• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Ariadna na Naxos

Richard Strauss

  • I część

    50 min

  • Przerwa

    30 min

  • II część

    1 h 25 min

Czas trwania: 2 h 45 min

  • Zobacz zdjęcie: Plakat: Adam Żebrowski Plakat: Adam Żebrowski
  • See photo: ARIADNA NA NAXOS - trailer ARIADNA NA NAXOS - trailer
  • 4 kwietnia 2025 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 6 kwietnia 2025 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 8 kwietnia 2025 wtorek 19:00 Sala Moniuszki
  • 23 kwietnia 2025 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 25 kwietnia 2025 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 27 kwietnia 2025 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w jednym akcie z prologiem
Libretto: Hugo von Hofmannsthal
Prapremiera: 25/10/1912, Hoftheater, Stuttgart; 4/10/1916, Hofoper, Wiedeń
Premiera tej inscenizacji: 4/04/2025, TW-ON
Oryginalna niemiecka wersja językowa z polskimi napisami
Koprodukcja Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz La Monnaie / De Munt

Ariadna na Naxos to trzecia opera napisana przez Richarda Straussa razem z librecistą Hugonem von Hofmannsthalem. Ich współpraca rozpoczęła się od ekspresjonistycznej Elektry, dwa lata później stworzyli oni diametralnie odmiennego, mozartowskiego z ducha Kawalera srebrnej róży, kolejny projekt wyrósł zaś z inspiracji literackiej. Strauss napisał jednoaktową operę przeznaczoną do wystawienia po sztuce Moliera Mieszczanin szlachcicem, którą właśnie przetłumaczył na niemiecki Hofmannsthal. Obecnie jednak najpopularniejszą wersją jest Ariadna z prologiem kreślącym metateatralną ramę dla przedstawienia.

Strauss i Hofmannsthal korzystają z konwencji teatru w teatrze. Zaglądamy za kulisy spektaklu operowego wystawianego w zamożnym wiedeńskim domu. Młody kompozytor nie radzi sobie z trudną sytuacją. Jego nowe dzieło sceniczne zostało zamówione przez bogatego mieszczanina w ramach poobiedniej rozrywki, w zamierzeniu miała być to opera poważna, po której scenę miała przejąć trupa komediowa. Aby jednak nie nudzić gości i zdążyć przed przewidzianym pokazem sztucznych ogni, pan domu nakazuje grać oba spektakle naraz. Początkowo kompozytor jest oburzony rozkazem, wzbrania się przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian, ostatecznie argument finansowy sprawia, że musi ulec presji możnego patrona. Twórca opery zostaje otoczony przez Primadonnę i Tenora – śpiewaków, którzy walczą, by zachować swoje partie w części seria oraz Zerbinettę z trupy dellʼarte próbującej swoim czarem przekonać go, że poradzi sobie wraz z kolegami, improwizując komedię między scenami. Przygotowania wprowadzają chaos na zapleczu, kompozytor ucieka więc, by nie uczestniczyć w artystycznej katastrofie.

Rozpoczyna się spektakl: poważno-komiczna miniatura osnuta wokół mitu Ariadny opracowywanego wielokrotnie przez kompozytorów od czasu Monteverdiego. Typy znane z osiemnastowiecznej opery seria spotykają się tu z postaciami wziętym z komedii dellʼarte. Porzucona przez Tezeusza Ariadna otoczona nimfami budzi się w grocie na Naksos. Arlekin i Zerbinetta próbują rozbawić zrozpaczoną kobietę, ona jednak wydaje się nie słyszeć ich nawołań, obsesyjnie myśli o śmierci. Nieoczekiwanie zjawia się nowy bóg – Bachus, który jest zauroczony Ariadną. Ona odwzajemnia uczucie kochanka i razem udają się do groty przy śpiewie nimf.

Ariadna Straussa i Hofmannsthala nie jest jedynie zgrabnym pastiszem, choć żonglują oni znanymi teatralnymi konwencjami. Twórcom udaje się połączyć w dziele element powagi i komizmu, a przy okazji z przymrużeniem oka przyjrzeć się kulisom opery trapionej problemami natury artystycznej i finansowej. 

