• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Falstaff

Giuseppe Verdi

  • 17 kwietnia 2026 piątek 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 18 kwietnia 2026 sobota 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 19 kwietnia 2026 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 24 kwietnia 2026 piątek 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 25 kwietnia 2026 sobota 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 26 kwietnia 2026 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Kup bilet
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w 3 aktach
Libretto: Arrigo Boito wg Wesołych kumoszek z Windsoru i Henryka IV
Prapremiera: 9/02/1893, Mediolan
Premiera tej inscenizacji: 17/04/2026, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami

Ostatnie dzieło Verdiego jest w popularnej tradycji wesołą komedią o grubym opoju, który cynicznie uwodzi dwie kobiety i zostaje przez nie dotkliwie ukarany. Kiedy jednak prześledzi się wnikliwie szekspirowski pierwowzór i przeanalizuje dokładnie niezwykłe bogactwo motywów muzycznych, odnajdzie się drugie mroczne dno tajemniczego dzieła, które sędziwy, spełniony kompozytor pisał świadomie jako swoje pożegnanie z ogromnym dorobkiem, własnym imponującym życiem i światem, który z filozoficznym przymrużeniem oka ocenił jako bolesny żart stwórcy z ludzi i ich poczynań. Dotarcie do tego drugiego dna i ukazanie jego najwyższej klasy artystycznego piękna wydaje się warte odejścia od stereotypu postaci głównego bohatera zajmującego się jakoby tylko używaniem resztek rozkoszy stołu i łoża oraz jarmarcznym błaznowaniem. 

Warto pokazać kim naprawdę jest Falstaff i dlaczego stał się taki, jakim widzimy go w scenicznych perypetiach. Dlatego w spektaklu reżyser zaproponował rodzaj prologu z muzyką uwertury jednej z pierwszych oper Verdiego, w którym opowiada o tragicznym dla Falstaffa zakończeniu jego wesołej szczęśliwej przyjaźni z księciem „Henryczkiem”, który nagle staje się królem Henrykiem V i brutalnie usuwa swojego opiekuna i mentora z królewskiego życia. Wielu z nas przeżyło taki epizod, kiedy pasmo radości i sukcesów kończy się w jednej chwili wyrzucając nas na out i skazując na samotność, biedę i brak perspektyw. 

Ukazany zostaje moment, w którym Falstaff znalazł się na granicy rozpaczy i śmierci. Możliwe, że po takim odepchnięciu go przez człowieka, którego kochał, postanowił zapić się na śmierć. Ten banalny plan wciela w życie przekonany, że najlepszym miejscem jest burdel, w który zamieszkał wśród osób upadłych tak jak on. Jest wściekły i gorzki. Jego poczucie humoru jest zjadliwe i agresywne. Realizatorzy unikają wizerunku poczciwego facecjonisty, żeby wykorzystać niezwykłe motywy przewijające się co chwila w orkiestrze. Ale plan Falstaffa komplikuje się, kiedy staje się świadkiem czystej miłości dwojga młodych kochanków. Nagle rozumie, że to nie prostytutki są ukojeniem w godzinie śmierci, tylko miłość w ramionach ukochanej, wiernej kobiety. 

Pomysł uwiedzenia tej, która budzi jego najżywsze uczucia staje się pułapką nie tylko dlatego, że wybranka jest mężatką, ale także z powodu własnej sprytnej decyzji, żeby na wszelki wypadek zarezerwować sobie dublerkę. Kiedy kobiety porozumiewają się ze sobą, sprytny uwodziciel zmierza już tylko ku klęsce, a w rezultacie ku śmierci, z którą spotyka się na granicy realnej rzeczywistości i pijackiej maligny. Tam w ostatecznej refleksji nad swoim pożegnaniem ze światem dochodzi to wniosku, że wszyscy zostają oszukani, a świat jest ponurym żartem.

