• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Borys Godunow

Modest Musorgski

  • 8 kwietnia 2022 piątek 19:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 10 kwietnia 2022 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 12 kwietnia 2022 wtorek 19:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 14 kwietnia 2022 czwartek 19:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w czterech aktach z prologiem
Libretto i muzyka: Modest Musorgski na podstawie tekstu Aleksandra Puszkina
Prapremiera: 8.02.1874, Teatr Maryjski, Petersburg
Koprodukcja: New National Theatre, Tokyo (NNTT)
Oryginalna rosyjska wersja językowa z polskimi napisami

Po 13 latach Mariusz Treliński ponownie sięga po Borysa Godunowa Modesta Musorgskiego, operowy fresk historyczny, ale i dramat psychologiczny odsłaniający mechanizm zdobywania i gruntowania władzy przejętej przemocą i podstępem. Reżyser pierwszy raz podszedł do Borysa Godunowa w 2008 roku, najpierw inscenizując go w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie, a rok później w Operze Narodowej w Warszawie. Prasa pisała wówczas, że w interpretacji Trelińskiego jest to „chłodna i surowa, ale sugestywna opowieść o władcy zabitym przez wyrzuty sumienia” („Ruch Muzyczny”) i „rzecz o narodzinach potęgi cara oraz jego upadku” („Gazeta Wyborcza”). 

Borys Godunow Modesta Musorgskiego to genialna muzyczna adaptacja iście szekspirowskiej tragedii Aleksandra Puszkina pod tym samym tytułem, odnoszącej się do jednego z najbardziej dramatycznych okresów w dziejach Rosji, zwanego przez historyków wielką smutą. Na początku XVII wieku po carską koronę sięgał cały korowód uzurpatorów podających się za Dymitra, syna ostatniego cara z dynastii Rurykowiczów. Dymitra zamordował możny bojar Borys Godunow, aby samemu zasiąść na tronie, po czym podzielił jego los zamordowany przez Dymitra Samozwańca. On również dostał się w tryby historii i został przez nie przemielony, a po nim na moskiewskim tronie zasiadało jeszcze trzech innych uzurpatorów. Dopiero pojawienie się Michaiła Romanowa zakończyło ten okres chaosu i bezprawia, otworzyło nową dynastię władców Rosji. Nie zakończyło jednak samodzierżawia, wprost przeciwnie – Romanowowie rządzili krajem twardą ręką.

Modest Musorgski pracował nad Borysem Godunowem w natchnieniu, posiłkując się przy tworzeniu libretta historią Rosji spisaną przez Michaiła Karamzina. „Żyłem Borysem, w Borysie i w mózgu moim czas w Borysie przeżyty znaczy się drogimi, niezatartymi śladami” – pisał w liście do przyjaciela. Pierwszą wersję opery ukończył w 1869 roku, po czym rozpoczął starania o wystawienie utworu w cesarskim Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Partytura została jednak odrzucona przez komisję teatru. Autorowi zarzucano m.in. brak poważniejszej żeńskiej roli – brakowało bowiem w tej wersji tzw. aktu III z polonezem oraz roli Maryny Mniszech, opętanej myślą o wydaniu się za cara. Wszystko to znalazło się w nowej wersji. W 1872 roku Musorgski opracował nową partyturę, którą nazwał „ludowym dramatem muzycznym w czterech aktach z prologiem, według Puszkina i Karamzina”. Ludowym, gdyż w operze istotną rolę odgrywa bohater zbiorowy, rosyjski lud, obecny już od pierwszej sceny utworu, z jednej strony korny i uległy wobec monarchy, którego uważa za pomazańca Bożego, z drugiej – okrutny i krwiożerczy wobec samozwańczego władcy.

Również druga wersja opery nie znalazła uznania dyrekcji Maryjskiego i z pewnością by przepadła, gdyby nie interwencja pierwszej sopranistki tej sceny, Julii Fiodorowny Płatonowej, która zagroziła dyrektorowi Teatrów Cesarskich swoim odejściem, jeśli nie wystawi Borysa Godunowa. W ten sposób zapewniła sobie rolę Maryny Mniszech w prapremierowym przedstawieniu opery, które nastąpiło w Petersburgu 8 lutego 1874 roku.

Obsada

2022-04-08 | 19:00

Realizatorzy

    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Michał Klauza

      Dyrygent
    • Wojciech Dziedzic

      Kostiumy
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Waldemar Pokromski

      Charakteryzacja i peruki
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturg
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Michał Klauza

      Dyrygent
    • Wojciech Dziedzic

      Kostiumy
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Waldemar Pokromski

      Charakteryzacja i peruki
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturg
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Michał Klauza

      Dyrygent
    • Wojciech Dziedzic

      Kostiumy
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Waldemar Pokromski

      Charakteryzacja i peruki
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturg
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Michał Klauza

      Dyrygent
    • Wojciech Dziedzic

      Kostiumy
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Waldemar Pokromski

      Charakteryzacja i peruki
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturg
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Sponsorzy

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner technologiczny

  • Paged Meble
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Presto
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''