• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Madame
Butterfly

Giacomo Puccini

  • Akt I

    ok. 55 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    ok. 55 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt III

    ok. 35 min

Czas trwania: ok. 3 h

  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: projekt/poster design Andrzej Pągowski projekt/poster design Andrzej Pągowski
  • See photo: Mariusz Treliński - Madame Butterfly - Teatr Wielki - Opera Narodowa Mariusz Treliński - Madame Butterfly - Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • See photo: Aleksandra Kurzak w „Madame Butterfly” w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej Aleksandra Kurzak w „Madame Butterfly” w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej
  • See photo: Za kulisami odc.9 „Madame Butterfly” i jej minimalizm Za kulisami odc.9 „Madame Butterfly” i jej minimalizm
  • 4 listopada 2023 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 8 listopada 2023 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 10 listopada 2023 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 12 listopada 2023 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

KUP PROGRAM ELEKTRONICZNY W FORMACIE EPUB I PDF 

Tragedia japońska w trzech aktach
Libretto: Giuseppe Giacosa, Luigi Illica 
Prapremiera: 17.02.1904, Regio Teatro alla Scala, Mediolan
Premiera polska: 3.12.1908, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 29.05.1999, TW-ON
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami

Historia Cio-Cio-San to w dorobku Giacomo Pucciniego jedna z najpiękniejszych oper o miłości. I pomyśleć, że premiera tego spektaklu w 1904 roku w mediolańskiej La Scali stanowiła jedno z najbardziej gorzkich doświadczeń życiowych kompozytora. Atmosfera, jaka panowała na widowni, była trudna do wytrzymania. Publiczność skandowała: „Cyganeria!!!” – zarzucając autorowi powielanie fragmentów muzycznych, buczała, manifestacyjnie głośno ziewała. Spektakl okazał się całkowitą porażką. Również krytyka nie pozostawiła na kompozytorze suchej nitki. Dopiero po kilku wprowadzonych zmianach i wystawieniu w Teatro Grande w Brescii opera zakończyła się triumfem. Aż siedem fragmentów musiano bisować i od tamtej pory do dnia dzisiejszego jest to pozycja chętnie umieszczana w repertuarze teatrów operowych całego świata.

Warszawska premiera Butterfly w reżyserii Mariusza Trelińskiego niemalże powtórzyła sukces tamtego wystawienia. Spektakl zachwycił niemalże wszystkich, w tym samego Plácido Domingo: „Nigdy w swoim długim życiu nie widziałem tak świetnej inscenizacji Madame Butterfly. Ale nie tylko. To jest jedno z najpiękniejszych przedstawień, jakie w ogóle widziałem w operze...”– mówił w wywiadzie dla magazynu Viva w 2006 roku. I to za jego sprawą inscenizacja duetu Treliński – Kudlička trafiła na scenę Opery Waszyngtońskiej.

Amerykańska publiczność również była zachwycona. Podobnie krytyka. W prasie roiło się od entuzjastycznych recenzji. „Inscenizacja ta jest logiczna i piękna w zupełnie nieoczekiwany sposób. Prawdopodobnie to właśnie proste dekoracje najbardziej ze wszystkiego skupiają uwagę tam, gdzie powinny − czyli na bohaterach oraz cudownej, zabarwionej Debussym partyturze Pucciniego, którą zagrała i zaśpiewała pierwszorzędna obsada” – donosił „The Washington Times”.

„Wszystko, co się pojawiło w tej operze, było tak zapadające w pamięć, że każdy, kto pragnie doświadczyć nadzwyczajnej siły dramatycznej tej inscenizacji, powinien przybyć tu jak najszybciej, przed ostatnim sobotnim spektaklem” – pisał David Patric Stearn w „The Philadelphia Inquirer”.

Madame Butterfly Mariusza Trelińskiego i Borisa Kudlički stanowiła wówczas wielki, bezprecedensowy w historii tego duetu sukces, który otworzył warszawskiej scenie operowej drogę do elitarnego grona teatrów liczących się na świecie. Wystawiono ją bowiem kolejno w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu, El Palau de les Arts Reina Sofia w Walencji, Israeli Opera w Tel-Avivie, Teatro Lirico di Cagliari na Sardynii oraz w Royal Opera House Muscat w Omanie.

