• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Barbara Radziwiłłówna
(wersja koncertowa)

Henryk Jarecki

  • I część

    1 h 05 m

  • Przerwa

    20 min

  • II część

    55 min

Czas trwania: ok. 2 h 20 min

  • Zobacz zdjęcie: Zdjęcie i koncepcja: Jędrzej Bączyk Zdjęcie i koncepcja: Jędrzej Bączyk
  • 13 marca 2022 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w czterech aktach z prologiem
Libretto: Adolf Kiczman według dramatu Barbara, jeszcze Gasztołdowa żona Dominika Magnuszewskiego
Prawykonanie: 16 marca 1893 r. we Lwowie
Premiera warszawska: 13 marca 2022, Teatr Wielki - Opera Narodowa (wersja koncertowa)

Przed premierą, 9 marca wraz z „Ruchem Muzycznym” zapraszamy na spotkanie z cyklu Ruch w Wielkim z Martą Kluczyńską oraz wykonawcami głównych partii w operze Barbara Radziwiłłówna.

Znają państwo kompozytora Henryka Jareckiego? Jeśli nie, to właśnie nadchodzi wyjątkowa okazja, aby poznać jego operę Barbara Radziwiłłówna (1893), którą w wersji koncertowej przygotował Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej.

Pod koniec XIX wieku owa opera historyczna święciła triumfy we Lwowie, później jednak popadła w zapomnienie w jeszcze większym stopniu niż twórczość operowa działającego w tym samym czasie w Krakowie Władysława Żeleńskiego. „Czy prawdą jest opinia, że dzieła zapomniane nie bez przyczyny takimi się stały – ich wartość artystyczna jakoby pozostawia wiele do życzenia. A może nie mamy okazji o tym się przekonać, gdyż zdecydowana większość rękopisów została zniszczona podczas wojen?” – zastanawia się Marta Kluczyńska. Barbara Radziwiłłówna jednak przetrwała. Ceniona dyrygentka dotarła do uważanej za zaginioną partytury dzieła, którego manuskrypt szczęśliwie ocalał z pożogi wojennej i obecnie – wraz z rękopisami innych oper Jareckiego – znajduje się w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie.

Henryk Jarecki – rocznik 1846, kompozytor, dyrygent i pedagog, był ulubionym uczniem Stanisława Moniuszki w warszawskim Instytucie Muzycznym. Od 1874 roku aż do śmierci działał we Lwowie, najpierw jako pierwszy dyrygent, a po kilku latach dyrektor teatru ufundowanego przez polskiego wielmożę, hrabiego Stanisława Skarbka.

Była to potężna inwestycja – w Teatrze Skarbka za zgodą władz austriackich działała polska trupa aktorska pospołu z niemiecką, zaś widownia rozmieszczona na sześciu kondygnacjach liczyła 1800 miejsc. Od roku 1872 w teatrze działała już tylko polska scena, wystawiająca dramaty, opery i operetki.

Transformacja profilu teatru zbiegła się z pojawieniem się we Lwowie Henryka Jareckiego, który od razu wprowadził do repertuaru muzykę polską, m. in. Widma i Straszny dwór Moniuszki, opery Władysława Żeleńskiego – Konrad Wallenrod i Goplana (od 2016 roku w repertuarze Teatru Wielkiego - Opery Narodowej), ale też polskie prawykonania oper Richarda Wagnera.

Dla sceny lwowskiej Jarecki komponował też własne dzieła sceniczne (Jadwiga, królowa Polski, Odprawa posłów greckich, Powrót taty), wpisując się nimi w narodowy nurt „wielkiej opery doby pomoniuszkowskiej”. Jego wyznacznikiem było sięganie po tematykę historyczną i czerpanie ze skarbca polskiej literatury romantycznej. Jednocześnie Jarecki pozostawał pod wpływem koncepcji Richarda Wagnera – w swoich operach wprowadzał m. in. motywy przewodnie prezentowane w krótkich wstępach orkiestrowych, co konserwatywni krytycy poczytywali mu za złe. Natomiast polski ton w jego operach tworzą ustępy taneczne oparte na rytmach mazura, poloneza i krakowiaka.

