• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Romeo i Julia
wersja koncertowa

Charles Gounod

  • 16 maja 2025 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 18 maja 2025 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Wersja koncertowa opery w pięciu aktach
Libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg tragedii Wiliama Szekspira
Prapremiera: 27/04/1867, Paryż
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi napisami

Historia legendarnych kochanków z Werony inspirowała wielu kompozytorów muzyki poważnej. Utwory wykorzystujące motyw Romea i Julii pisali m.in. Hector Berlioz i Piotr Czajkowski. W XX wieku balet na podstawie Szekspira stworzył Sergiej Prokofiew, musical West Side Story Leonarda Bernsteina także przetwarza znany wątek tragicznej miłości. W XIX wieku opowieścią o zwaśnionych rodach zafascynował się Vincenzo Bellini. Jego opera I Capuleti e i Montecchi ustępuje popularnością innemu utworowi – Romeo i Julii Charlesʼa Gounoda.

Dzieło zostało wystawione po raz pierwszy w Paryżu w 1867 roku i było jednym z największych sukcesów w karierze kompozytora. Pięcioaktowe libretto Julesʼa Barbiera i Michela Carrégo dość wiernie podąża za wydarzeniami przedstawionymi u Szekspira, niejednokrotnie pojawiają się w nim dokładne cytaty z jego dramatu.

Burzliwa uwertura z częścią fugowaną wprowadza atmosferę napięcia, prolog zaś dopowiada historię konfliktu obu rodzin. Introdukcja z chórem przenosi nas na bal w rezydencji Kapuletów. Na przyjęcie przybywa także zamaskowany Romeo z dwoma innymi Montekimi. Ma on złe przeczucia, deprecjonuje je jednak Merkucjo, Julia, która ma poślubić Parysa, lekko traktuje życie i twierdzi, że nie jest zainteresowana małżeństwem. Trafia jednak na odpowiednią osobę i zakochuje się z wzajemnością od pierwszego wejrzenia. Dopiero po tym pierwszym zauroczeniu okazuje się kim są naprawdę kochankowie. Romeo musi uciekać z przyjęcia. Para spotyka się następnie w ogrodzie. Romantyczna scena przerwana zostaje przez komediowe interludium skupione na poszukiwania intruza, zakończona jest jednak wspólnym wyznaniem miłości. Kochankowie udają się do brata Laurentego, który błogosławi ich związek, mając nadzieję na zażegnanie sporów. Atmosfera gęstnieje, dochodzi do pojedynku między Tybaltem a Merkucjem. Romeo próbuje rozładować napięcie, w międzyczasie jednak Merkucjo dostaje śmiertelny cios od Tybalta. Romeo w odwecie zabija agresora, przez co zostaje wygnany z Werony. Kochankowie muszą się rozstać, ojciec Julii przymuszą ją zaś do małżeństwa z niechcianym zalotnikiem. Zrozpaczona dziewczyna wraz z bratem Laurentym układają ryzykowny plan. W drodze do ołtarza Julia pada na ziemię. Wszyscy myślą, że umarła, choć to tylko środek nasenny. Zrozpaczony Romeo dociera do krypty, w której leży Julia i przekonany, że nie żyje, zażywa truciznę. Dziewczyna budzi się. Po początkowym stanie euforii, rozumie tragizm położenia i przebija się sztyletem. Oboje umierają w swoich ramionach, prosząc Boga o łaskę.

Opera Gounoda jest peanem na cześć miłości przekraczającej normy społeczne. Można w niej znaleźć aż cztery duety miłosne, będące właściwie monologami przekazywanymi dwoma uzupełniającymi się idealnie głosami, które oddają różne stadia związku Romea i Julii: od zauroczenia utrzymanego w rytmie menueta, przez narodziny miłości, zmysłowe wyznanie przed rozstaniem aż do wypełnionego rozpaczą finału. Przy okazji Gounod potrafi w solowych popisach precyzyjnie scharakteryzować bohaterów – nieskora do zamążpójścia Julię śpiewa arię utrzymaną w formie walca koloraturowego Je veux vivre. Romea poznajemy jako namiętnego kochanka w kawatynie Ah! lève-toi soleil!. W operze Gounoda widoczne jest nie tylko myślenie o detalu, lecz także całej dramaturgii utworu. Kompozytor wprowadza do niego fragmenty dla urozmaiceniu akcji, jak w przypadku ballady Merkucja o królowej Mab, potrafi uzyskać także mocne dramatyczne efekty, czego przykładem jest finał aktu III.

Wersję koncertową opery z udziałem wybitnych solistów poprowadzi Patrick Fourniller, dyrektor muzyczny TW-ON.

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Obsada

2025-05-16 | 19:00
    • Matthew White

      Romeo
    • Gabriela Legun

      Julia
    • Zuzanna Nalewajek

      Stefano
    • Elżbieta Wróblewska

      Gertruda
    • Rafał Siwek

      Brat Laurenty
    • Paweł Konik

      Capuleto
    • Mateusz Zajdel

      Tybalt
    • Paweł Trojak

      Merkucjo
    • Dariusz Machej

      Gregorio
    • Adam Dobek

      Parys
    • Krzysztof Lachman

      Benvolio
    • Mateusz Hoedt

      Książę
    • Bartosz Kieszkowski

      Brat Jan
    • Matthew White

      Romeo
    • Gabriela Legun

      Julia
    • Zuzanna Nalewajek

      Stefano
    • Elżbieta Wróblewska

      Gertruda
    • Rafał Siwek

      Brat Laurenty
    • Paweł Konik

      Capuleto
    • Mateusz Zajdel

      Tybalt
    • Paweł Trojak

      Merkucjo
    • Dariusz Machej

      Gregorio
    • Adam Dobek

      Parys
    • Krzysztof Lachman

      Benvolio
    • Mateusz Hoedt

      Książę
    • Bartosz Kieszkowski

      Brat Jan

Realizatorzy

    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''