• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie

Cezary Duchnowski

  • Akt I

    50 min

  • Przerwa

    30 min

  • Akt II

    1h 5 min

Czas trwania: ok. 2 h 25 min

  • Zobacz zdjęcie: Plakat: Martyna Wędzicka Plakat: Martyna Wędzicka
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • See photo: NAJLEPSZE MIASTO ŚWIATA. OPERA O WARSZAWIE - teaser NAJLEPSZE MIASTO ŚWIATA. OPERA O WARSZAWIE - teaser
  • 19 września 2025 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 20 września 2025 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 21 września 2025 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 18 października 2025 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 19 października 2025 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w 16 scenach
Libretto: Beniamin M. Bukowski na motywach książki Grzegorza Piątka Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944-1949 
Prapremiera: 19/09/2025, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Koproducent: Sinfonia Varsovia
Oryginalna polska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami

Opera zamówiona przez Sinfonię Varsovię dzięki wsparciu finansowemu m.st Warszawy.
Prezentacja opery 19 września 2025 r. jest wydarzeniem inaugurującym 68. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

W spektaklu wykorzystano dymy, migające światła i efekty rozbłysków 

Odbudowa Teatru Wielkiego - Opery Narodowej po zniszczeniach wojennych trwała dwadzieścia lat. Uroczyste otwarcie budynku w 1965 roku było wydarzeniem ważnym dla Warszawy, pokazującym skalę destrukcji, ale i determinację do wskrzeszenia miasta. W 2025 roku na scenie Teatru odbędzie się prapremiera opery o odbudowie Warszawy wpisująca się w osiemdziesiątą rocznicę rozpoczęcia tego niełatwego procesu.

Inspiracją dla powstania spektaklu była książka Grzegorza Piątka Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949 będąca panoramą pierwszych powojennych lat niezwykłego przedsięwzięcia, które połączyło ludzi niezależnie od poglądów i na przekór wojennej pożodze. Librecista Beniamin Bukowski stworzył historię, która czerpie ze źródeł z epoki: przemówień politycznych, technicznego żargonu urbanistyki, jak i potocznego języka ulicy. Nie jest to jednak kronika historyczna, lecz opowieść o splatających się ze sobą skomplikowanych ludzkich losach.

Głównymi bohaterkami są tu dwie kobiety: wzorowana na Helenie Syrkus modernistyczna architektka pracująca w Biurze Odbudowy Stolicy, której przedwojenne marzenia o przebudowie niefunkcjonalnego miasta przeistaczają się w makabryczną rzeczywistość, oraz amerykańska dziennikarka, w której można odnaleźć rysy Anne Louise Strong – reporterki zafascynowanej komunizmem, przemierzającej wraz z Armią Czerwoną zniszczoną wojną Polskę. Ich spotkanie doprowadzi do tego, że obie będą musiały zrewidować swój światopogląd.

Muzykę do spektaklu stworzył kompozytor Cezary Duchnowski. Utwór łączy w sobie rozmach orkiestrowy z nowoczesną elektroniką, partie solistyczne z chóralnymi, dzięki którym można będzie opowiedzieć zarówno o ogromie tragedii miasta, jak i perspektywach indywidualnych jego mieszkańców. Dla pochodzącej z Warszawy reżyserki Barbary Wiśniewskiej opera ma osobisty wymiar, gdyż jest to historia, w której odbijają się także losy jej rodziny. Jednocześnie interesuje ją szeroki wymiar materialny i społeczny zniszczenia i odbudowy Warszawy – traumatycznego doświadczenia przekładającego się na kolejne pokolenia, które jednak dzięki determinacji udało się przekształcić we wspólny wysiłek będący przykładem niespotykanego w dziejach powstania z gruzów zrównanego z ziemią miasta.

Opera o Warszawie to nie tylko opowieść o tragicznych i chwalebnych kartach z historii miasta, ale i bardzo współczesne dzieło o życiu metropolii zawieszonej między projektami architektów i urbanistów, ideologiami polityków a potrzebami i marzeniami mieszkańców.

Obsada

2025-09-19 | 19:00
    • Joanna Freszel

      Dziennikarka
    • Agata Zubel

      Architektka
    • Filip Kosior

      Przewodnik
    • Joanna Freszel

      Dziennikarka
    • Agata Zubel

      Architektka
    • Filip Kosior

      Przewodnik
    • Joanna Freszel

      Dziennikarka
    • Agata Zubel

      Architektka
    • Filip Kosior

      Przewodnik
    • Joanna Freszel

      Dziennikarka
    • Agata Zubel

      Architektka
    • Filip Kosior

      Przewodnik
    • Joanna Freszel

      Dziennikarka
    • Agata Zubel

      Architektka
    • Filip Kosior

      Przewodnik

Realizatorzy

    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Barbara Wiśniewska

      Reżyseria
    • Natalia Kitamikado

      Scenografia
    • Emil Wysocki

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Aleksandr Prowaliński

      Reżyseria światła
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Mateusz Stępniak

