• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Medea

Luigi Cherubini

  • AKT I

    50 min

  • Przerwa

    25 min

  • AKT II i III

    75 min

Czas trwania: 2 h 30 min

  • Zobacz zdjęcie: Plakat: Adam Żebrowski Plakat: Adam Żebrowski
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • See photo: Medea - Teaser Medea - Teaser
  • See photo: Izabela Matuła o Medei Izabela Matuła o Medei
  • See photo: Rafał Siwek o Medei Rafał Siwek o Medei
  • See photo: Airam Hernández o Medei Airam Hernández o Medei
  • See photo: Simon Stone o Medei Simon Stone o Medei
  • 21 stycznia 2024 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 24 stycznia 2024 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 26 stycznia 2024 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 28 stycznia 2024 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

>>> Kup program elektroniczny w formacie epub i pdf

Opera w trzech aktach
Libretto: François-Benoît Hoffman wg tragedii Euripidesa i dramatu Pierre’a Corneille’a
Prapremiera: 13.03.1797, Paryż
Premiera tej inscenizacji: 30.07.2019, Festiwal w Salzburgu
Koprodukcja: Festiwal w Salzburgu
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami
Edycja krytyczna: Heiko Cullmann

Jakie okoliczności mogą pchnąć matkę do dzieciobójstwa? Historia Medei fascynowała artystów od wieków, także twórców operowych. Libretto wystawionego w Paryżu w 1797 roku dzieła Luigiego Cherubiniego kondensuje opowieść znaną z mitologii. O początkach związku Jazona i Medei, złotym runie i Argonautach jedynie się w nim wspomina. Zostajemy wrzuceni w sam środek konfliktu miłosnego: przepełniona niepokojem Dircé przygotowuje się do ślubu z Jazonem, który porzucił dla niej dawną ukochaną. Uroczystość przerywa Medea próbująca odzyskać męża i dzieci. Odrzucona kobieta, pozbawiona wszelkiej nadziei, planuje zemstę – ofiaruje Dircé koronę i suknię nasączoną trucizną, sama zaś dokonuje mordu na synach.

Opera Cherubiniego została dobrze przyjęta, ale nie zyskała szerszego uznania i zeszła z afisza po 20 przedstawieniach. Mimo późniejszej popularności w Niemczech, jej wielki powrót na sceny nastąpił dopiero w połowie XX wieku dzięki Marii Callas, dla której do końca kariery była to jedna z najważniejszych ról. Od tej pory Medea gości regularnie na scenach światowych i jest sprawdzianem dla największych śpiewaczek.

Muzyka Cherubiniego sytuuje się między klasycyzmem a romantyzmem – z jednej strony rządzi nią proporcja i miara (początek opery mógłby wyjść spod pióra Wolfganga Amadeusza Mozarta lub Christopha Willibalda Glucka), z drugiej zaś – ekstremalne emocje, za którymi podąża kompozytor (akt III skupiony wokół Medei i jej zbrodni). Opera była często określana jako wzniosła i patetyczna – oddająca ciężar tragicznej historii, chwalono ją jednak także za niezwykłe oddanie uczuć postaci. Zachwyty dotyczyły w szczególności niezwykle trudnej partii Medei napisanej dla Julie-Angélique Scio – artystki opiewanej zarówno za walory wokalne, jak i aktorskie. Śpiewaczka chorowała na gruźlicę, która stała się przyczyną jej przedwczesnej śmierci, ale – jak się mówi – także dodawała głosowi i ciału ekspresyjności. Dzięki zdolnościom Scio tytułowa rola zachwyca do tej pory – Meda to postać niejednoznaczna, łącząca siłę i delikatność, rozpacz i determinację.

