• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Don Kichot

Ludwig Minkus / Marius Petipa, Aleksandr Gorski / Alexei Fadeyechev

  • Akt I

    ok. 45 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    ok. 40 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt III

    ok. 35 min

Czas trwania: 2 h 40 min

  • Zobacz zdjęcie: Plakat, autor: Adam Żebrowski Plakat, autor: Adam Żebrowski
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • See photo: Alexei Fadeyechev - Don Kichot - Polski Balet Narodowy - zapowiedź Alexei Fadeyechev - Don Kichot - Polski Balet Narodowy - zapowiedź
  • See photo: Alexei Fadeyechev - Don Kichot - Polski Balet Narodowy Alexei Fadeyechev - Don Kichot - Polski Balet Narodowy
  • See photo: ALEXEI BAKLAN - jak dyrygować baletem? / how to conduct ballet? ALEXEI BAKLAN - jak dyrygować baletem? / how to conduct ballet?
  • 27 lutego 2025 czwartek 19:00 Sala Moniuszki
  • 28 lutego 2025 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 1 marca 2025 sobota 12:00 Sala Moniuszki
  • 1 marca 2025 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 2 marca 2025 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Balet w trzech aktach
Libretto: Marius Petipa według Miguela de Cervantesa
Prapremiera: 14/12/1869, Teatr Bolszoj, Moskwa
Premiera polska: 9/04/1964, Państwowa Opera, Warszawa
Premiera obecnej wersji: 29/05/2014, Polski Balet Narodowy
Koprodukcja: Królewski Balet Flandryjski, Antwerpia

Jeden z najważniejszych baletów wielkiego francuskiego choreografa Mariusa Petipy, który zyskał sobie miano ojca baletu klasycznego. Stworzył on Don Kichota w 1869 roku dla moskiewskiego Teatru Bolszoj i dwa lata później wystawił go w nowej wersji dla petersburskiego Teatru Maryjskiego. Sięgnął w nim do epizodu ze słynnej powieści Miguela de Cervantesa i skorzystał z bogatej, ponad stuletniej tradycji tego tematu na europejskich scenach baletowych. Nową muzykę skomponował według wytycznych choreografia związany przez wiele lat z Rosją austriacki skrzypek i kompozytor baletowy Ludwig Minkus. Dzieło Petipy wzbogacił w 1900 roku o nowe tańce moskiewski choreograf Aleksandr Gorski. Dlatego dziś autorstwo baletu oddaje się obu tym choreografom.

Powieść europejska u swego zarania oddawała się gawędzie bez granic, tworząc świat uniwersalny, obejmujący całość ludzkiego doświadczenia. Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manczy Miguela de Cervantesa z 1605 roku to epos prosty i wyrafinowany zarazem, w którym kolejne przygody błędnego rycerza przechodzą naturalnie i organicznie jedna w drugą. Przenieść to uniwersum na język innej sztuki nie sposób, ale czerpać z niej poszczególne wątki można bez końca.

Don Kichot był jednym z najbardziej udanych efektów współpracy Petipy z Minkusem (podobnie jak ich wspólna Bajadera). Z eposu rycerskiego o charakterze heroikomicznym, jakim jest powieść Cervantesa, w balecie zostało jednak niewiele. Choreograf i zarazem autor libretta wybrał z niej wątek poboczny – miłosne perypetie córki oberżysty Kitri i cyrulika Basilia. Zgodnie z oczekiwaniami publiczności i prawami gatunku, które w tamtych czasach nakazywały, aby widowisko baletowe było przede wszystkim źródłem dobrej rozrywki, Don Kichot nabrał cech widowiskowych i komediowych. Błędny rycerz i jego sługa Sancho Panza są w nim spoiwem pomiędzy cieszącymi oko scenami, a te stały się istną feerią choreograficznych pomysłów Petipy, efektownej hiszpańskiej ornamentyki ruchowej i różnorodnych popisów tanecznych.

W 2014 roku Polski Balet Narodowy przygotował nową, niezwykle barwną i dynamiczną wersję choreograficzną Don Kichota zrealizowaną przez zamieszkałego obecnie w Finlandii słynnego rosyjskiego tancerza i baletmistrza Alexeia Fadeyecheva oraz pod kierownictwem muzycznym wybitnego ukraińskiego dyrygenta Alexeia Baklana. Po kilku latach przerwy balet powrócił teraz do repertuaru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w tym opracowaniu.

