• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Kobieta bez cienia

Richard Strauss

  • 15 lutego 2026 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 18 lutego 2026 środa 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 21 lutego 2026 sobota 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 25 lutego 2026 środa 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 28 lutego 2026 sobota 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w 3 aktach
Libretto: Hugo von Hofmannsthal
Prapremiera: 10/10/1919, Wiedeń
Premiera tej inscenizacji: 17/10/2023, Lyon
Produkcja: Opéra de Lyon
Oryginalna niemiecka wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami

Kobieta bez cienia jest czwartą operą, która powstała we współpracy kompozytora Richarda Straussa i pisarza Hugona von Hofmannsthala. Dzieło pełne jest wieloznacznych symboli, jednocześnie jednak skupia się na podstawowych ludzkich doświadczeniach: miłości, samotności, niespełnieniu i tęsknocie.

Opera ta jest metafizyczną baśnią o dwóch parach małżeńskich zawieszonych między trzema światami: królestwem duchowym księcia Keikobada, pełnym przepychu światem półboskich istot reprezentowanych przez Cesarza i Cesarzową oraz przyziemnym światem ludzi: farbiarza Baraka i jego żony. Związek Cesarza i Cesarzowej nie jest szczęśliwy. Kobieta, córka potężnego Keikobada, potrafiąca zmieniać swoje kształty, została pochwycona przez Cesarza, gdy była gazelą, ze względu na utratę talizmanu uwięziona jest w ludzkiej postaci. Przez męża jest traktowana jako zdobycz i obiekt seksualny, jej życie nie jest kompletne, dlatego utraciła rzucany przez siebie cień. Aby go zdobyć i uratować Cesarza przed śmiercią, musi najpierw poznać niedole ludzkiego życia: ból, stratę i litość. Małżeństwo Baraka i jego Żony także nie jest udane, ponieważ para została źle dobrana, a warunki, w których żyją, są trudne. Za obietnicę otrzymania dóbr doczesnych, które poprawiłyby ich los, Żona farbiarza decyduje się oddać swój cień Cesarzowej. Ta początkowo przystaje na propozycję, ostatecznie jednak odrzuca ją, gdyż nie chce skazywać śmiertelniczki na nieszczęście, za co zostaje nagrodzona i otrzymuje upragniony cień.

Strauss i Hofmannsthal opowiadają pełną zagadek historię, która łączy w sobie tropy orientalnej baśni i symbolistycznej przypowieści, przy czym odnaleźć można inspiracje wątkami z Czarodziejskiego fletu Mozarta. Jednocześnie jednak pod pozornie skomplikowaną materią fabularną kryje się uniwersalny dramat o nieszczęśliwych związkach i próbach ich ratowania. Jest on opowiedziany zmysłową, opartą na kontrastach muzyką, w której cudowne harmonie mieszają się z ostrymi dysonansami, potęga wielkiej orkiestry z intymnością kameralnego składu, arie ze scenami zespołowymi.

Zafascynowany od lat modernistycznymi dziełami Mariusz Treliński ukazuje tę historię jako współczesną opowieść o kobiecie doświadczającej stanu duchowego wypalenia; jego inspiracją były dzieła filmowe Larsa von Triera i Ingmara Bergmana. W ujęciu reżysera Kobieta bez cienia to nie oderwana od rzeczywistości baśń, lecz dzieło rezonujące z ważnym obecnie tematem kobiecości i macierzyństwa. W inscenizacji tej splata się symbolizm i realizm, psychologiczna głębia i wciągające doświadczenie wizualne oraz muzyczne. Spektakl jest produkcją Opery w Lyonie; zebrał entuzjastyczne recenzje podkreślające niezwykłą sugestywność wykreowanego świata pozwalającego wniknąć w kobiecą nieświadomość.

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Obsada

2026-02-15 | 18:00
    • Tadeusz Szlenkier

      Cesarz
    • Annemarie Kremer

      Cesarzowa
    • Lauri Vasar

      Barak
    • Lise Lindstrom

      Żona Baraka
    • Katarzyna Drelich

      Głos Sokoła / Strażnik progu świątyni
    • Remigiusz Łukomski

      Jednoręki
    • Tadeusz Szlenkier

      Cesarz
    • Annemarie Kremer

      Cesarzowa
    • Lauri Vasar

      Barak
    • Lise Lindstrom

      Żona Baraka
    • Katarzyna Drelich

      Głos Sokoła / Strażnik progu świątyni
    • Remigiusz Łukomski

      Jednoręki
    • Tadeusz Szlenkier

      Cesarz
    • Annemarie Kremer

      Cesarzowa
    • Lauri Vasar

      Barak
    • Lise Lindstrom

      Żona Baraka
    • Katarzyna Drelich

      Głos Sokoła / Strażnik progu świątyni
    • Remigiusz Łukomski

      Jednoręki
    • Tadeusz Szlenkier

      Cesarz
    • Annemarie Kremer

      Cesarzowa
    • Lauri Vasar

      Barak
    • Lise Lindstrom

      Żona Baraka
    • Katarzyna Drelich

      Głos Sokoła / Strażnik progu świątyni
    • Remigiusz Łukomski

      Jednoręki
    • Tadeusz Szlenkier

      Cesarz
    • Annemarie Kremer

      Cesarzowa
    • Lauri Vasar

      Barak
    • Lise Lindstrom

      Żona Baraka
    • Katarzyna Drelich

      Głos Sokoła / Strażnik progu świątyni
    • Remigiusz Łukomski

      Jednoręki

Realizatorzy

    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Marc Heinz

      Światła
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Marc Heinz

      Światła
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Marc Heinz

      Światła
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Marc Heinz

      Światła
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Marc Heinz

      Światła
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''