Ze wszystkich postaci kobiecych w operach Pucciniego Butterfly jest najlepiej ujęta pod względem psychologicznym. Widzowie stają się świadkami jej próżnej nadziei, doznanego bezmyślnego okrucieństwa, dramatycznej decyzji podjętej w wyniku utraty wszystkiego co miało dla niej znaczenie i stoickiej rezygnacji w finale spektaklu.

Madame Butterfly to piękna i spójna inscenizacja z niesztampową, pozbawioną zbędnych rekwizytów i taniej egzotyki scenografią Borisa Kudlički oraz wysmakowanymi stylistycznie kostiumami Magdaleny Tesławskiej i Pawła Grabarczyka. I nade wszystko mistrzowska muzyka Pucciniego, a w niej wyobrażenia kompozytora na temat melodii japońskich dostosowane do systemu harmonicznego muzyki europejskiej. Znakomicie oddająca egzotyczny koloryt poprzez użycie skali całotonowej i skal specjalnych kompozytora, zwłaszcza w początkowych taktach preludium symfonicznego do trzeciego aktu. Nie wspominając o znakomitym duecie miłosnym pod koniec I aktu Bimba dagli occhi oraz przepięknej arii rozkochanej Cio-Cio-San: Un bel dì vedremo.

Obsada

2023-11-04 | 19:00
    • Izabela Matuła

      Madame Butterfly
    • Rafał Bartmiński

      Pinkerton
    • Łukasz Goliński

      Sharpless
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Agata Schmidt

      Suzuki
    • Grzegorz Szostak

      Bonzo
    • Joanna Motulewicz

      Kate Pinkerton
    • Adam Walasek

      Yamadori
    • Adrian Janus

      Komisarz
    • Izabela Matuła

      Madame Butterfly
    • Rafał Bartmiński

      Pinkerton
    • Łukasz Goliński

      Sharpless
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Agata Schmidt

      Suzuki
    • Grzegorz Szostak

      Bonzo
    • Joanna Motulewicz

      Kate Pinkerton
    • Adam Walasek

      Yamadori
    • Adrian Janus

      Komisarz
    • Izabela Matuła

      Madame Butterfly
    • Rafał Bartmiński

      Pinkerton
    • Łukasz Goliński

      Sharpless
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Agata Schmidt

      Suzuki
    • Grzegorz Szostak

      Bonzo
    • Joanna Motulewicz

      Kate Pinkerton
    • Adam Walasek

      Yamadori
    • Adrian Janus

      Komisarz
    • Izabela Matuła

      Madame Butterfly
    • Rafał Bartmiński

      Pinkerton
    • Łukasz Goliński

      Sharpless
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Agata Schmidt

      Suzuki
    • Grzegorz Szostak

      Bonzo
    • Joanna Motulewicz

      Kate Pinkerton
    • Adam Walasek

      Yamadori
    • Adrian Janus

      Komisarz

Realizatorzy

    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł
    • Piotr Staniszewski

      Dyrygent (8 lis.)
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł
    • Piotr Staniszewski

      Dyrygent (8 lis.)
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł
    • Piotr Staniszewski

      Dyrygent (8 lis.)
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł
    • Piotr Staniszewski

      Dyrygent (8 lis.)

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Mimowie

Streszczenie

  • Akt I

    W japońskim porcie zatrzymał się na czas dłuższy okręt amerykańskiej marynarki wojennej. Monotonny tryb życia ciąży młodemu porucznikowi Pinkertonowi; aby sobie uprzyjemnić życie, korzysta z usług japońskiego pośrednika Goro, który za opłatą ułatwia mu znajomość z młodziutką gejszą Cio-Cio-San, zwaną także Butterfly (motyl). Pinkerton, zgodnie z japońskimi zwyczajami, ma zawrzeć z nią ślub, którego ważność rozciąga się na 999 lat. Goro wprowadza porucznika do wynajętego dlań domku na wzgórzu nad mia­stem i przedstawia mu służbę jego przyszłej żony. Wkrótce ma się odbyć ceremonia ślubna – jako pierwszy z gości zjawia się konsul Stanów Zjednoczonych w Nagasaki, Sharpless. Zapatruje się on na sprawę małżeństwa Pinkertona poważniej niż młody porucznik i ostrzega go, by nie łamał życia młodziutkiej, szczerze go kochającej Japonce.