Nie jest to pierwsze dzieło R. Straussa reżyserowane przez Mariusza Trelińskiego. W 2014 roku w koprodukcji Teatru Wielkiego z Teatrem Narodowym w Pradze powstała inscenizacja Salome, w 2023 roku widownia Opery w Lyonie entuzjastycznie przyjęła Kobietę bez cienia, inną operę powstałą w wyniku współpracy Straussa z Hofmannsthalem. Jakim kluczem tym razem reżyser będzie próbował odczytać tę prostą z pozoru historię? 

Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, solo fortepianowe: Anna Marchwińska

tancerze: Marek Bula, Michał Ciećka, Małgorzata Czyżowska, Monika Daukszo, Katarzyna Hołtra, Wojciech Kałuża, Katarzyna Koziorz, Jakub Piotrowicz, Hanna Sech, Jarema Serafin, Piotr Stanek, Maciej Sufa, Hanna Szurgot, Weronika Wołowicz

Obsada

2025-04-04 | 19:00
    • Adam Venhaus

      Mecenas
    • Robert Gierlach

      Impresario
    • Svetlina Stoyanova

      Kompozytorka
    • Rafał Bartmiński

      Tenor/Bachus
    • Bartosz Szwaciński

      Kochanek
    • Mateusz Zajdel

      Choreograf
    • Bartosz Kieszkowski

      Perukarz
    • Dariusz Machej

      Asystent producenta
    • Katarzyna Drelich

      Zerbinetta
    • Nadja Stefanoff

      Primadonna/Ariadna
    • Mikołaj Trąbka

      Arlekin
    • Emil Ławecki

      Scaramuccio
    • Remigiusz Łukomski

      Truffaldino
    • Conny Thimander

      Brighella
    • Sylwia Salamońska

      Najada
    • Magdalena Pluta

      Driada
    • Adriana Ferfecka

      Echo
    • Adam Venhaus

      Mecenas
    • Robert Gierlach

      Impresario
    • Svetlina Stoyanova

      Kompozytorka
    • Rafał Bartmiński

      Tenor/Bachus
    • Bartosz Szwaciński

      Kochanek
    • Mateusz Zajdel

      Choreograf
    • Bartosz Kieszkowski

      Perukarz
    • Dariusz Machej

      Asystent producenta
    • Katarzyna Drelich

      Zerbinetta
    • Nadja Stefanoff

      Primadonna/Ariadna
    • Mikołaj Trąbka

      Arlekin
    • Emil Ławecki

      Scaramuccio
    • Remigiusz Łukomski

      Truffaldino
    • Conny Thimander

      Brighella
    • Sylwia Salamońska

      Najada
    • Magdalena Pluta

      Driada
    • Adriana Ferfecka

      Echo
    • Adam Venhaus

      Mecenas
    • Robert Gierlach

      Impresario
    • Svetlina Stoyanova

      Kompozytorka
    • Rafał Bartmiński

      Tenor/Bachus
    • Bartosz Szwaciński

      Kochanek
    • Mateusz Zajdel

      Choreograf
    • Bartosz Kieszkowski

      Perukarz
    • Dariusz Machej

      Asystent producenta
    • Katarzyna Drelich

      Zerbinetta
    • Nadja Stefanoff

      Primadonna/Ariadna
    • Mikołaj Trąbka

      Arlekin
    • Emil Ławecki

      Scaramuccio
    • Remigiusz Łukomski

      Truffaldino
    • Conny Thimander

      Brighella
    • Sylwia Salamońska

      Najada
    • Magdalena Pluta

      Driada
    • Adriana Ferfecka

      Echo
    • Adam Venhaus

      Mecenas
    • Robert Gierlach

      Impresario
    • Svetlina Stoyanova

      Kompozytorka
    • Rafał Bartmiński

      Tenor/Bachus
    • Bartosz Szwaciński

      Kochanek
    • Mateusz Zajdel

      Choreograf
    • Bartosz Kieszkowski

      Perukarz
    • Dariusz Machej

      Asystent producenta
    • Katarzyna Drelich

      Zerbinetta
    • Nadja Stefanoff

      Primadonna/Ariadna
    • Mikołaj Trąbka

      Arlekin
    • Emil Ławecki

      Scaramuccio
    • Remigiusz Łukomski

      Truffaldino
    • Conny Thimander

      Brighella
    • Sylwia Salamońska

      Najada
    • Magdalena Pluta

      Driada
    • Adriana Ferfecka

      Echo
    • Adam Venhaus

      Mecenas
    • Robert Gierlach

      Impresario
    • Svetlina Stoyanova

      Kompozytorka
    • Rafał Bartmiński

      Tenor/Bachus
    • Bartosz Szwaciński

      Kochanek
    • Mateusz Zajdel

      Choreograf
    • Bartosz Kieszkowski

      Perukarz
    • Dariusz Machej

      Asystent producenta
    • Katarzyna Drelich

      Zerbinetta
    • Nadja Stefanoff

      Primadonna/Ariadna
    • Mikołaj Trąbka

      Arlekin
    • Emil Ławecki

      Scaramuccio
    • Remigiusz Łukomski

      Truffaldino
    • Conny Thimander

      Brighella
    • Sylwia Salamońska

      Najada
    • Magdalena Pluta

      Driada
    • Adriana Ferfecka

      Echo
    • Adam Venhaus

      Mecenas
    • Robert Gierlach