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Obsada

2026-04-17 | 19:00
    • Sergio Vitale

      Mateusz Michałowski

      Falstaff
    • Stanislav Kuflyuk

      Stepan Drobit

      Ford
    • Aleksandra Orłowska

      Alice Ford
    • Aleksandra Olczyk

      Hanna Sosnowska-Bill

      Nanetta
    • Konu Kim

      Ioan Hotea

      Fenton
    • Elżbieta Wróblewska

      Monika Ledzion-Porczyńska

      Meg Page
    • Paweł Skałuba

      Nazarii Kachala

      Dr Caius
    • Mateusz Zajdel

      Piotr Maciejowski

      Bardolfo
    • Wojtek Gierlach

      Remigiusz Łukomski

      Pistola
    • Sergio Vitale

      Mateusz Michałowski

      Falstaff
    • Stanislav Kuflyuk

      Stepan Drobit

      Ford
    • Aleksandra Orłowska

      Alice Ford
    • Aleksandra Olczyk

      Hanna Sosnowska-Bill

      Nanetta
    • Konu Kim

      Ioan Hotea

      Fenton
    • Elżbieta Wróblewska

      Monika Ledzion-Porczyńska

      Meg Page
    • Paweł Skałuba

      Nazarii Kachala

      Dr Caius
    • Mateusz Zajdel

      Piotr Maciejowski

      Bardolfo
    • Wojtek Gierlach

      Remigiusz Łukomski

      Pistola
    • Sergio Vitale

      Mateusz Michałowski

      Falstaff
    • Stanislav Kuflyuk

      Stepan Drobit

      Ford
    • Aleksandra Orłowska

      Alice Ford
    • Aleksandra Olczyk

      Hanna Sosnowska-Bill

      Nanetta
    • Konu Kim

      Ioan Hotea

      Fenton
    • Elżbieta Wróblewska

      Monika Ledzion-Porczyńska

      Meg Page
    • Paweł Skałuba

      Nazarii Kachala

      Dr Caius
    • Mateusz Zajdel

      Piotr Maciejowski

      Bardolfo
    • Wojtek Gierlach

      Remigiusz Łukomski

      Pistola
    • Sergio Vitale

      Mateusz Michałowski

      Falstaff
    • Stanislav Kuflyuk

      Stepan Drobit

      Ford
    • Aleksandra Orłowska

      Alice Ford
    • Aleksandra Olczyk

      Hanna Sosnowska-Bill

      Nanetta
    • Konu Kim

      Ioan Hotea

      Fenton
    • Elżbieta Wróblewska

      Monika Ledzion-Porczyńska

      Meg Page
    • Paweł Skałuba

      Nazarii Kachala

      Dr Caius
    • Mateusz Zajdel

      Piotr Maciejowski

      Bardolfo
    • Wojtek Gierlach

      Remigiusz Łukomski

      Pistola
    • Sergio Vitale

      Mateusz Michałowski

      Falstaff
    • Stanislav Kuflyuk

      Stepan Drobit

      Ford
    • Aleksandra Orłowska

      Alice Ford
    • Aleksandra Olczyk

      Hanna Sosnowska-Bill

      Nanetta
    • Konu Kim

      Ioan Hotea

      Fenton
    • Elżbieta Wróblewska

      Monika Ledzion-Porczyńska

      Meg Page
    • Paweł Skałuba

      Nazarii Kachala

      Dr Caius
    • Mateusz Zajdel

      Piotr Maciejowski

      Bardolfo
    • Wojtek Gierlach

      Remigiusz Łukomski

      Pistola
    • Sergio Vitale

      Mateusz Michałowski

      Falstaff
    • Stanislav Kuflyuk

      Stepan Drobit

      Ford
    • Aleksandra Orłowska

      Alice Ford
    • Aleksandra Olczyk

      Hanna Sosnowska-Bill

      Nanetta
    • Konu Kim

      Ioan Hotea

      Fenton
    • Elżbieta Wróblewska

      Monika Ledzion-Porczyńska

      Meg Page
    • Paweł Skałuba

      Nazarii Kachala

      Dr Caius
    • Mateusz Zajdel

      Piotr Maciejowski

      Bardolfo
    • Wojtek Gierlach

      Remigiusz Łukomski

      Pistola

Realizatorzy

    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Wiesław Olko

      Scenografia
    • Paprocki & Brzozowski

      Kostiumy
    • Izadora Weiss

      Choreografia i współpraca reżyserska
    • Katarzyna Łuszczyk

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Wiesław Olko

      Scenografia
    • Paprocki & Brzozowski

      Kostiumy
    • Izadora Weiss

      Choreografia i współpraca reżyserska
    • Katarzyna Łuszczyk

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Wiesław Olko

      Scenografia
    • Paprocki & Brzozowski

      Kostiumy
    • Izadora Weiss

      Choreografia i współpraca reżyserska
    • Katarzyna Łuszczyk

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Wiesław Olko

      Scenografia
    • Paprocki & Brzozowski

      Kostiumy
    • Izadora Weiss

      Choreografia i współpraca reżyserska
    • Katarzyna Łuszczyk

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Wiesław Olko

      Scenografia
    • Paprocki & Brzozowski

      Kostiumy
    • Izadora Weiss

      Choreografia i współpraca reżyserska
    • Katarzyna Łuszczyk

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Wiesław Olko

      Scenografia
    • Paprocki & Brzozowski

      Kostiumy
    • Izadora Weiss

      Choreografia i współpraca reżyserska
    • Katarzyna Łuszczyk

      Reżyseria świateł
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''