.
4. W ramach jednego przyjazdu do szkoły przeprowadzone są jedne zajęcia dla maksymalnie 80 uczniów.
5. Do przeprowadzenia zajęć niezbędne jest zapewnienie przez szkołę:
- sali gimnastycznej lub innej pozwalającej na rozłożenie podłogi baletowej o wymiarach 5 x 7 m oraz zapewniającej możliwość swobodnego uczestnictwa w zajęciach maksymalnie 80 uczniów,
- klasy / szatni / pomieszczenia przy sali, na której odbywać się będą zajęcia, do dyspozycji prowadzących zajęcia,
- sprzętu audio wraz z nagłośnieniem, ekranu oraz rzutnika do wyświetlania slajdów,
- osoby odpowiedzialnej za organizację zajęć nt. baletu,
- dwóch osób do pomocy przy rozłożeniu i złożeniu podłogi baletowej,
- parawanów zasłaniających wejście tancerzy.
DO POBRANIA
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni