Królewski teatr publiczny w 1765 roku składał się z trzech wyspecjalizowanych zespołów: komedii francuskiej, opery włoskiej z baletem i komedii polskiej. Przedstawienia odbywały się w tzw. Operalni Saskiej. Teatrem zarządzał włoski antreprener Carlo Tomatis, a ze strony dworu nadzorował go hrabia August Moszyński. Francuskie przedstawienia rozpoczęły się już 8 maja. W lipcu dołączył do nich włoski balet królewski pod kierownictwem tancerza i baletmistrza Bartolomea Cambiego. 7 sierpnia wystąpił po raz pierwszy zespół operowy. Dopiero 19 listopada odbyła się premiera komedii Natręci Józefa Bielskiego w wykonaniu pierwszych aktorów polskich. Wszystkim tym przedstawieniom towarzyszył zawsze balet królewski ze swoim repertuarem. W 2015 roku świętujemy w Polsce tę ważną rocznicę.
Z jej okazji Polski Balet Narodowy jeszcze przed rozpoczęciem sezonu w siedzibie pojedzie we wrześniu w tournée po kraju. W Białymstoku (12 i 13 IX) oraz Łodzi (26 IX) pokażemy klasycznego DON KICHOTA w inscenizacji Alexeia Fadeyecheva, natomiast w Bydgoszczy (15 IX), Siedlcach (16 IX), Płocku (17 IX) oraz Gdańsku (18 i 19 IX) wystąpimy ze współczesnym wieczorem baletowym OBSESJE z choreografiami Krzysztofa Pastora (Adagio & Scherzo i Moving Rooms) i Emila Wesołowskiego (Powracające fale). (pch)
Na zdjęciu: Adagio & Scherzo Krzysztofa Pastora do muzyki Franza Schuberta w wykonaniu czołowych solistów Polskiego Baletu Narodowego, fot. Ewa Krasucka