      Charakteryzacja
    • Cezary Duchnowski

      Marcin Rupociński

      Realizacja partii elektronicznej, programowanie mediów
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Barbara Wiśniewska

      Reżyseria
    • Natalia Kitamikado

      Scenografia
    • Emil Wysocki

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Aleksandr Prowaliński

      Reżyseria światła
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Mateusz Stępniak

      Charakteryzacja
    • Cezary Duchnowski

      Marcin Rupociński

      Realizacja partii elektronicznej, programowanie mediów
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Barbara Wiśniewska

      Reżyseria
    • Natalia Kitamikado

      Scenografia
    • Emil Wysocki

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Aleksandr Prowaliński

      Reżyseria światła
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Mateusz Stępniak

      Charakteryzacja
    • Cezary Duchnowski

      Marcin Rupociński

      Realizacja partii elektronicznej, programowanie mediów
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Barbara Wiśniewska

      Reżyseria
    • Natalia Kitamikado

      Scenografia
    • Emil Wysocki

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Aleksandr Prowaliński

      Reżyseria światła
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Mateusz Stępniak

      Charakteryzacja
    • Cezary Duchnowski

      Marcin Rupociński

      Realizacja partii elektronicznej, programowanie mediów
    • Bassem Akiki

      Dyrygent
    • Barbara Wiśniewska

      Reżyseria
    • Natalia Kitamikado

      Scenografia
    • Emil Wysocki

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Choreografia
    • Marcin Cecko

      Dramaturgia
    • Aleksandr Prowaliński

      Reżyseria światła
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Mateusz Stępniak

      Charakteryzacja
    • Cezary Duchnowski

      Marcin Rupociński

      Realizacja partii elektronicznej, programowanie mediów

Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Sinfonia Varsovia
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego

oktet wokalny: Monika Łopuszyńska, Monika Sasinowska (soprany), Roksana Maria Maciejczuk, Elwira Janasik (alty), Paweł Kowalewski, Emil Ławecki (tenory), Michał Dembiński, Przemysław Szkodziński (basy)

tancerze: Justyna Białowąs, Maria Bijak, Katarzyna Hołtra-Kleiber, Zuzanna Kasprzyk, Katarzyna Koziorz, Agata Pankowska, Oliwia Przybyłowicz, Marek Bula, Stanisław Bulder, Daniel Leżoń, Dawid Sozański, Daniel Stanko

Streszczenie

  • Przewodnik wprowadza nas w historię burzenia i wznoszenia Warszawy opowiadaną z perspektywy dwóch kobiet: Architektki i Dziennikarki.

    Rok 1939. Widzimy Architektkę przy pracy. Tak jak wielu przedwojennych urbanistów marzyła, by przeludnioną Warszawę wybudować od nowa. Jej fantazja spełnia się w upiorny sposób – wybucha II wojna światowa. Wyją syreny alarmowe. Przewodnik i Architektka uciekają przed bombardowaniem. 

    Rok 1944. Na Pradze, na prawym brzegu Warszawy stacjonuje Armia Czerwona. Do oficerów dołącza Dziennikarka – amerykańska reporterka zafascynowana komunizmem. Jej misją 
    jest opisanie tryumfu nadchodzącego nowego porządku. Po upadku powstania warszawskiego żołnierze sowieccy czekają na rozkaz przekroczenia Wisły. Ruiny Śródmieścia zamieszkiwane są już tylko przez Robinsonów warszawskich – przetrwańców ukrywających się w gruzach. 

    17 stycznia 1945. Armia Czerwona rusza do centrum stolicy. Za nią podążają powracający mieszkańcy, którzy zastają miasto zrównane z ziemią. Wśród nich jest Architektka – 
    doświadczona wojną nie przypomina dawnej siebie. Rozpoczyna się żmudne porządkowanie stolicy, grzebanie ciał, sprzątanie gruzów. Architektka próbuje ochronić dzieci, które bawią się niewypałem. 

    W hotelu Dziennikarka opisuje pierwsze dni po wyzwoleniu, nie dostrzega jednak skali biedy i trudu. W swojej relacji kładzie nacisk na pozytywne zjawiska, rodzące się życie. W mieście panuje chaos, jedni organizują pierwsze stoiska, drudzy trwają pogrążeni w bezsilności i wojennej traumie, inni szukają straconego mienia. Upływa zima. Z nadejściem 
    wiosny, mimo beznadziejnych warunków życia i wszechobecnej przestępczości, zniszczone miasto zaczyna funkcjonować. Architektka przegląda, ocalałe z wojny, swoje plany nowej Warszawy. Spotyka architektów mierzących ulice i podejmuje współpracę z nimi. Na tle ruin zostaje rozstawione tło fotograficzne. Przewodnik robi portrety mieszkańców Warszawy – każdy z nich ma w pamięci swoją własną, zawsze inną Warszawę. 

  • Rok 1946. Przewodnik wprowadza Dziennikarkę do Biura Odbudowy Stolicy. Architekci bez wytchnienia opracowują kolejne urbanistyczne wizje. Dziennikarka przeprowadza wywiad z Architektką, która pełni teraz funkcję Sekretarza Generalnego Naczelnej Rady Odbudowy Warszawy. Architektka nakreśla trudne warunki organizowania bezprecedensowo wielkiej budowy – liczy się ogólna wizja, biorąca pod uwagę skromny zasób surowców. Wreszcie ujawnia, że skala projektu zakłada nieustaną improwizację. Zdradza też osobistą motywację – opowiada o wyrzutach sumienia, które towarzyszą jej przez koszmarne w skutkach marzenie o nowej, najlepszej Warszawie. Wizjonerskie prace architektów uginają się pod różnorodnością rozwiązań. To niemal klęska urodzaju.

    Załamani architekci słuchają przemowy polityków, która podcina im skrzydła. Partia żąda spójnej, jednolitej i zideologizowanej wizji. Urbaniści nie mają wyboru – jeśli chcą dalej pracować, muszą ustąpić i iść na liczne kompromisy. Narastają spory w zespole BOS-u. Pojawiają się postulaty o placach zgromadzeń, pomnikach pokoju. Dzieci marzą o karuzelach, zjeżdżalniach i lodowiskach. Dziennikarka nie opuszcza Architektki, nieustannie towarzyszy jej przy pracy. Między kobietami nawiązuje się przyjaźń. By ostudzić hurraoptymizm Dziennikarki i uświadomić jej tragizm, jakim naznaczona jest stolica, Architekta prowadzi ją do ruin getta. Tam Dziennikarka ma wizję z przeszłości: dramatyczne zdarzenia kończące powstanie w getcie warszawskim – w bunkrze przy ulicy Miłej dowódcy powstania otoczeni przez Niemców na skutek zdrady popełniają zbiorowe samobójstwo. Dziennikarka pojmuje, jak skomplikowana jest sytuacja – gruzobeton pozyskiwany z ruin do odbudowy jest niczym nośnik bolesnej historii Warszawy.

    Rok 1948. Architektka wraz z Dziennikarką odwiedzają sierociniec, w którym David Seymour, amerykański fotoreporter, Żyd polskiego pochodzenia, dokumentuje powojenne losy dzieci. Fotografuje Tereskę, która, poproszona o narysowanie domu, kreśli chaotyczny obrazek kojarzący się z wybuchem, dymem i zniszczeniem.

    Kolejny polityczny wiec. Jego wymowa jest jeszcze bardziej brutalna i cyniczna. Politycy mówią wręcz o betonowaniu miasta. Architektka próbuje usprawiedliwiać decyzje polityków, bo wciąż dostrzega szansę na pozytywną zmianę. Dziennikarka, mimo radykalnych komunistycznych przekonań, zaczyna zauważać prawdę. Widzi, że oklaskiwanie władzy jest fałszywe. Rozpętują się zamieszki. Tajni funkcjonariusze Urzędu Bezpieczeństwa na pokaz pałują uczestników, którzy zakłócają jednomyślność święta władzy. Jedną z ofiar jest Przewodnik. Kiedy ubek próbuje zaatakować Dziennikarkę, Architektka broni jej, pokazując legitymację partyjną. 

    Dziennikarka musi opuścić Polskę. Przyjaciółki żegnają się. Dziennikarka zwierza się ze zmiany przekonań – chciała opisać odbudowę, a „zobaczyła zburzenie tego, co myśli”. Architektka konsekwentnie chce poświęcić się dalszej odbudowie miasta. „Zostawiam Warszawę w dobrych rękach” – mówi przed odjazdem Dziennikarka.

    Wiele lat później. Architektka wygłasza wykład o głównych wytycznych odbudowy. Jej opowieść brzmi jak osobisty rachunek sumienia, w którym walczy z nękającymi ją demonami. Mówiąc o architekturze wnętrz, opisuje rozterki własnej pamięci i kompromisy wobec nowego porządku politycznego. Jedno jest jednak pewne: „Warszawa mimo wszystko trwa…”.

     

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Koproducent

  • Sinfonia Varsovia
  • Finansowanie: m.st. Warszawa

  • 80. rocznica rozpoczęcia odbudowy Warszawy
  • Projekt finansuje m.st. Warszawa
  • Mecenas prapremiery

  • ORLEN
  • Partner prapremiery

  • Warszawska Jesień
  • Wspiera nas

  • Muzeum Warszawy
  • Patroni medialni prapremiery

  • Vogue Polska
  • POLMIC
  • Onet
  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partner Akademii Operowej

  • ORLEN
  • Partner Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''