• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Mąż i żona
- Győr

Stanisław Moniuszko / Anna Hop

  • 9 października 2022 niedziela 19:00 Győri Balett, Węgry WYSTĘP GOŚCINNY W Győr
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Balet Anny Hop w jednym akcie na motywach komedii Aleksandra Fredry
Muzyka: Stanisław Moniuszko (muzyka baletowa Na kwaterze), Wojciech Kostrzewa – interludia, aranżacja pieśni i efekty muzyczne

Premiera: 6.04.2019, Polski Balet Narodowy, Warszawa

Ci bohaterowie nie mają żadnych hamulców. Są śmieszni, nieszczęśliwi, ale też najzwyczajniej okrutni, czyli temat uniwersalny, niezależnie od czasów i szerokości geograficznej – to obraz nas samych w krzywym zwierciadle. Choreografka Anna Hop mierzy się z być może najbardziej odważnym obyczajowo utworem Aleksandra Fredry – komedią Mąż i żona. To historia niebezpiecznych związków Elwiry, jej męża Wacława i jej kochanka Alfreda oraz wspólnej kochanki obu mężczyzn – pokojówki Justysi. Anna Hop przenosi akcję do lat 50. XX, umieszcza w scenerii letniego kurortu i zanurza perypetie tego komicznego miłosnego czworokąta w muzyce Stanisława Moniuszki, utworach muzyki rozrywkowej lat 50. i kompozycjach współczesnych, by w sposób lekki i dowcipny opowiedzieć tańcem słodko-gorzką ludzką historię o kryzysie wieku średniego, zazdrości, potrzebie miłości, niespełnionych ambicjach, by w finale eksplodować i zaskoczyć. Całość dopełnia minimalistyczna scenografia oraz subtelnie oparte na kontraście kolorystycznym oświetlenie autorstwa Małgorzaty Szabłowskiej.

Projekt jest realizowany w ramach Programu Instytutu Adama Mickiewicza ”44 x Mickiewicz”, którego celem jest przypomnienie wkładu polskiej kultury w kulturę europejską, reaktywacja romantycznych idei oraz nawiązanie do niepowtarzalnych elementów polskiego romantyzmu. Pozwala też spojrzeć na kulturę XIX wieku z perspektywy współczesności.

Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, utworzoną w 2000 roku. Cel Instytutu – budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie, realizowany jest we współpracy z partnerami zagranicznymi i poprzez międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Do 2022 roku Instytut zrealizował projekty w ponad 70 krajach na 6 kontynentach. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Współorganizatorem projektu jest Instytut Adama Mickiewicza.

Rok Romantyzmu Polskiego obchodzony jest w 200. rocznicę wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza. Z tej okazji Instytut Adama Mickiewicza realizuje na świecie projekty mające na celu pokazanie, w jaki sposób polski romantyzm staje się wehikułem nowoczesności.

Projekty organizowane przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach Roku Romantyzmu Polskiego ukazują, jak niezwykle aktualnym rezerwuarem wyobraźni i wrażliwości jest dziedzictwo romantyczne oraz nawiązują do konstrukcji świata opartej na duchowej i dialogicznej sile oddziaływania tego, co ukryte w wielu wymiarach. Ponadto projekty te przybliżają idee polskiego romantyzmu jako punkt krzyżowania się wielu kultur, poglądów i nurtów w sztuce. Udowadniając tym samym, że współcześnie tradycja romantyczna silnie rezonuje i oddziałuje na polskich i zagranicznych twórców, stwarzając możliwość do dialogu językiem sztuki i ekspresji artystycznej.

Obsada

2022-10-09 | 19:00

Realizatorzy

    • Anna Hop

      Libretto, choreografia i reżyseria
    • Małgorzata Szabłowska

      Scenografia, projekcje, światła
    • Maciej Zień

      Kostiumy
    • Stanisław Moniuszko

      Muzyka
    • Wojciech Kostrzewa

      Interludia

OBSADA

Elwira: Joanna Drabik
Wacław: Demeter Kobor
Justysia: Yume Okano*
Alfred: Diogo de Oliveira*

Papety kobiety:
Eugenie Hecquet
Manon Kolanowski
Daria Majewska

Papety mężczyźni:
Łukasz Bałoniak*
Sergi Martinez Castello* (Opera Wrocławska)
Daniel Agudo Gallardo* (Opera Wrocławska)
Gregor Giselbrecht
Kasper Górczak*
Ivan Pal*
Wiktoria Kotlińska*

* po raz pierwszy w roli

Streszczenie

  • Treść baletu

    PROLOG

    Małżeństwo Wacława i Elwiry przeżywa wyraźny kryzys.