    Nadchodzi Cio-Cio-San w otoczeniu rodziny i licznego grona dziewcząt japońskich. Wyznaje ona Pinkertonowi, że rano była w domu misjonarzy, by przyjąć wiarę chrześcijańską i że dla niego gotowa jest zupełnie zerwać ze swą rodziną i środowiskiem. Urzędnik stanu cywilnego odczytuje akt ślubu.Weselną atmosferę mąci nagłe zjawienie się wuja panny młodej – Bonzy, który odkrył tajemnicę jej chrztu i za porzucenie wiary ojców oraz poślubienie cudzoziemca rzuca przekleństwo na jej głowę. W ślad za nim opuszczają pośpiesznie dom Pinkertona przerażeni goście weselni. But­terfly i Pinkerton zostają sami. Nadchodzi noc. Akt I kończy się wspaniałym duetem miłosnym, jednym z najpiękniejszych w światowej literaturze operowej (Bimba degli occhi).

  • Akt II

    Minęły trzy lata od ślubu Pinkertona. Butterfly wraz z małym synkiem każdej wiosny oczekuje męża, który odjeżdżając wkrótce po ceremonii zaślubin, przyrzekł jej, że na pewno powróci. Żyją w biedzie, a wierna służebnica Butterfly, Suzuki, obawia się gorszego jeszcze niedostatku, nie spodziewa się bowiem powrotu Pinkertona. Butterfly jednak niezachwianie wierzy jego słowom. Nieoczekiwanie zjawia się witany radośnie przez Butterfly konsul Sharpless. W trakcie jego wizyty przybywa też bogaty książę Yamadori, który przy pomocy pośrednika Goro zabiega o względy Cio-Cio-San. Młoda Japonka odrzuca jednak stanowczo jego konkury. Uważa się nadal za żonę Pinkertona i nie uznaje rozwodowych zwyczajów japońskich. Na jej postanowienie nie wpływają nawet słowa Sharplessa, który w oględny sposób daje do zrozumienia, że Pinkerton nie zamierza do niej wracać. Cio-Cio-San nie wierzy słowom konsula (aria Un bel di vedermo – Tam na wschodniej stronie). Pokazuje mu swego synka i prosi, by powiadomił Pinkertona, że oboje z dzieckiem stale go oczekują. Zakłopotany swą przykrą misją Sharpless opuszcza dom Butterfly, która w chwilę potem wypędza natrętnego Goro.

    Wystrzał armatni zwiastuje przybycie okrętu Pinkertona. Uszczęśliwiona Butterfly przystraja wraz z Suzuki cały dom kwiatami (duet Scuoti quelle fronda) i ubrana w ślubną suknię oczekuje przybycia małżonka. Z wolna zapada zmierzch; w oddali słychać śpiew rybaków wracających z połowu. Na ścieżce wiodącej do domku Butterfly nie widać nikogo...

  • Akt III

    Minęła noc. Znużona oczekiwaniem Butterfly, usnęła. Teraz dopiero w ogródku przed domem zjawiają się Sharpless i Pinkerton. Suzuki ze zdumieniem patrzy na towarzyszącą im nieznajomą elegancką damę. To małżonka Pinkertona przybyła wraz z mężem, by zabrać jego synka. Cio-Cio-San, która zjawia się po chwili, od razu domyśla się wszystkiego i wie, co ma teraz uczynić. Odprawia obecnych i wydobywa ze skrytki stary, rodowy sztylet, na którego klindze wyryte są słowa: "Niechaj z honorem umiera ten, komu los nie pozwolił żyć z honorem". Pożegnawszy się z dzieckiem, Cio-Cio-San przebija się sztyletem. W ostatnim odruchu świadomości zwraca się w stronę Pinkertona, który wpada do pokoju z okrzykiem: "Butterfly!"

Sponsorzy

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej | Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • Partner medialny

  • - Ruch Muzyczny
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''