• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Carmina Burana (Mgnienie Oka)

Carl Orff

  • 1 h 10 min

    (bez przerwy)

Czas trwania: 

  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • See photo: CARMINA BURANA (MGNIENIE OKA) - trailer CARMINA BURANA (MGNIENIE OKA) - trailer
  • See photo: CARMINA BURANA (MGNIENIE OKA) - making of CARMINA BURANA (MGNIENIE OKA) - making of
  • 25 września 2024 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 26 września 2024 czwartek 19:00 Sala Moniuszki
  • 16 października 2024 środa 19:00 Sala Moniuszki SPEKTAKL ZAMKNIĘTY
  • 7 grudnia 2024 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 8 grudnia 2024 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 8 marca 2025 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 15 marca 2025 sobota 19:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Kantata sceniczna w trzech częściach
Prapremiera: 08/06/1937, Städtische Bühnen, Frankfurt
Premiera obecnej inscenizacji: 21/11/2019, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Oryginalna łacińska wersja językowa (bez polskich napisów)
Wykonania odbywają się za zgodą Schott Music GmbH & Co. KG
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

„Niezwykła siła, zaklęta w Carmina Burana Carla Orffa, jednym z bodaj najbardziej rozpoznawalnych na świecie dzieł muzyki klasycznej, od pierwszego swego wybrzmienia w bardzo bezpośredni, otwarty sposób dotyka wyobraźni słuchaczy i widzów. Frazy, teksty osadzone w kontekście średniowiecza, w oprawie muzyki wszak niemal współczesnej tworzą z nią uniwersalne przesłanie o prawach tego świata, którym podlegamy na równi, wielcy czy mali, u zarania życia czy u jego schyłku. Orff myślał muzyką, myślał słowem, myślał teatrem. Sens swojego dzieła wpisał w krzyżujące się wymiary” – pisze o dziele Carla Orffa Waldemar Dąbrowski, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.

Właśnie na tej fantastycznie wyposażonej technologicznie scenie, w ramach projektu BMW Art Club powstało niezwykłe widowisko muzyczne Carmina Burana (Mgnienie oka). Ideą BMW Art Club jest współpraca z wiodącymi instytucjami oraz twórcami kultury w misji kreowania wydarzeń, w których sztuka spotyka się z nowymi technologiami i refleksją nad przyszłością. W 2019 roku wybitny scenograf Boris Kudličką, współautor sukcesów inscenizacji operowych Mariusza Trelińskiego, został dyrektorem artystycznym drugiej edycji BMW Art Club. Efektem było dokonane przez niego opracowanie wizualne Carmina Burana (Mgnienie oka). Premiera spektaklu odbyła się w listopadzie 2019 roku pod batutą Lorenzo Passeriniego, włoskiego dyrygenta młodego pokolenia.

Kantata sceniczna Carla Orffa (1937) to jedna z trzech części tryptyku teatralnego Trionfi, na który składają się jeszcze tzw. igraszki sceniczne Catulli carmina i koncert sceniczny Trionfo di Afrodite. Carmina Burana przyniosła kompozytorowi nieśmiertelność, dzięki odkrywczemu połączeniu nowoczesnego języka muzycznego z ludyczną atmosferą średniowiecznego biesiadowania i śmiałej zabawy miłosnej, w której pierwiastek cielesny odgrywa niemałą rolę. Swoją kantatę Orff oparł na autentycznych świeckich tekstach średniowiecznych zapisanych po łacinie, a wykonywanych zapewne przez wędrownych żaków i bardów – tzw. wagantów i goliardów. Lubili oni swawolne pieśni miłosne i biesiadne, rozrywkową muzykę tamtych czasów, często powiązaną z okresem karnawału. Pieśni te i piosenki zachowały się w XIII-wiecznym zbiorze znanym jako Codex buranus i znajdującym się w archiwach klasztoru benedyktynów w Bawarii.

W nowatorskiej interpretacji Borisa Kudlički Carmina Burana stają się wizualno-muzyczną przestrzenią doświadczania zmieniającego się świata. On sam mówił w wywiadzie: „W pracy nad Carmina jest pewne niebezpieczeństwo. Ta muzyka, szczególnie kilka najbardziej znanych utworów, jest jak strumień porywający słuchającego. Żeby nie dać się porwać i nie płynąć bezrefleksyjnie z prądem, trzeba znaleźć klucz. Wydaje mi się, że tym kluczem może być rodzaj zaprzeczenia: wizualne zwolnienie – kiedy muzyka pędzi, prosta forma – kiedy utwór sięga po estetykę monumentalną”.

Znakomity scenograf zaprosił do współpracy Jarosława Mikołajewskiego, italianistę, poetę i tłumacza, znawcę literatury średniowiecznej, badacza twórczości Petrarki i Dantego. Na każdy z dwudziestu pięciu utworów składających się na Carmina w wyborze Orffa, Mikołajewski odpowiedział własną poetycką wersją, ujęciem w języku polskim – część z tych wierszy została wpleciona w kompozycję obrazu stworzonego przez Borisa Kudličkę.