Obsada

2025-02-27 | 19:00
    • Chinara Alizade

      Kitri-Dulcynea
    • Vladimir Yaroshenko

      Basilio
    • Natalia Pasiut

      Tancerka Uliczna
    • Kristóf Szabó

      Espada
    • Królowa Driad
    • Łukasz Tużnik

      Don Kichot
    • Paweł Koncewoj

      Sancho Panza
    • Aneta Zbrzeźniak

      Juanita
    • Nikola Dworecka

      Piccilia
    • Amorek
    • Antonio Lanzo

      Gamache
    • Jaeeun Jung

      Kitri-Dulcynea
    • Ryota Kitai

      Basilio
    • Yana Shtanhei
      (po raz pierwszy w roli)

      Tancerka Uliczna
    • Marco Esposito

      Espada
    • Anna Czeszejko

      Królowa Driad
    • Nikodem Bialik

      Don Kichot
    • Vadzim Kezik

      Sancho Panza
    • Magda Studzińska

      Juanita
    • Nikola Dworecka

      Piccilia
    • Amorek
    • Antonio Lanzo

      Gamache
    • Mai Kageyama

      Kitri-Dulcynea
    • Marko Juusela

      Basilio
    • Yana Shtanhei

      Tancerka Uliczna
    • Vladimir Yaroshenko

      Espada
    • Daria Majewska

      Królowa Driad
    • Łukasz Tużnik

      Don Kichot
    • Paweł Koncewoj

      Sancho Panza
    • Paulina Magier

      Juanita
    • Mar Bonet Sans

      Piccilia
    • Nikola Dworecka

      Amorek
    • Gregor Giselbrecht

      Gamache
    • Jaeeun Jung

      Kitri-Dulcynea
    • Ryota Kitai

      Basilio
    • Natalia Pasiut

      Tancerka Uliczna
    • Kristóf Szabó

      Espada
    • Królowa Driad
    • Nikodem Bialik

      Don Kichot
    • Vadzim Kezik

      Sancho Panza
    • Magda Studzińska

      Juanita
    • Nikola Dworecka

      Piccilia
    • Amorek
    • Bartosz Zyśk

      Gamache
    • Mai Kageyama

      Kitri-Dulcynea
    • Marko Juusela

      Basilio
    • Hannah Cho

      Tancerka Uliczna
    • Adam Huczka

      Espada
    • Anna Czeszejko

      Królowa Driad
    • Łukasz Tużnik

      Don Kichot
    • Paweł Koncewoj

      Sancho Panza
    • Aneta Zbrzeźniak

      Juanita
    • Nikola Dworecka

      Piccilia
    • Amorek
    • Antonio Lanzo

      Gamache

Realizatorzy

    • Marius Petipa

      Aleksandr Gorski

      Choreografia
    • Alexei Fadeyechev

      Wersja choreograficzna
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Thomas Mika

      Scenografia i kostiumy
    • Ekaterina Shavlishvili

      Tatyana Rastorgueva

      Asystentka choreografa
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Marius Petipa

      Aleksandr Gorski

      Choreografia
    • Alexei Fadeyechev

      Wersja choreograficzna
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Thomas Mika

      Scenografia i kostiumy
    • Ekaterina Shavlishvili

      Tatyana Rastorgueva

      Asystentka choreografa
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Marius Petipa

      Aleksandr Gorski

      Choreografia
    • Alexei Fadeyechev

      Wersja choreograficzna
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Thomas Mika

      Scenografia i kostiumy
    • Ekaterina Shavlishvili

      Tatyana Rastorgueva

      Asystentka choreografa
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Marius Petipa

      Aleksandr Gorski

      Choreografia
    • Alexei Fadeyechev

      Wersja choreograficzna
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Thomas Mika

      Scenografia i kostiumy
    • Ekaterina Shavlishvili

      Tatyana Rastorgueva

      Asystentka choreografa
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Marius Petipa

      Aleksandr Gorski

      Choreografia
    • Alexei Fadeyechev

      Wersja choreograficzna
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Thomas Mika

      Scenografia i kostiumy
    • Ekaterina Shavlishvili

      Tatyana Rastorgueva

      Asystentka choreografa
    • Steen Bjarke

      Światła

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Streszczenie

  • Prolog

    Naczytawszy się romansów o rycerzach i rycerskości, Don Kichot postanawia wyruszyć w podróż, aby dokonywać wielkich czynów przynoszących mu chwałę. Na swojego giermka wybiera wiernego Sancho Panzę, człowieka o trzeźwym usposobieniu bez skłonności do marzycielstwa.