     

    DZIEŃ 1.

    Mąż z żoną jak zwykle spotykają się na posiłku. Do stołu podaje im Justysia. Elwira dostaje liścik od kochanka, co wzbudza jej miłosną euforię. Pokojówka anonsuje przybycie Alfreda, przyjaciela Wacława i kochanka Elwiry. Justysia w pośpiechu sprząta porozrzucane listy i niepostrzeżenie zabiera jeden z nich. Atmosfera przy herbacie jest niezręczna. Panowie wodzą wzrokiem za Justysią, którą Elwira upokarza z zazdrości. W końcu Alfred zabiera Wacława na krykieta, zaś Elwira z Justysią planują wyjść na plażę. Przeglądając się w lustrze, Elwira zauważa upływ czasu, a w Justysi dostrzega siebie sprzed lat. Ona tymczasem cieszy się swoją młodością, choć widok Elwiry każe myśleć jej o własnej przyszłości. Kiedy obie wychodzą na plażę, panowie grają w krykieta. Starszy Wacław poucza młodszego Alfreda, jak uwodzić kobiety. Ich sportowa rozgrywka przeradza się w rywalizację na podboje miłosne, której skutki wymykają się spod kontroli.

    DZIEŃ 2.

    Elwira z Alfredem oddają się miłosnym uciechom. Kiedy Justysia ostrzega ich o powrocie Wacława, Alfred ucieka. Małżonkowie zasiadają do stołu. Kolejny liścik od kochanka wyprowadza Elwirę z domu pod pozorem wyjścia do kościoła. Korzystając z nieobecności żony Wacław uwodzi Justysię. Jednak wieczorem mąż z żoną znów szykują się razem do snu, choć nie są już parą z widniejącej nad łóżkiem radosnej ślubnej fotografii.

    DZIEŃ 3.

    Justysia z Alfredem flirtują pod prysznicem. Kiedy dziewczyna wyjawia kochankowi, że wie o jego listach do Elwiry, ten zapewnia ją o swojej miłości tłumacząc, że te listy przysyła zapewne ktoś inny. Justysia daje się w końcu udobruchać i oboje lądują w łóżku. Alfred zasypia, ale ona wciąż bije się z myślami. Musi w końcu zdecydować, z kim związać swoją przyszłość, rozważa więc zalety i wady obu wielbicieli. Wybiera Wacława.

    DZIEŃ 4.

    Elwira z Wacławem wybrali się na potańcówkę. Pojawia się również Justysia, a potem Alfred. Małżonkowie na widok swoich kochanków dostają skrzydeł. Justysia zamierza zerwać z Alfredem i zdradzić Wacławowi sekret Elwiry. Tymczasem Alfred wolałby zatrzymać obie kobiety. Wacław dyskretnie romansuje z Justysią, a Elwira z Alfredem, ale sytuacja staje się coraz bardziej ryzykowna. Dla zachowania pozorów Elwira wychodzi więc z mężem, ale Justysia zdobywa się na odwagę i zrywa z Alfredem.

    DZIEŃ 5.

    Małżonkowie spotykają się jak co dzień przy posiłku. I znów nadchodzi list, więc Elwira wymyka się z domu. Kiedy Wacław z Justysią figlują w najlepsze, nieoczekiwanie wraca Elwira i przyłapuje ich in flagranti. W gniewie przypadkiem wypadają jej listy i trafiają w ręce Wacława. Ku radości Justysi zdrada Elwiry wychodzi na jaw. Wacław wpada we wściekłość, ale słychać pukanie do drzwi. Kiedy Justysia wpuszcza Alfreda, on wita ją czule nieświadom obecności gospodarzy. Wacław już wie, że przyjaciel jest kochankiem jego żony, a teraz oboje z Elwirą czują się zdradzeni przez kochanków. To nie wróży nic dobrego…

Sponsorzy

  • Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • Culture.pl
  • ROK ROMANTYZMU POLSKIEGO
  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • - Carolina Medical Center Grupa Luxmed
  • Partner technologiczny

  • Paged Meble
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Presto
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''