Obsada

2024-09-25 | 19:00
    • Aleksandra Olczyk

      Sopran
    • Adam Kutny

      Baryton
    • Jan Jakub Monowid

      Kontratenor
    • Aleksandra Olczyk

      Sopran
    • Adam Kutny

      Baryton
    • Jan Jakub Monowid

      Kontratenor
    • Katarzyna Drelich

      Sopran
    • Kamil Zdebel

      Baryton
    • Jan Jakub Monowid

      Kontratenor
    • Katarzyna Drelich

      Sopran
    • Kamil Zdebel

      Baryton
    • Jan Jakub Monowid

      Kontratenor
    • Katarzyna Drelich

      Sopran
    • Kamil Zdebel

      Baryton
    • Jan Jakub Monowid

      Kontratenor
    • Aleksandra Olczyk

      Sopran
    • Adam Kutny

      Baryton
    • Jan Jakub Monowid

      Kontratenor
    • Aleksandra Olczyk

      Sopran
    • Adam Kutny

      Baryton
    • Jan Jakub Monowid

      Kontratenor

Realizatorzy

    • Martyna Szymczak

      Dyrygent
    • Jakub Zwierz

      Dyrygent 8/03
    • Boris Kudlička

      Opracowanie wizualne
    • Krzysztof Knurek

      Współpraca dramaturgiczna
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marc Heinz

      Bogumił Palewicz

      Reżyseria świateł
    • Jarosław Mikołajewski

      Współpraca przy interpretacji, analizie tekstu i scenariuszu
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Stach Szabłowski

      Kurator projektu BMW Art Club
    • Martyna Szymczak

      Dyrygent
    • Jakub Zwierz

      Dyrygent 8/03
    • Boris Kudlička

      Opracowanie wizualne
    • Krzysztof Knurek

      Współpraca dramaturgiczna
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marc Heinz

      Bogumił Palewicz

      Reżyseria świateł
    • Jarosław Mikołajewski

      Współpraca przy interpretacji, analizie tekstu i scenariuszu
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Stach Szabłowski

      Kurator projektu BMW Art Club
    • Martyna Szymczak

      Dyrygent
    • Jakub Zwierz

      Dyrygent 8/03
    • Boris Kudlička

      Opracowanie wizualne
    • Krzysztof Knurek

      Współpraca dramaturgiczna
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marc Heinz

      Bogumił Palewicz

      Reżyseria świateł
    • Jarosław Mikołajewski

      Współpraca przy interpretacji, analizie tekstu i scenariuszu
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Stach Szabłowski

      Kurator projektu BMW Art Club
    • Martyna Szymczak

      Dyrygent
    • Jakub Zwierz

      Dyrygent 8/03
    • Boris Kudlička

      Opracowanie wizualne
    • Krzysztof Knurek

      Współpraca dramaturgiczna
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marc Heinz

      Bogumił Palewicz

      Reżyseria świateł
    • Jarosław Mikołajewski

      Współpraca przy interpretacji, analizie tekstu i scenariuszu
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Stach Szabłowski

      Kurator projektu BMW Art Club
    • Martyna Szymczak

      Dyrygent
    • Jakub Zwierz

      Dyrygent 8/03
    • Boris Kudlička

      Opracowanie wizualne
    • Krzysztof Knurek

      Współpraca dramaturgiczna
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marc Heinz

      Bogumił Palewicz

      Reżyseria świateł
    • Jarosław Mikołajewski

      Współpraca przy interpretacji, analizie tekstu i scenariuszu
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Stach Szabłowski

      Kurator projektu BMW Art Club
    • Martyna Szymczak

      Dyrygent
    • Jakub Zwierz

      Dyrygent 8/03
    • Boris Kudlička

      Opracowanie wizualne
    • Krzysztof Knurek

      Współpraca dramaturgiczna
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marc Heinz

      Bogumił Palewicz

      Reżyseria świateł
    • Jarosław Mikołajewski

      Współpraca przy interpretacji, analizie tekstu i scenariuszu
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Stach Szabłowski

      Kurator projektu BMW Art Club
    • Martyna Szymczak

      Dyrygent
    • Jakub Zwierz

      Dyrygent 8/03
    • Boris Kudlička

      Opracowanie wizualne
    • Krzysztof Knurek

      Współpraca dramaturgiczna
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marc Heinz

      Bogumił Palewicz

      Reżyseria świateł
    • Jarosław Mikołajewski

      Współpraca przy interpretacji, analizie tekstu i scenariuszu
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Stach Szabłowski

      Kurator projektu BMW Art Club

Orkiestra i Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego

Sponsorzy

  • Projekt realizowany w ramach "BMW ART CLUB. Przyszłość to sztuka"

  • BMW ART CLUB
  • - BMW
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''