Paria
Stanisław Moniuszko
wykonanie koncertowe
Opera w trzech aktach
Libretto: Jan Chęciński na motywach tragedii Casimira Delavigne’a
Prapremiera: 11 III 1869, Teatr Wielki w Warszawie
Produkcja Teatru Wielkiego w Poznaniu
Najrzadziej wystawiana opera Stanisława Moniuszki, która po przeszło 150 latach podbiła świat. Inscenizacja Teatru Wielkiego w Poznaniu, zaprezentowana w Roku Moniuszkowskim, zdobyła operowego Oscara (International Opera Award w kategorii Dzieło odkryte na nowo). Zapraszamy na koncertowe wykonanie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej tuż przed ukazaniem się płyty przygotowanej przez wytwórnię Naxos.
W historii opery bardzo często zamysł twórcy nie znajduje zrozumienia odbiorców. Kiedy w 2019 roku – Roku Moniuszki – Narodowe Centrum Kultury opublikowało raport na temat znajomości dzieł kompozytora, tytuł Paria (a nie pytano o szczegóły libretta czy muzykę) był kojarzony zaledwie przez 5% kobiet i 9% mężczyzn. Paradoksalnie dzieło poruszające temat wykluczenia przez lata tkwiło na obrzeżach refleksji poświęconej spuściźnie Moniuszki. Realia dawnych Indii nie pociągały wystarczająco realizatorów. Postrzegano Parię jako operowego kopciuszka, brzydką siostrę efektownej Halki i Strasznego dworu, egzotyczny i raczej niezbyt udany wybryk kompozytora.
Moniuszko poświęcił Parii długie lata. Pierwszym krokiem do powstania opery była zachwyt tragedią Casimira Delavigne’a. Rewolucyjne sympatie oraz wychowanie w duchu otwartości sprawiły, że przyszłemu kompozytorowi przypadała do gustu historia pariasa Idamora, który wbrew kastowym podziałom, ukrywając swoje pochodzenie, zostaje wodzem. Tytułowy Paria przekracza normę społeczną także wybierając na obiekt uczuć Nealę, córkę arcykapłana Akebara. Pozwolenie na ślub z przedstawicielem kasty wojowników jest ze strony Akebara rozgrywką polityczną, a nie decyzją kochającego ojca, który chce zapewnić córce szczęśliwe życie.
W historii opery bardzo często pragnienie twórcy znajduje zrozumienie po latach. Inaczej patrzymy na Parię – opowieść o wykluczeniu – z dzisiejszej perspektywy, odkrywamy aktualne tematy i oryginalność dzieła. Pamiętajmy, że dawniej wytykano Parii nieudolne naśladownictwo Aidy. Niestety nikt nie sprawdził, że Paria wyprzedziła o dwa lata premierę dzieła Verdiego. Powtórzyła więc ta opery Moniuszki los wielu dzieł stworzonych przez polskich autorów: cudze chwalicie, swego nie znacie….
Obsada
Realizatorzy
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Streszczenie
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
-
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny
-
Patroni medialni