  • Akt I

    W Barcelonie czuje się świąteczne podniecenie. Kitri, córka oberżysty, flirtuje z zakochanym w niej cyrulikiem Basiliem. Przyłapuje ich Lorenzo, ojciec Kitri, i przegania Basilia: cyrulik to żadna partia dla jego córki. Lorenzo chce wydać Kitri za zamożnego szlachcica Gamache’a. Jednak Kitri zdecydowanie nie zamierza poddać się woli ojca.

    W trakcie zabawy na placu pojawia się Don Kichot w towarzystwie giermka Sancho Panzy. Zauważywszy oberżystę, Don Kichot bierze go za właściciela rycerskiego zamku i wita z szacunkiem. Lorenzo odpowiada w podobnym tonie i zaprasza Don Kichota do oberży. Sancho Panza pozostaje na placu. Kiedy grupka młodych ludzi zaczyna się z niego naśmiewać, Don Kichot natychmiast spieszy giermkowi na ratunek.

    Widząc Kitri, Don Kichot sądzi, że jest ona piękną Dulcyneą, którą widywał w snach i obrał jako „damę swego serca”. Kitri jednak znika, ucieka z Basiliem. Wówczas Lorenzo, Gamache i Don Kichot wyruszają na ich poszukiwanie.

  • Akt II

    Scena 1
    Kitri i Basilio ukrywają się w tawernie. Odnajdują ich tam Lorenzo, Gamache i Don Kichot. Lorenzo pragnie natychmiast ogłosić zaręczyny Kitri z Gamachem. Wówczas Basilio, który jest nią w zmowie, udaje samobójstwo. Kitri szlocha nad ciałem ukochanego. Ogarnięty szlachetnym oburzeniem Don Kichot oskarża Lorenza o nieczułość i grożąc mu mieczem zmusza do zgody na małżeństwo córki z cyrulikiem. W tym momencie Basilio zrywa się na równe nogi. Nie ma już sensu udawać nieżywego.

    Scena 2
    Na polanie nieopodal wiatraków znajduje się rozległe cygańskie obozowisko. Jest także teatrzyk kukiełkowy. Niebawem pojawiają się tu Don Kichot i Sancho. Właściciel teatrzyku zaprasza Don Kichota, by obejrzał przedstawienie. Don Kichot ogląda występ z zapartym tchem i zapomniawszy, że ma do czynienia z teatrem wbiega na scenę z mieczem w dłoni, aby obronić tych, którzy potrzebują jego opieki. Rozwala scenę, rozrzuca kukiełki, a gdy nagle widzi wiatraki, bierze je za złych czarowników, których musi pokonać. Kiedy łapie skrzydło wiatraka, najpierw szybuje w górę, a następnie upada na ziemię.

    Scena 3
    Ranny Don Kichot wraz z Sancho Panzą znajdują się w lesie. Don Kichotowi wydaje się, że las wypełniają potwory i olbrzymy. Sancho Panza układa go do snu, a sam biegnie szukać pomocy. We śnie Don Kichot widzi „damę swego serca”, Dulcyneę w otoczeniu driad i wróżek. Sancho Panza powraca z Księciem i Księżną, którzy byli właśnie na polowaniu w lesie. Błaga, by pomogli śniącemu Don Kichotowi. Książę i Księżna zapraszają błędnego rycerza w odwiedziny do swego zamku.

  • Akt III

    Zamek Księcia. Wszystko jest gotowe na przyjęcie Don Kichota.
    Usłyszawszy od Sancho Panzy radosną opowieść o miłości Kitri i Basilia, Książę i Księżna są tak mili, że proponują, by ich wesele odbyło się na zamku. Don Kichot i Sancho Panza zostają zaproszeni do zajęcia honorowych miejsc. Nadchodzi uroczysty orszak. Don Kichot widzi Kitri i znów bierze ją za „damę ze snów”. Jednak Księciu i Sancho Panzie udaje się go przekonać, iż jest to ta sama córka oberżysty, której pomógł połączyć się z jej ukochanym Basiliem. 
    Trwa zabawa. Wszyscy składają podziękowania dzielnemu rycerzowi i jego giermkowi.

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • - Carolina Medical Center Grupa Luxmed
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''