• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Beatrix Cenci
(wersja koncertowa)

Ludomir Różycki

  • AKT I

    50 min

  • Przerwa

    25 min

  • AKT II

    50 min

Czas trwania: ok. 2 h 5 min

  • Zobacz zdjęcie: Fot.: Kamila Siwińska, proj. graf.: Adam Żebrowski Fot.: Kamila Siwińska, proj. graf.: Adam Żebrowski
  • See photo: BEATRIX CENCI - trailer BEATRIX CENCI - trailer
  • 11 maja 2024 sobota 19:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w 4 aktach (5 obrazach)
Libretto: Stefania Różycka na podstawie dramatu J. Słowackiego pod tym samym tytułem
Prawykonanie: 30 stycznia 1927, Teatr Wielki
Oryginalna polska wersja językowa

W sezonie 2021/2022 sceną Teatru Wielkiego - Opery Narodowej zawładnęła Barbara Radziwiłłówna za sprawą koncertowego wykonania opery Henryka Jareckiego. Tym razem pojawi się na niej postać równie legendarna – Beatrix Cenci. O ile jednak Barbara ukazana została jako wcielona niewinność, która staje się ofiarą zbrodni, Beatrix to jej przeciwieństwo – czysta bohaterka zmuszona do popełnienia niegodziwego czynu.

Opery Ludomira Różyckiego niezbyt często pojawiają się obecnie w repertuarach teatrów – wyjątkiem był w ostatnich latach Eros i Psyche, dzieło w reżyserii Barbary Wysockiej wystawione na naszej scenie. Kompozytor zaczął myśleć o Beatrix Cenci w latach 1916-1917, tworząc Erosa i Psyche, choć prace nad projektem się przedłużyły. W międzyczasie Różycki skomponował operę komiczną – Casanovę, ale jego kolejne dzieło sceniczne eksploruje zupełnie inne rejony: okrucieństwa i tragizmu. Partytura została napisana w latach 1925-1926, prapremiera odbyła się w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1927 roku.

Podobnie jak Barbara Radziwiłłówna, Beatrix Cenci jest postacią silnie zmitologizowaną. Inspiracją dla napisania opery był jej portret namalowany prawdopodobnie przez Guida Reniego, który Różycki mógł podziwiać podczas podróży do Włoch. Libretto, na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego, zostało przygotowane przez żonę kompozytora – Stefanię. Nie tylko zaadaptowała ona dzieło Słowackiego, lecz także inspirowała się tragedią Percy’ego Shelleya, wprowadziła także kilka swoich oryginalnych pomysłów (od angielskiego poety Różycka przejęła m.in. wątek kazirodztwa).

Libretto opowiada historię przeznaczoną dla osób pełnoletnich, do tego zaś ludzi o mocnych nerwach. Próba gwałtu na Beatrix jest przyczyną, którą pcha dziewczynę do morderstwa. Ojcobójczyni staje się zakładniczką będącego świadkiem zabójstwa księdza Negriego, skrycie zakochanego w Beatrix. Ona jednak odrzuca jego zaloty, jej myśli krążą wokół młodzieńca, którego dopiero co ujrzała – malarza Gianiego, brata księdza. Negri wydaje dziewczynę, ta próbuje ukryć się u zakonnika, ojca Anzelma, na miejscu okazuje się, że mieszka tam także Giani. Młodzi wyznają sobie miłość, ich szczęście nie trwa jednak długo, gdyż do ogrodu wkracza inkwizytor z rozkazem uwięzienia Beatrix. Dziewczyna zostaje skazana na śmierć. W więzieniu św. Anioła pojawia jej ukochany. Okazuje się, że on także zostanie pozbawiony życia ze względu na zbrodnię, której się dopuścił – morderstwo swojego brata w akcie zemsty. Opera kończy się w momencie wykonania kary. Para zostaje rozdzielona, pachołkowie zakładają zaś Beatrix czarną zasłonę na głowę – symbol ojcobójstwa.

Pod względem muzycznym Beatrix Cenci nie różni się od wcześniejszych oper Różyckiego, wyjąwszy Casanovę. Dzieło nawiązuje do modelu opery przekomponowanej, choć w zwartej dramaturgii obrazów i scen można wyróżnić osobne numery wtopione w tok muzyczny. W latach międzywojennych kilka takich fragmentów zostało opublikowanych osobno, m.in. modlitwa Lukrecji (matki Beatrix), pieśń tytułowej bohaterki w więzieniu św. Anioła, aria Negriego i aria Gianiego. Jedynym odważniejszym gestem Różyckiego jest rezygnacja z uwertury – dzięki pierwszym taktom zagranym fortissimo zostajemy wciągnięci w sam środek przerażającej akcji.

W Beatrix Cenci widoczne są pokrewieństwa z Toscą – na analogię wpływa nie tylko miejsce ostatniego aktu (Zamek św. Anioła), lecz także schemat fabularny oparty na podobnej relacji między trójką głównych bohaterów, w której miesza się miłość, pożądanie i odraza. Po prapremierze to porównanie do Pucciniego stało się asumptem do krytyki dzieła, trzeba jednak podkreślić, że zdania te można uznać za krzywdzące. Wersja koncertowa będzie okazją do weryfikacji sądów i zwrócenia uwagi na oryginalność Różyckiego nawiązującego nie tylko do opery werystycznej, lecz także tradycji wagnerowskiej.

Obsada

2024-05-11 | 19:00
    • Magdalena Schabowska

      Beatrix Cenci
    • Krzysztof Szumański

      Francesco Cenci
    • Karina Skrzeszewska

      Lucrezia Cenci
    • Jarema Łoś

      Azo
    • Szymon Mechliński

      Pietro Negri
    • Łukasz Załęski

      Giano Giani
    • Adrian Janus

      Cesario
    • Remigiusz Łukomski

      Padre Anselmo
    • Magdalena Stefaniak

      Furia I
    • Roksana Maciejczuk

      Furia II
    • Magdalena Pluta

      Furia III
    • Mirosław Gotfryd

      Olimpio
    • Przemysław Cierzniewski

      Marzio
    • Michał Piskor

      Barygiel więzienia
    • Anna Bernacka

      Dolorida
    • Michał Romanowski

      Inkwizytor
    • Maciej Musiał

      Mieszczanin I
    • Daniel Oleksy

      Mieszczanin II

Realizatorzy

    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Tomasz Mierzwa

      Reżyseria świateł
    • Kamila Siwińska

      Projekcje video
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Izabela Kłosińska

      Casting director

Orkiestra i Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Artyści Chóru występują w kostiumach autorstwa Anny Hop ze spektaklu „Exodus”

Sponsorzy

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej | Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • Partner medialny

  • - Ruch Muzyczny
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''