      Impresario
    • Svetlina Stoyanova

      Kompozytorka
    • Rafał Bartmiński

      Tenor/Bachus
    • Bartosz Szwaciński

      Kochanek
    • Mateusz Zajdel

      Choreograf
    • Bartosz Kieszkowski

      Perukarz
    • Dariusz Machej

      Asystent producenta
    • Katarzyna Drelich

      Zerbinetta
    • Nadja Stefanoff

      Primadonna/Ariadna
    • Mikołaj Trąbka

      Arlekin
    • Emil Ławecki

      Scaramuccio
    • Remigiusz Łukomski

      Truffaldino
    • Conny Thimander

      Brighella
    • Sylwia Salamońska

      Najada
    • Magdalena Pluta

      Driada
    • Adriana Ferfecka

      Echo

Realizatorzy

    • Lothar Koenigs

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia i koncepcja świateł
    • Marcin Cecko

      Dramaturg
    • Julian Kutyła

      Konsultacje dramaturgiczne w zakresie mitologii
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Piotr Stanek

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Jasper Nijholt

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Waldemar Pokromski

      Charakteryzacja i efekty specjalne
    • Wojciech Frycz

      Efekty dźwiękowe
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Lothar Koenigs

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia i koncepcja świateł
    • Marcin Cecko

      Dramaturg
    • Julian Kutyła

      Konsultacje dramaturgiczne w zakresie mitologii
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Piotr Stanek

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Jasper Nijholt

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Waldemar Pokromski

      Charakteryzacja i efekty specjalne
    • Wojciech Frycz

      Efekty dźwiękowe
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Lothar Koenigs

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia i koncepcja świateł
    • Marcin Cecko

      Dramaturg
    • Julian Kutyła

      Konsultacje dramaturgiczne w zakresie mitologii
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Piotr Stanek

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Jasper Nijholt

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Waldemar Pokromski

      Charakteryzacja i efekty specjalne
    • Wojciech Frycz

      Efekty dźwiękowe
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Lothar Koenigs

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia i koncepcja świateł
    • Marcin Cecko

      Dramaturg
    • Julian Kutyła

      Konsultacje dramaturgiczne w zakresie mitologii
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Piotr Stanek

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Jasper Nijholt

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Waldemar Pokromski

      Charakteryzacja i efekty specjalne
    • Wojciech Frycz

      Efekty dźwiękowe
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Lothar Koenigs

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia i koncepcja świateł
    • Marcin Cecko

      Dramaturg
    • Julian Kutyła

      Konsultacje dramaturgiczne w zakresie mitologii
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Piotr Stanek

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Jasper Nijholt

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Waldemar Pokromski

      Charakteryzacja i efekty specjalne
    • Wojciech Frycz

      Efekty dźwiękowe
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Lothar Koenigs

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Fabien Lédé

      Scenografia i koncepcja świateł
    • Marcin Cecko

      Dramaturg
    • Julian Kutyła

      Konsultacje dramaturgiczne w zakresie mitologii
    • Marek Adamski

      Kostiumy
    • Maćko Prusak

      Piotr Stanek

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Jasper Nijholt

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Waldemar Pokromski

      Charakteryzacja i efekty specjalne
    • Wojciech Frycz

      Efekty dźwiękowe
    • Izabela Kłosińska

      Casting director

W pierwszym akcie pojawia się element scenografii projektu Borisa Kudlički – lalka bobas ze spektaklu Turandot. 

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patron medialny premiery

  • Polityka
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''