Spektakl jest koprodukcją z Festiwalem w Salzburgu, którego prezentacja w Warszawie została wstrzymana ze względu na pandemię. Inscenizacja została uznana za sukces reżysera Simona Stone’a potrafiącego jednocześnie uwspółcześnić historię i opowiedzieć ją z filmowym rozmachem. Służy temu hiperrealistyczna scenografia, czarno-białe projekcje streszczające skomplikowane relacje uczuciowe oraz fragmenty rozmów telefonicznych użyte zamiast mówionych dialogów. Medea rozgrywa się na szczytach władzy, podobnie jest u Stone’a, choć nie są to antyczni władcy, lecz współczesne elity finansowe. Reżyser skupia się na tytułowej bohaterce, widząc w niej nie kolchijską czarownicę, ale współczesną kobietę – ofiarę zdrady małżeńskiej. Medea jest cudzoziemką w Austrii, żoną bogatego i dobrze sytuowanego Jazona, który porzuca ją dla lepiej sytuowanej partii. Reżyser przygląda się mechanizmom wykluczenia – w jaki sposób Medea staje się outsiderką i pogrąża w rozpaczy. Stone pokazuje, że historia Medei jest na wskroś współczesna – dzięki operze możemy obserwować jak krótka droga prowadzi od małżeńskiej idylli do rodzinnej katastrofy. Finał historii, którą ogląda się jak thriller, jest zaskakujący – w oryginalnej wersji Medea, na tle płonącej świątyni, zostaje pochłonięta przez piekło, później kompozytor zmienił go, pozwalając bohaterce na ucieczkę ognistym rydwanem, reżyser przewidział jednak zupełnie inne, ale korespondujące z oryginałem zakończenie.

Obsada

2024-01-21 | 18:00
    • Rafał Siwek

      Kreon
    • Joanna Moskowicz

      Dircé
    • Airam Hernández

      Jazon
    • Izabela Matuła

      Medea
    • Elżbieta Wróblewska

      Néris
    • Sylwia Salamońska

      Pierwsza Powiernica Dircé
    • Katarzyna Szymkowiak

      Druga Powiernica Dircé
    • Amira Casar

      Głos Medei
    • Rafał Siwek

      Kreon
    • Joanna Moskowicz

      Dircé
    • Airam Hernández

      Jazon
    • Izabela Matuła

      Medea
    • Elżbieta Wróblewska

      Néris
    • Sylwia Salamońska

      Pierwsza Powiernica Dircé
    • Katarzyna Szymkowiak

      Druga Powiernica Dircé
    • Amira Casar

      Głos Medei
    • Rafał Siwek

      Kreon
    • Joanna Moskowicz

      Dircé
    • Airam Hernández

      Jazon
    • Izabela Matuła

      Medea
    • Elżbieta Wróblewska

      Néris
    • Sylwia Salamońska

      Pierwsza Powiernica Dircé
    • Katarzyna Szymkowiak

      Druga Powiernica Dircé
    • Amira Casar

      Głos Medei
    • Rafał Siwek

      Kreon
    • Joanna Moskowicz

      Dircé
    • Airam Hernández

      Jazon
    • Izabela Matuła

      Medea
    • Elżbieta Wróblewska

      Néris
    • Sylwia Salamońska

      Pierwsza Powiernica Dircé
    • Katarzyna Szymkowiak

      Druga Powiernica Dircé
    • Amira Casar

      Głos Medei

Realizatorzy

    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Simon Stone

      Reżyseria
    • Bob Cousins

      Scenografia
    • Mel Page

      Kostiumy
    • Nick Schlieper

      Reżyseria świateł
    • Christian Arseni

      Dramaturgia
    • Stefan Gregory

      Efekty dźwiękowe
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Simon Stone

      Reżyseria
    • Bob Cousins

      Scenografia
    • Mel Page

      Kostiumy
    • Nick Schlieper

      Reżyseria świateł
    • Christian Arseni

      Dramaturgia
    • Stefan Gregory

      Efekty dźwiękowe
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Simon Stone

      Reżyseria
    • Bob Cousins

      Scenografia
    • Mel Page

      Kostiumy
    • Nick Schlieper

      Reżyseria świateł
    • Christian Arseni

      Dramaturgia
    • Stefan Gregory

      Efekty dźwiękowe
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Simon Stone

      Reżyseria
    • Bob Cousins

      Scenografia
    • Mel Page

      Kostiumy
    • Nick Schlieper

      Reżyseria świateł
    • Christian Arseni

      Dramaturgia
    • Stefan Gregory

      Efekty dźwiękowe

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Sponsorzy

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej | Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • Partner medialny

  • - Ruch Muzyczny
  • Partner koktajlu

  • Mazurkas Catering
  • Mazurkas Conference Centre & Hotel
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''