Biorąc królową Polski za bohaterkę swojej trzeciej opery, odniósł się do najsłynniejszej w dziejach naszego kraju historii miłosnej wplątanej nieszczęśliwie w bezwzględną walkę polityczną stronnictw możnowładczych. Melodramatyczna legenda o otruciu Barbary przez złą królową Bonę znana była czasach Jareckiego za sprawą sztuki Alojzego Felińskiego (Barbara Radziwiłłówna. Tragedia w pięciu aktach), obrazów Jana Matejki, Wojciecha Gersona i Józefa Simmlera. W XX wieku ten atrakcyjny temat stał się pożywką dla kinematografii – przed wojną powstał film historyczny Józefa Lejtesa Barbara Radziwiłłówna z Jadwigą Smosarską w roli tytułowej, w latach 80. – produkcje Janusz Majewskiego: serial Królowa Bona i film Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny.

Podstawą opery Henryka Jareckiego był trzyaktowy dramat z epilogiem Barbara, jeszcze Gasztołdowa żona Dominika Magnuszewskiego. Autorem libretta jest Adolf Kiczman.

Początek utworu (prolog) rozgrywa się w cieniu spraw ostatecznych – Barbarę widzimy na łożu śmierci. Obok – wpatrzonego w nią Zygmunta Augusta i przechodzącą przez scenę królową Bonę z lekarzem Montjo, domniemanym wykonawcą jej morderczych rozkazów. W czterech wielkich aktach Jarecki ukazuje retrospekcję: niechęć szlachty do młodego Zygmunta Augusta, ambicje polityczne jego matki, śmierć pierwszego męża Barbary i kiełkująca miłość między nią i następcą tronu; niezgodę Bony na małżeństwo syna z Barbarą, które stara królowa uznaje za podważenie autorytetu dynastii; koronację obojga na krakowskim rynku przy dźwiękach mazura, wreszcie nagłą śmierć Barbary. Opera kończy się, gdy błazen Stańczyk informuje zebranych o ucieczce królowej Bony.

Jarecki za Magnuszewskim dokonał potrzebnego w sztuce skrótu dramaturgicznego – w rzeczywistości Barbara po zawarciu z Zygmuntem Augustem potajemnego małżeństwa, żyła jeszcze cztery lata. Zmarła jako królowa Polski w maju 1551 roku, w niespełna pół roku po koronacji.

Henryk Jarecki zmarł w roku 1918. O jego muzyce tak napisał we wspomnieniu kompozytor i krytyk muzyczny Stanisław Niewiadomski: „Był niewątpliwie dzieckiem duchowym Moniuszki, (…) mimo to ogólne wrażenie jego muzyki było odmienne, a już w traktowaniu opery szedł zupełnie innymi drogami. Lohengrin wywarł na nim widocznie duże wrażenie – a jakkolwiek mowy o naśladownictwie nigdy nie było, bo Jarecki od najrdzenniejszej istoty Wagnera – chromatyki, trzymał się z daleka, to jednak już samo przejęcie się zasadami scenicznymi nowoczesnego dramatu musiało nasuwać każdemu słuchaczowi uwagę, że idzie tu wszystko innym już trybem”.

Obsada

2022-03-13 | 18:00
    • Łukasz Załęski

      Zygmunt August
    • Szymon Mechliński

      Gasztołd
    • Izabela Matuła

      Barbara Radziwiłłówna
    • Wojtek Gierlach

      Książę Radziwiłł
    • Piotr Maciejowski

      Górka
    • Magdalena Stefaniak

      Palli
    • Wojciech Parchem

      Stańczyk
    • Monika Ledzion-Porczyńska

      Królowa Bona Sforza
    • Szymon Raczkowski

      Piotr Kmita
    • Zuzanna Nalewajek

      Luzzi
    • Lukas Jakobski

      Montio
    • Szymon Kobyliński

      Jan Ocieski

Realizatorzy

    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Tomasz Mierzwa

      Reżyseria świateł
    • Jędrzej Bączyk

      Projekcje video

Orkiestra i Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Sponsorzy

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner technologiczny

  • Paged Meble
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Presto
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''